واکنش های جداگانه چین به به سخنان پامپئو درباره تایوان و فرمان اجرایی ضدچینی رئیس جمهور آمریکا

واکنش های جداگانه چین به به سخنان پامپئو درباره تایوان و فرمان اجرایی ضدچینی رئیس جمهور آمریکا
جمعه 23 آبان 1399 - 18:12

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (جمعه) به شدت سخنان مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا را مبنی بر این که تایوان بخشی از چین نیست، رد و از آن انتقاد کرد.

العالم - آسیا

وانگ وِن بین اظهار داشت، پامپئو با تمرکز بر منافع سیاسی شخصی، منافع اساسی مردم چین و آمریکا را کنار گذاشته و هدفش از دروغپردازی، گمراه کردن افکار عمومی و تخریب هر چه بیشتر روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان است. مقاصد شوم پمپئو از همان ابتدا نیز معلوم بود.

این مقام چینی در ادامه افزود: «اصل چین واحد، پایه سیاسی روابط چین و آمریکاست. ما به افرادی مانند پامپئو هشدار می‌دهیم که هر گونه رفتاری که به منافع محوری چین آسیب بزند و دخالت در امور داخلی چین باشد، با واکنش و مقابله قاطع چین مواجه خواهد شد و چنین رفتارهایی جلوی روند تاریخی اتحاد چین را نخواهد گرفت.»

پکن همچنین اقدام رئیس جمهور آمریکا در ممنوع کردن سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در بعضی حوزه‌های کلیدی چین را محکوم کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه یک فرمان اجرایی را امضا کرد که مسیر لازم برای ممنوعیت سرمایه گذاری در شرکت های چینی مرتبط با ارتش چین را هموار خواهد کرد.

بر اساس فرمان اجرایی ترامپ ، کلیه شرکت های چینی که با ارتش این کشور در ارتباط و همکاری باشند، در فهرست سیاه ایالات متحده قرار خواهند گرفت. این فرمان اجرایی از 11 ژانویه اجرایی خواهد شد، یعنی در آستانه آغاز به کار دولت جدید آمریکا.

در این فرمان اجرایی نام شرکت های مهم و بزرگ چینی از جمله هواوی دیده می شود. کاخ سفید به دنبال ممنوعیت فروش محصولات هواوی در آمریکا به خاطر نگرانی های امنیتی بوده است.

پربیننده ترین خبرها