آمریکا با تحریم دارویی، نفس بیماران ایرانی را به شماره انداخته است

آمریکا با تحریم دارویی، نفس بیماران ایرانی را به شماره انداخته است
سه شنبه 29 مهر 1399 - 18:17

تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران در رده جنایت علیه بشریت و نقض آشکار استانداردهای حقوق بشر و اصول انسانی گنجانده می‌شود؛ چرا که بخشی از این تحریم‌ها جان بیماران ایرانی را در خطر انداخته است.

العالم- کشکول

افراد مبتلا به بیماری‌‌های صعب‌العلاج، سرطان، قند خون و کرونا با دشواری‌های زیادی در تامین داروهای لازم رنج می‌برند. کمبود انسولین جان صدها هزار مریض را تهدید می‌کنند حال آنکه مسئولان تأکید دارند که به تلاش‌های‌شان در تامین نیازها بیماران دیابتی از جمله انسولین در چند روز آینده ادامه خواهند داد.

چهره واقعی دولت آمریکا، که دم از انسانیت و بشردوستی می‌زند ولی به کوچکترین اصول انسانی پایبند نیست و فشارها و تحریم‌ها را علیه ملت ایران به اوج رسانده و اخیرا 18 بانک ایرانی، که مسئول انتقال منابع مالی برای خرید دارو و غذا بودند را تحریم کرده است، عیان شده.

لذا، رفتارها و سیاست‌های ضد حقوق بشری دولت آمریکا موید این واقعیت است که موضوع حقوق بشر و شعارهایی در این راستا که از سوی این دولت مطرح می‌شود صرفا در راستای اهداف و طرح‌های مخرب آن علیه ملت‌هاست تا از این طریف، ثروت‌ها و منابع مالی آنها را غارت کند.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌های زیادی ایجاد کرده‌اند که مهر تاییدی بر نقش آمریکا در کمبود داروهای اساسی از جمله داروی حیاتی بیماران دیابتی، یعنی انسولین است که در برخی موارد بیماران مجبورند طی روز سه بار از آن استفاده کنند. از مجموع دست‌کم 5 میلیون شهروند ایران که از بیماری دیابت رنج می‌برند حداقل 600 نفر نیاز دارند روزانه انسولین تزریق کنند.

کاربران ایرانی انسولین را اکسیژن بیماران دیابتی توصیف و آمریکا را متهم کرده‌اند که تمام راه‌ها را برای بانک‌ها و موسسات ایرانی جهت تامین ارز و اختصاص آن به شرکت‌های دارویی برای واردات دارو بسته است.

از این رو، ادعای واشنگتن مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران شامل مواد غذایی و داروها و دیگر نیازهای انسانی نیست دروغ و فریبی بیش نیست. "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس‌جمهور ایران گفته است: "آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که تحریم علیه ایران شامل دارو و مواد غذایی نیست. آمریکا با تحریم نفت، بانک‌ها و تامین و انتقال منابع مالی برای خرید دارو، ایران را از دستیابی به پول و استفاده از آن برای خرید دارو و کالاهای اساسی محروم کرده است.

"محمود نجفی عرب" رئيس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ایران روز دوشنبه گفته است که "1.5 برابر نیاز کشور انسولین وارد کرده‌اند" ولی کمبود آن به خاطر "قاچاق معکوس" و "خروج غیرقانونی انسولین" از ایران به مقصد دیگر کشورهاست.

طی ماه‌های گذشته سازمان غذا و داروی ایران خط دوم تولید انسولین قلمی در ایران را افتتاح کرد. اولین خط تولید قلم انسولین در ایران در ماه ژوئن گذشته و در مراسمی با حضور "سعید نمکی" وزیر بهداشت و "سورنا استاری" دستیار رئیس‌جمهور در امور علمی و فنی افتتاح شد.

با این حال، تحریم‌ها فشارهای سنگینی را بر مردم ایران و اقتصاد آن تحمیل کرده است ولی ایران همچنان مقاوم است و مقامات ذی صلاح جمهوری اسلامی سخت تلاش می‌کنند تا بار تحریم را از دوش مردم ایران بردارند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها