مورالس 19 آبان به بولیوی بازمی‌گردد

مورالس 19 آبان به بولیوی بازمی‌گردد
چهارشنبه 7 آبان 1399 - 10:04

«اوو مورالس» رئیس‌جمهور پیشین بولیوی که مجبور به استعفا و ترک کشورش شده بود، 19 آبان به بولیوی بازمی‌گردد.

العالم- آمریکا

«اوو مورالس» رئیس‌جمهور پیشین بولیوی که مجبور به استعفا و ترک کشورش شده بود، ۹ نوامبر (۱۹ آبان) به بولیوی بازمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، «اندرونیکو رودریگز» سناتور منتخب بولیوی در مصاحبه با شبکه تله‌سور گفت: برادر ما، رئیس‌جمهور پیشین، روز نهم نوامبر [به بولیوی] وارد خواهد شد، روزِ بعد از سوگند [رئیس‌جمهور منتخب لوئیس آرسه].

دادگستری بولیوی روز دوشنبه از لغو تمامی اتهامات مطرح شده علیه مورالس خبر داد. مقامات قضایی بولیوی درخواست ارائه شده توسط او را معتبر اعلام کرده و گفتند حقوق بنیادی رئیس جمهور سابق بولیوی نقض شده است.

«ویلفردو چاوز» وکیل مورالس اعلام کرد که قرار بازداشت و طرح دادخواست علیه وی لغو شده است.

شکایت علیه اوو مورالس توسط «آرتورو موریلو» وزیر کشور دولت موقت بولیوی به اتهام «فتنه‌انگیزی و تروریسم» مطرح شده بود. این شکایت اندکی پس از کودتا علیه دولت اوو مورالس و تبعید وی انجام شده بود.

دولت موقت بولیوی از پلیس اینترپل درخواست کرده بود که مورالس را بازداشت کند اما این خواسته توسط سازمان‌های بین‌المللی رد و اعلام شد که این اتهامات با انگیزه سیاسی مطرح شده است.

این تحولات پس از پیروزی «لوئیس آلبرتو آرسه کاتاکورا» از حزب جنبش برای سوسیالیسم در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی روی داده است.

پس از کودتای سال گذشته و باطل اعلام کردن نتایج انتخابات، «جنینه آنز» سناتور محافظه‌کار بولیوی بر سر کار آمد اما در ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ماه ۹۸) استعفای خود را اعلام کرد.

بولیوی از سال گذشته جو ناآرامی را تجربه کرده و شاهد تظاهرات مکرر حامیان حزب سوسیالیست و اوو مورالس بود که به شدت نیز مورد سرکوب قرار گرفتند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها