آیا نظام سعودی اصلاح‌پذیر است؟

آیا نظام سعودی اصلاح‌پذیر است؟
سه شنبه 27 آبان 1399 - 21:42

رژیم‌های دیکتاتور و شکست‌خورده که تمامی منابع کشور را با زورگویی و استبداد و سرکوب کردن مخالفان و منتقدان‌شان به خدمت گرفته‌اند، برای بقای‌شان در قدرت نیاز به گسترش زندان‌ها دارند و هیچ ابایی از کشتن بی‌گناهان ندارند.

العالم- کشکول

رژیم سعودی در سال 1932 توسط "عبدالعزیز آل سعود" تاسیس شد و از سال 1953 که او وفات یافت تاکنون 6 تن از فرزندانش بر کرسی پادشاهی تکیه زده‌اند و تمامی‌شان کشور را مستبدانه و به دور از هرگونه دموکراسی و آزادی بیان مدیریت می‌کنند و تاسیس احزاب سیاسی در آن ممنوع است.

سیاست بستن دهان‌ها

حزب معارض "تجمع ملی"، که حدود دو ماه پیش در لندن تاسیس شد و متشکل از شخصیت‌های دانشگاهی است و همچنین بر اصلاحات در عربستان سعودی تأکید دارد، به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد: "همگان می‌دانند که در نتیجه سیاست‌های بیهوده و نادرست رژیم سعودی از زمان تاسیس تاکنون در کشور ما چه اتفاقی افتاده و در این مدت رژیم سعودی امکانات و توانایی‌های کشور را هدر و به باد داده است. رژیم سعودی در گسترش اختلافات و سیاست فرقه‌ای در میان مردم نقش اساسی داشته و از تنوع مذهبی در جامعه، برای تقویت پایه‌های نامشروع خود با فجیع‌ترین روش‌ها بهره‌برداری و سوء‌استفاده کرده است." در ادامه این بیانیه آمده است: "رژیم آل‌سعود به دلیل ماجراجویی‌های خاندان حاکم بر کشور از زمان استقرار با هدر دادن ثروت‌های ملی همواره به دنبال تنش‌آفرینی و بحران در منطقه بوده سیاستی که کشور را در معضلات اقتصادی بی‌پایان و خفه کننده فرو برده است."

اکنون و در دوره حاکمیت "سلمان بن عبدالعزیز" و ولیعهد وی "محمد بن سلمان" کشور با سخت‌ترین بحران‌ها و مشکلات پیچیده در سطح بین‌المللی، منطقه و حوزه خلیج‌فارس و روابط با اعراب و کشورهای اسلامی مواجه است.

رژیم سعودی از تعقیب مخالفانش و سرکوب آنها از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند و آنها را حتی اگر در کشوری دیگر که فرسنگ‌ها از عربستان سعودی فاصله دارند، حضور داشته باشند، بازداشت و به بدترین شکل شکنجه می‌کند و یا به قتل می‌رساند که نمونه بارز آن "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد بن‌شلمان است که در اکتبر 2018 در کنسولگری کشورش در استانبول به طرز وحشیانه‌ای و به دستور مستقیم ولیعهد به قتل رسید.

این یک رژیم خونین است که با چراغ سبز اربابان انگلیسی، آمریکایی و صهیونیستی‌شان مخالفان و منتقدان را سرکوب می‌کند و در واقع از جانب این اربابان مشروعیت یافته‌اند و همین اربابان منابع مالی و دلارهای نفتی عربستان را به خدمت خود گرفته‌اند و در ازای حمایت از بقای این رژیم، به نحوی حقیرانه‌ای از آن باج‌گیری می‌کنند. از سوی دیگر این رژیم مستبد با پشتیبانی همین اربابانش، به سرکوب منتقدان و کسانی که سعی در آزاد کردن این سرزمین از استعمار خارجی می‌کنند، اقدام می‌کند.

جاسوسی از شهروندان

پرونده حقوق بشر در عربستان سعودی یکی از بدترین پرونده‌های در جهان عرب است و رژیم حاکم بر این کشور با نقض آزادی بیان و جاسوسی از شهروندان، اقدام به بازداشت فعالان کرده است.

در یک گزارش رسانه‌ای، که ماه گذشته منتشر شد، آمده است شرکت ارتباطات سعودی "stc" از کاربران خود خواست کیف پول الکترونیکی "stc pay" را به حساب‌های توییتر خود پیوند دهند. این شرکت دلیل درخواستش را این مساله عنوان کرد که این روش کمک می‌کند تا بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. اما فعالان به نوبه خود این شرکت ارتباطات را به جاسوسی از شهروندان متهم کردند و گفتند، پیوند حساب با توییتر به معنای دستیابی به اطلاعات فعالان و در نتیجه ارائه آن به مقامات است که ممکن است به آنها آسیب برساند. مقامات سعودی بسیاری از فعالان را پس از انتشار توئیت‌هایی در انتقاد از اوضاع و رویکرد فعلی پادشاهی دستگیر کردند و نکته قابل توجه این است که بسیاری از بازداشت‌شدگان با نام های جعلی در توییتی فعالیت داشتند اما مقامات به روش‌های مختلف توانستند هویت آنها را بدست آورند.

دولت سعودی متهم است که از کارمندان داخل شرکت توییتر، که برخی از آنها سعودی هستند، برای به دست آوردن اطلاعات در مورد فعالیت‌های مخالفان خود در خارج از کشور استفاده کرده است. ریاض از روابط قوی خود با امارات استفاده می‌کند تا از اطلاعات موجود در دفتر منطقه ای توییتر در دبی بهره‌مند شود.

رسوایی‌ها در پرونده حقوق بشر

سازمان عفو بین‌الملل در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که افزایش اعدام‌ها در عربستان به عنوان یک سلاح سیاسی علیه مخالفان شیعه در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است. عفو بین‌الملل در گزارش خود از روند افزایشی اعدام‌ها در عربستان سعودی، اعلام کرد که به رغم کاهش 5 درصدی اعدام‌ها در جهان، از زمان روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز در سال 2015 اعدام‌ها در این کشور دو برابر شده است .

عربستان سعودی همچنین از چندی پیش دست به اصلاحاتی در حوزه زنان زد. اصلاحاتی، که در ابتدا با انتقاد تندی از سوی وهابیون سلفی روبه رو شد اما به دلیل این که طبق قانون عربستان، سخن پادشاه و تایید وی بر تمامی فتواها ارجحیت دارد، با مصالحه خاتمه یافت. تغییر قوانین رانندگی این کشور و اعلام آزادی رانندگی زنان، ورود آنان به ورزشگاه، فتوای اجازه دادن مفتی سعودی برای خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر و پاره‌ای موارد دیگر، از جمله آزادی‌های مدنی است که عربستان سعودی به نام زنان به ثبت رسانده است. تحلیلگران عقیده دارند، دولت سعودی تلاش می‌کند با این اصلاحات نمادین، بر سرکوب مردم سرپوش گذارد و چهره خود را پس از رسوایی تجاوز به یمن وقتل عام مردم بیگناه این کشور و حمایت از تروریسم در عراق وسوریه، بهبود بخشد، در عین حال که رسیدن به سند چشم‌انداز 2030 را که توسط ولیعهد این کشور رونمایی شد، می‌توان یکی از دلایل ظاهری این اقدامات برشمرد.

فعالیت گسترده معارضان آل سعود

ناظران می‌گویند با شکست "دونالد ترامپ" و پیروزی "جو بایدن" در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تحرکات معارضان عربستانی افزایش یافته است و انتظار می‌رود که بن‌سلمان در دوران ریاست‌جمهوری بایدن با روزهای سختی مواجه خواهد شد.

تأکید معارضان بر سرنگونی رژیم آل سعود

شخصیت‌های عربستانی مخالف در خارج از این کشور، روز گذشته با اعلام اینکه رژیم سعودی مشروعیت خود را از دست داده است و دیگر امیدی به اصلاح آن نیست، تاکید کردند که مردم عربستان به زودی نظام سیاسی آزاد را حاکم و میهن خود را به بهترین شکل مدیریت و اداره خواهند کرد.

در بیانیه شخصیت‌های سعودی مخالف تاکید شده است: "ما اعتقاد داریم هیچ امیدی به اصلاحات از بالا نیست و رژیم آل‌سعود مشروعیت خود را از دست داده و دعوت به پادشاهی مشروطه با وجود شاهزادگان آل‌سعود، یک سیاست بیهوده و پوچ و غیرقابل دستیابی و غیرقابل قبول است، به ویژه اینکه امکان همزیستی شهروندان و مخالفان با وجود رژیم حاکم امری ناممکن شده است."

بیانیه افزوده است: "ما از هر گام و ابتکار عمل مردم در مقابله با رژیم آل‌سعود خواه با ایجاد احزاب یا جنبش‌ها، اتحادیه‌ها، سازمان‌ها و انجمن‌های انسانی و سیاسی پشتیبانی می‌کنیم و از هر اقدامی علیه این رژیم فرقه‌گرا و نژادپرست، با هدف سرنگونی آن حمایت خواهیم کرد."

پربیننده ترین خبرها