واکنش‌ها به اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان

واکنش‌ها به اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان
دوشنبه 3 آذر 1399 - 18:34

پنتاگون یا وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تا دو ماه آینده دوهزار نظامی دیگر آمریکا از افغانستان خارج خواهند شد و این موضوع را سرپرست وزارت دفاع آمریکا به اطلاع اشرف غنی، ریس جمهوری این کشور هم رساند که با واکنش‌های متفاوتی در این کشور مواجه شد.

العالم ـ آمریکا

کاخ ریاست جمهوری افغانستان چهارشنبه گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محمداشرف غنی با سرپرست پنتاگون در باره روند صلح و حمایت از نیروهای افغانستان گفت‌وگوی تلفنی انجام دادند.

در این اطلاعیه آمده است که در تماس تلفنی اشرف غنی با «کریستوفر میلر» دو طرف درباره تقویت روابط دو کشور و روند صلح گفت‌وگو کردند و میلر از ادامه حمایت معنادار ارتش آمریکا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اطمینان داده است.

این در حالی است که دو روز قبل از آن وزیر امور خارجه افغانستان که تازه از مجلس رای اعتماد گرفت نیز نسبت به کاهش و حتی قطع کمک‌های خارجی به این کشور هشدار داده بود.

«صدیق صدیقی»، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، هم در یک نشست خبری در کابل گفته بود، با آنکه نیروهای افغان ظرفیت خوبی برای تامین امنیت و رهبری عملیات‌های نظامی کسب کرده‌اند، اما برای مقابله با گروه‌های تروریستی به همکاری آمریکا و ناتو نیاز خواهد داشت.

صدیقی در ادامه تصریح کرد که برای دولت افغانستان، تداوم کیفی همکاری‌های مالی و سیاسی جامعه جهانی به هدف تحقق منافع مشترک و تأمین امنیت افغانستان و جامعه جهانی، مهم است.

وی افزود که روابط افغانستان با آمریکا و سازمان ناتو، بر منافع مشترک استوار است و تأمین امنیت افغانستان و امنیت متحدین این کشور، اصل و محور این مشارکت را شکل می‌دهد.

«اسدالله خالد» نامزد وزارت دفاع افغانستان هم در واکنش به این تصمیم آمریکا گفته است که باور دارد تمام نیروهای خارجی افغانستان را ترک نخواهند کرد و ممکن است در آمار این نیروها کاهش و یا حتا افزایش دیده شود.

خالد در مجلس نمایندگان گفت که اگر تمام نظامیان خارجی افغانستان را ترک کنند بازهم نیروهای افغان توانایی دفاع مستقلانه از این کشور را دارند و در حال حاضر نیز آنها ۹۶ درصد عملیات‌ها را بصورت مستقل انجام می دهند.

اما در خارج از دولت و آگاهان نظامی و سیاسی نیز این اعلام خروج را تحلیل و تفسیر متفاوت کرده اند.

ژنرال ظاهر عظیمی سخنگوی سابق وزارت دفاع افغانستان روز پنجشنبه در این باره گفت که خروج یکجانبه آمریکا بدون مشورت و برخلاف توافقنامه امنیتی کار اشتباهی است.

عظیمی درمیزگردی در طلوع نیوز گفت که آمریکا و همپیمانان غربی آنها هیچگاه با دولت افغانستان در باره کاهش یا افزایش نیروهای خود مشورت نکرده و اطلاعاتی نیز در اختیار دولت نیست.

وی گفت: از رفتن و آمدن نظامیان آمریکا طی ۲۰ سال گذشته هیچ بخشی از دولت افغانستان حتی شورای امنیت اطلاع ندارد که چه تعداد آمدند، چه تعداد رفتند، چه آوردند و چه بردند.

عظیمی تأکید کرد که دولت افغانستان و نهادهای این کشور تنها از طریق رسانه ها می شنوند که چه تعداد نیروهای آمریکایی خارج شدند و یا چه تعداد آمدند و اینکه براستی این تغیرات انجام می شود یا نه؛ چون کسی چیزی از این موضوع ها نمی داند.

وی گفت که در برخی موارد دولت افغانستان زمانی از یک موضوع آگاه می شود که نیروهای خارجی افغانستان را ترک کرده اند و حتی پایگاه آنها خالی می شود.

ژنرال بصیر سالنگی استاندار سابق فراه افغانستان نیز می گوید که دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا سیاست مداری نیست که براساس منافع و یا برنامه های راهبردی و موثر عمل کند، چون برنامه های وی هر روز رنگ جدیدی بخود می گیرد.

وی گفت که اگر نظامیان آمریکایی بدون مشورت با دولت افغانستان از این کشور خارج می شوند و خلاف توافقنامه امنیتی عمل کنند، دولت و مردم افغانستان حق دارند از آنها بپرسند که چرا سلاح های سنگین و نیروی هوایی افغانستان را هنگام حمله به این کشور نابود کردند و اکنون نیروی هوایی ما بصورت درست تجهیز نیست و ارتش نیز سلاح سنگین در اختیار ندارد.

به گفته بصیر، اگر آنها ارتش افغانستان را بصورت کامل تجهیز نکرده و افغانستان را ترک کنند دولت باید از آنها بخواهند که سلاح های سنگین ارتش سابق را پس دهند.

وی در خصوص فساد و پول هایی که به دولت و نهادهای امنیتی افغانستان پرداخته می شود گفت که آنها (آمریکایی‌ها) از همه فاسدتر هستند و بخش زیادی از پول را خود شان طی یک فساد بردند و یا تنها یک رقم از کمک را اعلام کردند و هرگز این پول به افغانستان آورده نشد.

«محمد امیری» یکی از آگاهان سیاسی نیز در برنامه میزگرد طلوع گفت که نیروهای ارتش افغانستان به اندازه اس توانمندی دارند که به تنهایی از این کشور دفاع کنند و نیازی به حضور نظامیان آمریکایی در جنگ نباشد.

وی از مردم افغانستان خواست که نگران خروج نظامیان آمریکایی نباشند چون جنگ هلمند نشان داد که نیروهای افغان توانایی دفاع از کشور و مبارزه با تروریسم را دارند.

به باور امیری در حال حاضر افزون بر نظامیان باقی مانده آمریکایی شماری از نظامیان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در این کشور حضور دارند که به مشورت دهی و تجهیز نیروهای افغان می پردازند.

به گزارش ایرنا، تصمیم دونالد ترامپ ذر خصوص خروج نیروهای آمریکایی در روزهای پایانی دولتش برخلاف خواست حزب جمهوری خواه آمریکا است که وی خود از اعضای آن می باشد، ترامپ تصمیم گرفته که نظامیان آمریکایی در افغانستان تا دو هزار و ۵۰۰ تن کاهش یابند.

این در حالی است که اعضای حزب جمهوری خواه از کاهش بی سابقه نظامیان آمریکایی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و بعضی خبرها نیز حاکی از آن است که مارک اسپر وزیر دفاع سابق نیز به دلیل مخالفت با کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان از این پست برکنار شده است.

پربیننده ترین خبرها