بن سلمان بعد از کنفرانس 20 در انتظار چیست؟

بن سلمان بعد از کنفرانس 20 در انتظار چیست؟
يکشنبه 2 آذر 1399 - 18:20

کارشناسان سیاسی معتقدند، بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که به این موضوع دل خوش کرده بود با میزبانی کنفرانس اقتصادی 20 بر جنایاتش سرپوش بگذارد در این زمینه با شکست مواجه شده است.   

العالمعربستان سعودی

آنان گفتند که هدف عربستان سعودی از میزبانی کنفرانس، بهبود وجهه بن سلمان و آل سعود و نشان دادن بن سلمان به عنوان جانشین ملک سلمان بود، اما به خاطر آنکه کرونا نگذاشت سران کشورهای جهان به ریاض سفر کنند، این هدف با شکست مواجه شد.

از سوی دیگر، عربستان به خاطر جنگ یمن با بحران شدید اقتصادی، بدهی و کسر بودجه مواجه است و مانند گذشته قادر به کمک مالی به کشورهای شرکت کننده نیست تا آنان را با خود همراه کند.

این در حالی است که کنفرانسهای قبلی نیز دستکمی از این کنفرانس نداشت و به جای آنکه جایی برای حل مشکلات بشریت یا بحرانهای سیاسی باشد، بازاری برای کسب پول از عربستان سعودی بود که این بار ریاض حتی پولی برای پرداخت به کشورهای شرکت کننده ندارد.

همچنین جنایات بن سلمان مانند قتل خاشقچی وجهه عربستان را به باد داده به همین دلیل آل سعود به ویژه بن سلمان امیدوار بود با میزبانی این کنفرانس بتواند وجهه خود و آل سعود را در جهان بهبود بخشد اما حتی خاندان حاکم نیز از تحقق این هدف مایوس شدند و کنفرانس در حالی به پایان می رسد که هیچیک از اهداف بن سلمان و آل سعود محقق نشده چرا که قلع و قمع معارضین سعودی توسط بن سلمان، جنگ یمن و دیگر جنایات ولیعهد سعودی و آل سعود، دیگر آبرویی برای این رژیم در جهان باقی نگذاشته است.

در این میان، سازمان های مدافع حقوق بشر از شرکت کشورهای داعیه دار دمکراسی و آزادی در این کنفرانس ابراز تاسف کرده و گفتند که آل سعود کوشید اینگونه به دنیا وانمود کند که توانسته کنفرانسی را حتی به شکل تصویری با شرکت سران کشورهای جهان برگزار کند، اما واقعیت آن است که این کنفرانس فقط نفاق هر چه بیشتر آل سعود و سران کشورهای مزبور را نشان داد و نتوانست اهداف بن سلمان را محقق کند.

پربیننده ترین خبرها