توافق قریب‌الوقوع در قره‌باغ/ایجاد دو کریدور و استقرار نیروهای ترکیه و روسیه

توافق قریب‌الوقوع در قره‌باغ/ایجاد دو کریدور و استقرار نیروهای ترکیه و روسیه
يکشنبه 18 آبان 1399 - 17:16

وبگاه انگلیسی مدعی شد، باکو و ایروان به توافق آتش‌بس که شامل ایجاد دو کریدور در منطقه قره باغ کوهستانی و استقرار نیروهای حافظ صلح ترکیه و روسیه است، نزدیک شده‌اند.

العالم - اروپا

وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» در خبری اختصاصی ادعا کرد، با نقش آفرینی روسیه و ترکیه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به حصول یک توافق آتش‌بس بر سر منطقه قره‌باغ نزدیک شده‌اند.

منابع خبری ترکیه‌ای به این وبگاه خبر دادند که طبق پیش‌نویس توافق آتش‌بس، در ازای استقرار نیروهای حافظ صلح ترکیه و روسیه، ارمنستان از برخی مناطق قره باغ کوهستانی خارج می شود.

میدل ایست آی گزارش داد: «منابع ترکیه‌ای به میدل ایست آی خبر دادند که (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان به انعقاد یک توافق آتش‌بس معنادار بر سر اراضی مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ (قره‌باغ کوهستانی) و مناطق اطرافش که از سال 1992 توسط ایروان اشغال شده است، نزدیک شده‌اند».

بنا بر ادعای این رسانه، توافق آتش‌بس مذکور از ارمنستان خواهد خواست که بخش‌های بزرگی از اراضی تحت کنترلش در قره باغ کوهستانی را رها کند و بناست که در این مناطق نیروهای حافظ صلح ترکیه و روسیه مستقر شوند.

میدل ایست آی نوشت: «(جمهوری) آذربایجان روز یکشنبه (امروز) اعلام کرد که شوشا دومین شهر بزرگ ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) را تحت تسلط خود در آورد ادعایی که ارمنستان تکذیب کرد».

این وبگاه انگلیسی افزود: «منابع مطلع که خواستار عدم افشای نام و هویتشان شدند، به میدل ایست آی گفتند که پیشروی سریع نیروهای آذربایجانی در تحولات میدانی ارمنستان را به بررسی طرح میانجیگرانه روسیه برای متوقف کردن درگیری‌ها سوق داده است؛ طرحی که مورد حمایت ترکیه هم قرار دارد».

میدل ایست ای در ادامه آماری از تلفات درگیری‌های اخیر باکو و ایروان بر سر منطقه قره باغ منتشر کرد و خبر داد، از 27 سپتامبر (ششم مهرماه) حدود 1000 نفر و شاید تا 5000 نفر بر اثر درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی کشته شده باشند.

به روایت این رسانه، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ترکیه و روسیه در تماس تلفنی روز شنبه (دیروز) خود درباره مولفه‌های پیش نویس طرح آتش بس بین باکو و ایروان به یک درک مشترک رسیدند و مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ترکیه و روسیه هم در تماسی تلفنی در این اره صحبتهای تکمیلی را انجام دادند.

میدل ایست آی در ادامه به جزئیاتی از توافق قریب الوقوع ادعایی آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

طبق این گزارش، بنا بر توافق مذکور قرار است به محض آنکه باکو و ایروان بر سر شرایط آتش‌بس توافق کردند، ارمنستان فورا از پنج منطقه از هفت منطقه اشغالی خودش در مناطق اطراف قره باغ کوهستانی خارج شود. همچنین قرار است ارمنستان طی 15 روز از آن دو منطقه دیگر هم خارج شود.

میدل ایست آی در توضیح محتویات توافق می‌نویسد: «طبق پیش نویس توافق، از باکو خواسته نمی شود که از اراضی که اخیرا در درگیری‌ها به دست آورده است، خارج شود اما حملات آذربایجان در ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) را متوقف خواهد کرد».

از جمله دیگر محتویات این طرح که از نطر میدل ایست آی «اقدامی مهم» تلقی شده، توافق احتمالی باکو و ایروان برای ایجاد «دو کردیدور» است.

بنا بر گزارش این وبگاه، یکی از این کریدورها، راهی است که ارمنستان را به منطقه قره باغ کوهستانی متصل می‌کند و از دسترسی ایروان به این منطقه اطمینان حاصل می‌کند.

ارمنستان در ازای ایجاد این کریدور، اجازه ایجاد یک کریدور دوم که سرزمین جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند، خواهد داد و سپس نیروهای حافظ صلح ترکیه و روسیه به منظور برقراری آتش‌بس در منطقه مستقر خواهند شد.

به گفته یک منبع ترکیه‌ای، توافق مذکور ضمن توقف بحران انسانی ناشی از منازعه بر سر قره باغ کوهستانی، به درخواست های مشروع باکو درباره این منطقه احترام می گذارد.

یکی دیگر از منابع مطلع ترکیه‌ای به میدل ایست آی خبر داد، آنکارا معتقد است که مسکو برای تنبیه نیکول پاشینیان نخست وزیر مورد حمایت غربی‌ها، چشمش را به روی حملات اخیر به ارمنستان توسط آذربایجان که مورد حمایت ترکیه است، بسته است.

این منبع افزود: «روس‌ها تنها درباره حضور مزدوران سوری در صحنه نبرد شکایت کرده‌اند. لاوروف هم حتی در مذاکرات ماه گذشته خود با هیات ترکیه در مسکو، شوشا را شهر متعلق به آذربایجان توصیف کرد».

میدل ایست آی گزارش خود را با توضیح درباره چرایی شدت گرفتن درگیری‌های روزهای اخیر بین باکو و ایروان بر سر قره باغ کوهستانی پایان می‌دهد.

در گزارش آمده است: «منابع مطلع گفتند که آذربایجان برای به دست آوردن اراضی بیشتر طی آخر هفته جاری (شنبه و یکشنبه) و در آستانه آتش‌بس، تلاش‌های خودش را شدت داده است».

گمانه زنی این رسانه درباره آتش بس قریب الوقوع بین باکو و ایروان با نقش افرینی آنکارا و مسکو در شرایطی مطرح شده که پیش از این هم دو طرف درگیری حداقل سه بار با اتش بس موافقت کردند اما این توافقات تاثیر عملی برای توقف درگیری‌ها نداشت و هر طرف، دیگری را به نقض آتش بس متهم کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها