تحولات سودان از عادی سازی تا سرکوب

تحولات سودان از عادی سازی تا سرکوب
چهارشنبه 30 مهر 1399 - 21:50

سودان در روزهای اخیر رویدادهایی مانند حذف نامش از فهرست کشورهای حامی تروریسم تا تظاهرات مردم خارطوم برای تصحیح روند انقلاب را تجربه کرد.

العالم – درگوشی

در ابتدا یکی از مهمترین مواردی که باید یادآوری کنیم آن است که رسانه های سودان کوشیدند اینگونه القا کنند که تظاهرات اخیر در این کشور هیچ ارتباطی با موضوع عادی سازی رابطه خارطوم با رژیم صهیونیستی ندارد اما واقعیت آن است که مطرح شدن موضوع عادی سازی رابطه خارطوم با رژیم صهیونیستی بود که باعث خشم مردم سودان شد به گونه ای که با برپایی تظاهرات هر نوع عادی سازی را خیانت به انقلابشان توصیف کردند.

گرچه ترامپ ادعا کرد که حذف نام سودان از فهرست تروریسم ارتباطی با موضوع عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی ندارد اما واقعیت آن است که شماری از سیاستمداران و نظامیان سودانی این عادی سازی را برای به اصطلاح تامین آینده کشورشان ضروری می دانند مانند محمد حمدان دقلو معروف به "حمیدتی" معاون رئیس شورای حاکمیت سودان که گفت سودان با فلسطین مرز ندارد پس مشکلی نیست که با اسرائیل رابطه دیپلماتیک داشته باشد.

لازم است که یادآوری کنیم تظاهرات روزهای گذشته در سودان نقش مهمی در زمینه تاخیر در مطرح شدن موضوع عادی سازی داشت به این دلیل که تظاهرکنندگان با آتش زدن لاستیک خودرو و درگیری با نیروهای امنیتی، خواستار اصلاح مسیر انقلاب شدند.

همچنین گفته شده که عربستان سعودی از مقام‌های سودان خواسته توافق سازش با اشغالگران صهیونیست را امضا کنند اما با این تظاهرات پی بردند که پیوستن خارطوم به قطار ننگینی که امارات موتور آن را روشن کرده است، نیازمند آمادگی داخلی در سودان و گذشت زمان است.

پربیننده ترین خبرها