آیا «بن سلمان» بهای شخصی سازی روابط عربستان و آمریکا را می دهد؟

آیا «بن سلمان» بهای شخصی سازی روابط عربستان و آمریکا را می دهد؟
شنبه 10 آبان 1399 - 21:32

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی 2016 گفته بود: "عربستان گاوی شیرده است که آن را می دوشیم و هر زمان دلار و طلایش خشک شد دستور سربریدن آنها را صادر خواهیم کرد"؛ می بایست این سخنان خشم آل‌سعود را بر می انگیخت؛ اما آنها کاملا سکوت کردند و حتی بن سلمان ترامپ را فرصتی برای رسیدن به قدرت دید.

العالم ـ عربستان سعودی

دونالد ترامپ نیز در مقابل از طریق دامادش جرد کوشنر متوجه خواسته های بن سلمان شد. تا آنجا که "مایکل وولف" مؤلف کتاب "آتش و خشم" به نقل از منابع خود نوشت که ترامپ صراحتا اعلام کرد که خودش و دامادش سبب شدند تا بن سلمان منصب ولیعهدی را کسب کند.

در مقابل نیز بن سلمان خزانه های عربستان را به روی ترامپ گشود و یک تریلیون دلار در قالب قراردادهای سلاح و سرمایه گذاری ها به اقتصاد آمریکا کمک کرد. تا آنجا که ترامپ به دستاوردهای اقتصادی اش و فراهم کردن فرصت شغلی برای آمریکایی ها افتخار می کرد و آنها را نردبانی برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری می دانست.

حمایت بن سلمان از ترامپ فقط در عرصه مالی نبوده است؛ بلکه مسائل سیاسی را نیز شامل می شد. بن سلمان بیش از کوشنر طرح حذف مساله فلسطین که معروف به "معامله قرن" است، در دستور کار قرار داد و بیش از ترامپ مسئولیت عدم دستیابی به "صلح" با رژیم اشغالگر را به عهده فلسطینی ها دانست. او همچنین با تشویق امارات و تحت فشار گذاشتن بحرین و سودان، در واقع پیشگام سازش با رژیم صهیونیستی بود تا آنجا که به جای سودان 400 میلیون دلار به آمریکا غرامت پرداخت کرد تا روند سازش با صهیونیست‌ها را تسهیل کند. تمام این اقدامات برای آن است تا ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود.

عقب نشینی ترامپ از توافق هسته ای در وهله اول به خاطر نتانیاهو و سپس به خاطر حفظ گاو شیرده است. در صورتی که این توافق از دستاوردهای دولت باراک اوباما بود و جو بایدن در آن زمان معاون رییس جمهور بود. ترامپ اذعان کرد که بن سلمان را از پیامدهای قتل وحشیانه جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی نجارت داد و در جنگ علیه ملت یمن از او حمایت کرد.

روابط میان رییس جمهور دلال و ولیعهد بلندپرواز امروز به صورت خطرناکی مورد تهدید قرار گرفته است؛ طبق نظرسنجی ها شانس ترامپ در ماندن در کاخ سفید بسیار اندک است. در حالی که شانس پیروزی رقیب دموکراتش جو بایدن افزایش یافته است؛ جو بایدن به بن سلمان توجهی ندارد نه به خاطر قتل خاشقچی و نه به خاطر جنایتهایش در یمن بلکه به خاطر حمایتهایش از ترامپ در تبلیغات انتخاباتی اش.

تمام تحلیلگران سیاسی توافق نظر دارند که اگر ترامپ سقوط کند بن سلمان نیز به همراه او ساقط خواهد شد زیرا روابط عربستان با آمریکا را شخصی سازی کرده است؛ روابط دو کشور محدود و منحصر در بن سلمان و ترامپ شده است و در صورتی که ترامپ کنار رود، بن سلمان هیچ کسی را ندارد که در مقابل مخالفان داخلی و یا در برابر دادگاه های امریکایی در خصوص پرونده سعد الجبری افسر سعودی که بن سلمان می خواست همانند خاشقچی او را به قتل برساند، از او حمایت کند؛ بلکه بالعکس جو بایدن تمام این پرونده ها علیه بن سلمان را به جریان خواهد انداخت.

پربیننده ترین خبرها