بیانیه اتحادیه عرب در سالروز صدور بیانیه بالفور؛ انگلیس خطای خود را اصلاح کند

بیانیه اتحادیه عرب در سالروز صدور بیانیه بالفور؛ انگلیس خطای خود را اصلاح کند
دوشنبه 12 آبان 1399 - 17:59

اتحادیه عرب در سالروز صدور بیانیه موسوم به «بالفور» خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین و اصلاح اشتباه تاریخی انگلیس شد.

العالم - آسیا

اتحادیه عرب در صد و سومین سالروز صدور بیانیه «بالفور» از انگلیس خواست اشتباه تاریخی خود را اصلاح کند، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد و بر رژیم صهیونیستی به عنوان طرف اشغالگر به منظور توقف جنایت‌هایش اعمال فشار کند.

بر اساس گزارش «الیوم السابع»، در این بیانیه آمده است، صلح فراگیر و و عادلانه تنها راه پایان اشغالگری در اراضی فلسطینی از سال ۱۹۶۷، ایجاد کشور فلسطین با مرکزیت قدس مطابق با طرح صلح عربی و تصمیمات مشروع بین‌المللی است.

اتحادیه عرب در ادامه اعلام کرد، در سال ۱۹۱۷ و در چنین روزی «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس این بیانیه را صادر کرد تا آغازی بر فاجعه قرن علیه ملت فلسطین باشد و باعث آوارگی این ملت از سرزمین خود ، دست‌اندازی باندهای صهیونیستی بر این اراضی و ایجاد دولت این رژیم با پاکسازی نژادی، آوارگی اجباری و انجام فجیع‌ترین جنایات شود.

در ادامه این بیانیه آمده، اتحادیه عرب بر حمایت کامل و مستمر از ملت فلسطین و ایستادن در کنار این ملت در مبارزه مشروع و عادلانه‌اش تا حصول آزادی و استقلال قرار دارد.

اتحادیه عرب سپس ادامه تخلفات رژیم صهیونیستی و شهرک‌سازی را که بر اساس قانون بین‌الملل جنایت جنگی به شمار می‌رود، یهودی‌سازی، اشغال اراضی کرانه باختری، محاصره سیزده ساله غزه و بی احترامی به مقدسات اسلامی و مسیحی فلسطینی را محکوم کرد.

در پایان این بیانیه آمده، ادامه این تخلفات و جنایات گواهی بر ناتوانی جامعه بین‌الملل از انجام مسؤولیت‌هایش برای ایستادن در مقابل جنایات رژیم اشغالگر و تأمین حمایت لازم از ملت فلسطین است.

بیانیه بالفور نامه‌ای بود که در ۲ نوامبر ۱۹۱۷ از سوی آرتور جیمز بالفور وزیر خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روتشیلد» سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد و وی در آن بر موضع مثبت دولت انگلیس برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» تاکید کرد؛ نامه‌ای که سرآغاز تلاش برای تاسیس رژیم صهیونیستی شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها