چرا ترامپ نمی‌تواند شکستش را بپذیرد؟

چرا ترامپ نمی‌تواند شکستش را بپذیرد؟
سه شنبه 20 آبان 1399 - 09:22

به باور تحلیلگران، درک دلیل امتناع دونالد ترامپ از پذیرش شکست انتخاباتی‌اش کار دشواری نیست.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ -- رئیس‌جمهور آمریکا -- با پذیرش شکستش در برابر جو بایدن، خود را در موقعیت نبرد با برچسبی می‌بیند که اغلب از آن برای توصیف رقبایش استفاده می‌کند؛ برچسبی که با تصور او از خودش در تضاد است: "شکست‌خورده."

او در چندین ایالت شکایت‌هایی را درباره نتایج انتخابات مطرح کرده است اما وکلایش تا کنون نتوانسته‌اند شواهدی از ادعا‌های تقلب ارائه دهند و ناظران نیز معتقدند احتمال تغییر نتیجه رأی‌گیری به وسیله دادگاه‌ها بسیار اندک است.

ولی به باور پژوهشگران و متخصصان سلامت ذهن و روان، همان ویژگی‌های مستبدانه‌ای که معرف ظهور ترامپ و ریاست جمهوری‌اش بود، احتمال هضم خوش‌آیند پذیرش شکست در برابر جو بایدن -- نامزد حزب دموکرات -- را برایش تقریباً غیر ممکن می‌کند. آنها هشدار می‌دهند این موضوع می‌تواند دوران پسا‌انتخابات و عصر پیش از مراسم تحلیف را برای ایالات متحده به دورانی بی‌ثبات تبدیل کند.

"روث بن گایت،" پروفسور تاریخ در دانشگاه نیویورک می‌گوید ترامپ در تلاش بود مدلی اقتدارگرایانه از ریاست جمهوری را بر مبنای غرور، بی‌رحمی و ایده دفاع از خودش در برابر دشمنان برقرار کند. او که کتابش با عنوان "قوی‌مردان: موسلینی تا امروز" به‌زودی منتشر می‌شود در این خصوص می‌گوید: «مطرح کردن این ادعا که کل انتخابات یک تقلب بود در قیاس با اعتراف به این نکته که سیاست‌هایش باعث شوریدن مردم به اندازه‌ای که تعدادشان را برای تضمین شکستش افزایش دهد، آسانتر است. می‌توانیم انتظار داشته باشیم او که ادعای قربانی شدن به دست نیروهای شیطانی را که بر علیهش متحد شده‌اند مطرح می‌کند، به همین سبک ادامه دهد و حقارت یک سخنرانی عمومی پذیرش شکست را به تأخیر اندازد.»

خانم "گایت" در پایان اینطور نتیجه می‌گیرد: «باید مراقب آنچه او ممکن است در ماه‌های آینده بر مبنای روحیه انتقام‌جویانه‌اش انجام دهد باشیم.»

"جان گارتنر،" روانشناس مستقر در بالتیمور نیز چنین عقیده‌ای دارد. او و تعداد رو به افزایشی از پژوهشگران حوزه سلامت روان معتقدند ترامپ یک "خودشیفته‌ی آسیب‌رسان" است.

وی در این خصوص می‌گوید: «این عبارت ابتدا توسط روانکاو مشهور "اریک فروم" برای توصیف ذات شیطانی ابداع شد. افرادی که از این تیپ شخصیتی برخوردارند، ویژگی‌هایی نظیر خودشیفتگی، اختلال شخصیتی ضد اجتماعی، پارانویا و سادیسم را به نمایش می‌گذارند.»

او می‌گوید نگران است ترامپ استراتژی "فرمان نرو" و یا "زمین سوخته" را برای کنار آمدن با شکستش به کار گیرد. اما در عین حال ابراز امیدواری می‌کند که با توجه به این شکست تلخ، ممکن است نفوذ ترامپ بر بخشی از پیروانش کاهش یابد.

هیچ کس نیست تا نجاتش دهد:

برای "مری ترامپ،" برادرزاده ترامپ و یکی از جدی‌ترین منتقدان رئیس‌جمهور، تصمیم عمویش برای معرفی خودش به عنوان پیروز انتخابات و متهم کردن رقیبش به تقلب، از ناامیدی او درباره شرایطی حکایت دارد که به آن خو نگرفته است.

این روانشناس -- که کتاب خاطراتش را نیز تابستان امسال درباره رئیس‌جمهور منتشر کرد -- در این خصوص به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی می‌گوید: «دونالد هرگز در چنین موقعیتی نبوده است؛ جایی که کسی نیست تا نجاتش دهد و یا او را با پول از مهلکه بیرون بکشد.»

او در کتابش استدلال می‌کند که رئیس‌جمهور، محصول پدر "جامعه‌ستیز"اش، فرد ترامپ است که محیطی مالامال از سوء‌استفاده و آلام روانی را در خانه به وجود آورده بود.

ترامپ که بارها ورشکسته شده است، تصویر خود را از موفقیت بر اساس کامیابی در دنیای نامهربان املاک و مستغلات نیویورک و سپس بر مبنای مجری برنامه‌های تلویزیونی برای معرفی افسانه نبوغ تجاری‌اش بنا کرده است. او همچنین کوشیده است تضادهای مرتبط با سابقه‌اش به عنوان یک مدیر بزرگ بازرگانی را با انتخاب‌های رقبایش به نمایش گذارد. ترامپ در سال 2015، جان مک‌کین، سناتور فقید را "شکست‌خورده" نامید و درباره این سرباز و اسیر جنگ ویتنام گفت: «افرادی را که اسیر نشده‌اند دوست دارم.»

در این اثنا، او چند هفته پیش از برگزاری انتخابات در جورجیا خطاب به هوادارانش گفت بایدن «بدترین گزینه در تاریخ سیاسی ریاست جمهوری» است. او افزود: «می‌توانید تصور کنید چه می‌شود اگر شکست بخورم؟ ممکن است مجبور شوم کشور را ترک کنم؟»

"لورنس داگلاس،" نویسنده کتاب "آیا او می‌رود؟ ترامپ و انتخابات مضمحل پیش رو" استدلال می‌کند فواید باقی ماندن در مقام رئیس‌جمهور، دلایلی منطقی دارد. ترامپ علاوه بر این که صدها میلیون دلار مقروض است، با پرونده‌هایی نیز از طرف زنانی که او را به تجاوز جنسی متهم می‌کنند مواجه است. او همچنین با پایان یافتن دوران ریاست جمهوری و مصونیتش ممکن است به دلیل کاربرد روش‌های غیرقانونی در کسب و کارهایش با اتهامات جنایی مواجه شود.

به گفته داگلاس، اما در ورای این وضع، امتناع ترامپ از پذیرش شکست می‌تواند به زنده ماندن رابطه او با پایگاه هوادارانش کمک کند. وی اینطور نتیجه می‌گیرد: «اینگونه است که حتی با شکست، برند و نام او برای حامیانش تأثیرگذار باقی خواهد ماند.»

پربیننده ترین خبرها