بن سلمان در دادگاه های آمریکا تحت تعقیب است!

بن سلمان در دادگاه های آمریکا تحت تعقیب است!
جمعه 9 آبان 1399 - 23:09

اقامه دعوا توسط سعد الجبري مشاور امنیتی سابق سعودی علیه ولیعهد سعودی در دادگاه های خارجی، تحولی در روند تعقیب وی و رویکردهایش در هدف قرار دادن معارضان سعودی به شمار می رود.

العالم - کشکول

دادگاه واشنگتن در اقدامی بی سابقه، ابلاغیه ای را برای فراخوانی ولیعهد سعودی و 9 سعودی دیگر و نیز موسسه خیریه " مسک" علیه وی اقامه کرد.

الجبری علیه بن سلمان در دادگاه امریکا اقامه دعوا کرد و وی را به تشکیل گروهی به نام گروه پلنگ با هدف فراهم کردن زمینه کشتن وی طی اقامت در شهر بوستون امریکا در سال 2017 متهم کرد.

بن سلمان وقتی در این تلاش ها شکست خورد، گروه دیگری را برای ترور الجبری در کانادا فرستاد و این کار را فقط پس از دو هفته از ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار معارض سعودی انجام داد.

در این دادخواست، متن نامه محمد بن سلمان وجود دارد که از افسر سابق سازمان اطلاعات سعودی خواسته است که طی 24 ساعت به عربستان بازگردد و گرنه کشته می شود.

صرف نظر از نتایج این دادخواست قضایی علیه ولیعهد سعودی، آنچه روی می دهد، نوعی تحول در روند تعقیب ولیعهد سعودی در دادگاه های جهان به شمار می رود و این مساله ممکن است در آینده بر روی نام و وجهه وی تاثیر بگذارد.

ارتباط دادن بن سلمان با قتل های غیرقانونی و کشتن معارضان وی، این بار او را واداشت که دو وکیل آمریکایی را برای دفاع از خود انتخاب کند و این مساله را منابع عربی و غربی تایید کرده اند. آن ها این مساله را مرحله ای جدید در تنگ کردن عرصه بر بن سلمان قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا برشمرده اند.

نامزد جمال خاشقجی که سال 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، هم دادخواستی را علیه بن سلمان به دستگاه قضایی امریکا ارائه و وی را به صدور دستور قتل همسرش متهم کرده است.

احتمال خلاصی یافتن بن سلمان از دست دستگاه قضایی امریکا به چند مساله و از مهم ترین آن ها پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بستگی دارد.

فراخوانی بن سلمان به دادگاه در راستای تمایل آمریکا به کاهش بار مسئولیت در سرپوش گذاشتن بر جنایتکار و دفاع از وی ارزیابی می شود و یا از وی به عنوان اهرم فشاری جدیدی یاد می شود که ترامپ از آن برای ادامه سیاست دوشیدن عربستان سعودی استفاده می کند و این مساله همچنین به تعجیل در گام های عادی سازی عربستان در روابط با رژیم صهیونیستی منجر می شود.

علیرغم همه این اقدامات ، پرونده نظام سعودی در زمینه حقوق بشر سیاه و همچنان با انتقادات بی سابقه بین المللی مواجه است.

سازمان های حقوقی بین المللی بارها خواهان تعیین راهی برای نظارت بر توقف حملات وحشیانه نظام سعودی علیه حقوقدانان و معارضان سعودی و نیز آزادی فعالان حقوق زنان و غیره شده اند.

فراخوانی بن سلمان و معاونان وی در دادگاه های امریکا، ضربه ای سخت به وجهه وی به شمار می رود و نشان می دهد که با وجود پیروی کامل نظام سعودی از سیاست های دولت امریکا و دادن پول های بسیار به ترامپ و کمک کردن به تبلیغات انتخاباتی، این مساله به شکل کامل نتیجه نداده است و به محض صادر شدن تصمیمی از سوی دادگاه واشنگتن، همه این مسائل نقش بر آب می شود.. حال سوال اینجاست که آیا اعلام نتایج انتخابات آمریکا به منزله اعلام شکلی جدید از روابط با عربستان به شمار می رود.

پربیننده ترین خبرها