رژیم سعودی از دروازه گردشگری در حال عادی‌سازی با صهیونیست‌ها است

رژیم سعودی از دروازه گردشگری در حال عادی‌سازی با صهیونیست‌ها است
چهارشنبه 7 آبان 1399 - 13:00

هنوز چند هفته از توافق امارات با رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه نگذشته بود که فاش شده این توافق ننگین دارای منافع زیادی برای طرف صهیونیستی است.

العالم- درگوشی

به نوشته روزنامه عبری‌زبان "یسرائیل هیوم"، تل‌آویو و ابوظبی در حال بررسی امکان گشایش گذرگاه دریایی مستقیمی هستند که بندر "ایلات" در فلسطین اشغالی را به بندر"جده" در نزدیکی مکه مرتبط کند تا گردشگری دینی را احیا کنند.

رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند، تل‌آویو و ابوظبی در حال بررسی یک پروژه دریایی هستند که به موجب آن، شهر ایلات به شهر جده عربستان متصل شوند. این منابع خاطرنشان کردند، هدف از اجرای این پروژه تقویت چرخه اقتصادی در جنوب فلسطین اشغالی و هموار کردن بستر گردشگری دینی مستقیم میان عربستان سعودی و اسرائیل است.

پروژه زیرگذر دریایی در جریان بازدید میدانی هیئت اماراتی به ریاست "سلطان بن سلیم" مدیر اجرای شرکت بین‌المللی بنادر، از بندر ایلات کلید خورده؛ سفری که طی آن به بررسی این طرح پرداخته شد و قرار است به زودی هیئتی اسرائیلی عازم ابوظبی شوند تا بحث‌ها درباره اجرای طرح دنبال شود.

مجریان این طرح در ظاهر ادعا می‌کنند که هدف، انتقال حجاج و عمره‌گذاران فلسطینی، که در اراضی اشغالی سال 48 مقیم هستند از ایلات و از طریق شهر جده به مکه مکرمه است به‌ویژه اینکه عربستان سعودی از دو سال پیش در روند قیمومیت اردن را بر حجاجی که از فلسطین اشغالی می‌آمدند، بهانه‌تراشی می‌کند. اما با اندکی تامل این حقایق روشن می‌شود که بدون موافقت ریاض، اجرای این پروژه محتمل نیست و این به معنای ورود ریاض به پرونده عادی‌سازی و حمایتش از عادی‌سازی امارات با رژیم صهیونیستی است و این بدان معناست که پیوستن ریاض به صف سازشکاران فقط مساله زمان است.

شکی نیست که پروژه دریایی عادی‌سازی دارای منافع عدیده‌ای از جمله در بخش‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری برای اسرائیل است. از سوی دیگر، مسئولان در تل‌آویو و ابوظبی به زودی طرح احداث خطی دریایی که بندر ایلات و بندر "جبل علی" را در دبی به هم متصل کند، مورد بررسی قرار خواهند داد.

لازم به ذکر است که انصراف قاهره از حاکمیت بر جزایر "تیران" و "صنافیر" و واگذار کردن آنها به عربستان سعودی عاملی شد که تل‌آویو و ابوظبی ایده اجرای طرح کریدور دریایی از ایلات به جده را مطرح کنند و همچنین در مورد اتصال خطوط انتقال نفت بین امارات، عربستان سعودی و اسرائیل بحث کنند. این دو جزیره در دهانه ورودی خلیج عقبه، یعنی تنگه تیران در شمال دریای سرخ قرار دارند. خلیج عقبه تنها راه دسترسی مستقیم رژیم صهیونیستی به دریای سرخ است، هم اکنون این رژیم نه تنها کنترل دو جزیره صنافیر و تیران را در دست دارد، بلکه عملا کنترل تنگه تیران نیز در اختیار رژیم صهیونیستی است.

پربیننده ترین خبرها