بایدن به همراهی با اروپا درباره برجام وعده داد

بایدن به همراهی با اروپا درباره برجام وعده داد
سه شنبه 20 آبان 1399 - 14:48

مرکز تحقیقاتی امور بین الملل بارسلونا (CIDOB) در گزارشی با موضوع سیسات خارجی جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نوشت: بایدن با کنار گذاشتن شعار «اول آمریکا» و ذهنیت معامله گرایانه و انزواطلبانه دونالد ترامپ وعده داد در مسئله توافق هسته ای ایران (برجام) با موضع اتحادیه اروپا همسو شود.

العالم - آمریکا

مرکز تحقیقاتی امور بین الملل بارسلونا (CIDOB) در مقاله ای به قلم «پول مورییاس» (Pol Morillas) مدیر این اندیشکده اسپانیایی، پیرامون موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با تیتر «بایدن و بازگشت به چندجانبه گرایی» نوشت: از آنجا که مسئله سیاست خارجی را نمی‌توان از وضعیت داخلی جدا کرد، سیاست خارجی دولت آینده آمریکا نیز راهی برای گریز از بحران دوقطبی که سیاست داخلی این کشور را به چالش کشیده است، نخواهد داشت اما با وجود این مسئله انتظار می‌رود که رئیس‌جمهوری جدید، رشته اتحادهای قدیمی را که از رویکردهای خصمانه و اقدامات غیر قابل پیش بینی دونالد ترامپ کم آسیب ندیده اند، از سر گرفته و گفت و گوها در چارچوب نهادهای بین المللی و با هدف اصلاح آن‌ها را تقویت کند؛ رئیس‌جمهوری منتخب دموکرات می بایست رویکرد «اول آمریکا» و ذهینیت معامله گرایانه و انزواطلبانه ترامپ را کنار گذارد.

در حالی که رهبری تفرقه انگیز و تهاجمی ترامپ و سیاست‌های بحث برانگیز او در زمینه های نژادی و در رابطه با پلیس، آمریکا را در وضعیت بی نظمی، تفرقه و اختلال قرار داده و به شهرت و جایگاه جهانی آن آسیب رسانده، اکنون بایدن با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال کاهش اختلافات داخلی خواهد بود و سعی خواهد کرد وجهه آمریکا را در جهان بازیابد. این یکی از ویژگی‌های تعیین کننده سیاست خارجی دولت جدید بایدن خواهد بود.

نشریه فارن افرز نیز پیشتر در گزارشی با تاکید بر لزوم ترمیم روابط واشنگتن با متحدانش نوشت: متحدان آمریکا، نقشی کلیدی در امنیت و بهروزی آمریکا دارند. آنها در بازار جهانی مشارکت می کنند، توانمندی های دیپلماتیک، اطلاعاتی و نظامی آمریکا را تقویت می کنند و در صورت نیاز برایش حمایت حقوقی و حتی اخلاقی فراهم می آورند.

این متخصص علوم سیاسی در ادامه نوشت: با وقوع هر بحران، مرز بین سیاست بین الملل و سیاست داخلی به تدریج از بین می‌رود؛ موضوع همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا به عنوان مصداق بارز این ادعا در ماه های اخیر موجب روند روزافزون سیاسی شدن مسائل بین المللی شده است. به عنوان مثال در جریان مبارزات انتخاباتی آمریکا، روابط با چین به یکی از نقاط اختلاف سیاست های داخلی نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه تبدیل شد.

نباید فراموش کرد که اگرچه بیشتر تیم سیاست خارجی بایدن را نیز افراد مخالف چین تشکیل می دهند، اما انتظار می رود که در این زمینه نیز باید کمتر از ترامپ رویکرد مقابله ای داشته باشد. در صورت انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات، رویارویی بیشتر و بروز آشفتگی بیشتر در روابط میان پکن_ واشنگتن محتمل بود.

در ادامه این مقاله آمده است: بر اساس وعده های انتخاباتی بایدن، به محض تصاحب کرسی ریاست جمهوری آمریکا، برنامه چندجانبه بایدن، میراث ترامپ را از بین خواهد برد. نامزد دموکرات وعده داد به توافق آب و هوایی پاریس بازگردد و آمریکا را به سازمان جهانی بهداشت بازگرداند. همچنین در حوزه منع گسترش سلاح های هسته ای، بایدن وعده داد خروج آمریکا از توافق نامه برجام ایران را بررسی کرده و دوباره خود را با موضع اتحادیه اروپا همسو خواهد کرد.

بایدن خروج ترامپ از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ را فاجعه بار می داند و معتقد است که این اقدام سودی برای آمریکا نداشت. او همچنین بارها اعلام کرده است اگر ایران حاضر به بازگشت به تعهدات خود باشد، او نیز به برجام باز خواهد گشت و در صدد تقویت توافق از طریق همکاری با شرکا بر خواهد آمد. او همچنین گفته انجام این کار را گامی مهم برای بازگرداندن مجدد اعتبار آمریکا می داند.

جو بایدن سناتور کارکشته دموکرات، در زمینه سیاست خارجی سابقه طولانی دارد و خود را «طرفدار جهانی سازی لیبرال» نشان داده است. او به دنبال احیای اعتبار چندجانبه آمریکا، پیوستن مجدد به نهادهای جهانی که ترامپ از آنها خارج شده، احیای مشارکت در اروپا و آسیا، ترمیم روابط با متحدان و تقویت ناتو است.
ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها