ترامپ شکست را پذیرفت؛ اتحادیه اروپا و ناتو در اولویت بایدن

ترامپ شکست را پذیرفت؛ اتحادیه اروپا و ناتو در اولویت بایدن
سه شنبه 4 آذر 1399 - 14:44

کارشناسان آمریکایی خبرهای مربوط به دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب را به مراتب مهمتر از کارشکنی ها و کولی بازی های ترامپ – که واپسین روزهای خود را می گذراند – می دانند. برای آنها موضوع انتقال قدرت به بایدن در اولویت قرار دارد.

العالم - در گوشی

سرانجام تلاش های تیم حقوقی ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات در ایالت های مهم و سرنوشت ساز به نتیجه نرسید و شمار قابل توجهی از رهبران جمهوری خواه و بازرگانان و کارشناسان امنیت ملی دولت ترامپ از وی خواسته اند که شکست را بپذیرد و اجازه دهد روند انتقال قدرت آغاز شود.

در حالی که دونالد ترامپ رفته رفته از صحنه کنار می رود و از بیم سئوال و جواب خبرنگاران و رسانه ها در پستوهای کاخ سفید پنهان می شود، جو بایدن هم به رغم تقلاهای ترامپ برای زیر سئوال بردن سلامت انتخابات و شخصیت سیاسی وی، اهمیت چندانی به حضور در مقابل خبرنگاران و شرکت در کنفرانس های مطبوعاتی به عنوان رئیس جمهور منتخب، نمی دهد.

لج بازی های ترامپ چندان دوام نیاورد و همه تلاش های خود و تیم حقوقی اش برای زیر سئوال بردن سلامت انتخابات به شکست انجامید. لذا به ناچار دیروز عصر دوشنبه به تیمش برای همکاری با جو بایدن برای انتقال قدرت، چراغ سبز داد.

پس از شمارش آرای میشیگان.. "چراغ سبز" و هشدار کسل کننده

پس از تأیید نتیجه شمارش آرای میشیگان و قطعی شدن پیروزی بایدن در این ایالت و پس از سه ساعت مناقشه و بحث و اظهارات مسئولین انتخابات در نشستی که در اینترنت پخش شد، ترامپ بالاخره تسلیم شد.

وی در توییتی از امیلی مورفی، مدیر خدمات عمومی خود و تیم وی خواست طبق پروتکل ها عمل کند.

با اینحال با لحنی که حکایت از ادامه لجاجت کسل کننده اش دارد گفت: ماجرا تمام نشده است. ما شکایت مان را پیگیری می کنیم. من اطمینان دارم که پیروز می شویم و با در نظر گرفتن منافع کشور از امیلی و تیمش می خواهم اقدامات لازم را برای عمل به پروتکل ها انجام دهد. از تیم خودم هم خواسته ام همین کار را انجام دهند.

اعتراف به شکست

به این ترتیب رئیس جمهور جمهوری خواه پس از هفته ها لجاجت بالاخر تصمیم گرفت کار درست را انجام دهد ومیدان را برای رقیب دموکراتش خالی کند هر چند که همچنان بر فرضیه وقوع تقلب در انتخابات پافشاری می کند و گفته است که مبارزه را ادامه می دهد.

چنین اقدامی از سوی ترامپ به معنای پذیرش شکست پس از آنهمه لجاجت است.

و اما بایدن و تیمش..

در مقابل، پس از آنکه مدیر ارشد کارکنان کاخ سفید یادداشتی را از اداره خدمات عمومی بایدن با مضمون امکان آغاز مرحله انتقال قدرت دریافت کرد، اداره خدمات عمومی آمریکا به بایدن اعلام کرد که می تواند روند انتقال قدرت را آغاز کند و ترامپ هم از این اداره خواست کارهای لازم را انجام دهد.

این تصمیم ترامپ آنهم پس از تأخیر فراوان، با استقبال جو بایدن رو به رو شد و تیم وی این اقدام را گامی ضروری برای انتقال آرام و مسالمت آمیز قدرت دانست.

یوهانس آبراهام، مدیر اجرایی تیم انتقالی بایدن با انتشار بیانیه ای گفت: رئیس آژانس خدمات عمومی اعلام کرده است که جو بایدن و کاملا هریس، معاون وی برنده های اصلی این انتخابات هستند. این امر منابع و پشتوانه لازم برای انتقال آرام و مسالمت آمیز قدرت را تأمین می کند.

اولویت های بایدن برای اصلاح خرابکاری های ترامپ

در سطوح داخلی در بیانیه تیم بایدن آمده که به زودی با مقامات ایالت ها درباره نحوه برخورد واشنگتن با ویروس کورونا و مسائل مربوط به امنیت ملی نشست هایی برگزار خواهد شد. رهبر دموکرات ها در سنا هم گفت: رفتار اخیر ترامپ بیش از هر چیز شبیه پذیرش شکست است واین بدان معناست که بایدن به بودجه فدرال دست یافته و یک دفتر رسمی برای اداره روند انتقال قدرت در دو ماه آینده برخوردار خواهد بود. همچنین بایدن و معاونش کاملا هریس می توانند گزارش های دوره ای درباره امنیت ملی را دریافت کنند. ترامپ هم در این مدت می تواند این گزارش ها را دریافت کند.

در سطوح خارجی نیز بایدن دیروز دوشنبه تیم سیاست خارجی خود را با انتخاب اعضای ارشد آن تشکیل داده است. وی در این راستا آنتونی بلینکن را به عنوان وزیر امور خارجه و جان کری، سناتور سابق و نامزد دموکرات ها در انتخابات 2004 را به عنوان نماینده ویژه خود در امور آب و هوا منصب کرد. وی که اعلام کرده بود سیاست ترامپ با عنوان "آمریکا در اولویت" را کنار می گذارد جیک سالیوان را به عنوان مشاور امنیت ملی و لیندا توماس گرینفیلد را به عنوان سفیر آمریکا در سازما ملل منصوب کرد. این دو از تجربیات زیادی برخوردارند.

روابط جدید با اتحادیه اروپا

برخلاف ترامپ که سیاست متکبرانه در برخورد با اتحادیه اروپا در پیش گرفته بود و آنها دشمنی می دانست که قصد دارد از آمریکا در پرونده تجارت سوء استفاده کند، بایدن می کوشد در نخستین گام، روابط متشنج با این اتحادیه را که حاصل دوره زمامداری ترامپ بود، با گفتگو با سران اتحادیه اروپا و ناتو اصلاح کند. وی برای این منظور طی تماس هایی با سران اتحادیه اروپا و ناتو سعی کرده است روابط آمریکا را با آنها ترمیم کند. دفتر بایدن با انتشار بیانیه ای پس از تماس بایدن با اورسولا فون در لاین گفت که وی از این تماس ابراز خوشحالی کرده است و اعلام کرده ست که کشورهای اروپایی از اینکه پس از چهار سال آشفتگی و تنش با دولت ترامپ، می توانند روابط متعادلی را با آمریکا برقرار کنند خوشحال هستند.

اورسولا فون در لاین در توییتی گفت: در انتظار همکاری نزدیک با جو بایدن و کامالا هریس هستیم و دراین میان چالش‌های بزرگی مانند کرونا، تغییرات اقلیمی، قوانینِ دنیای دیجیتال، امنیت جهانی، و اصلاحات مربوط به چندجانبه‌گرایی، پیش رو داریم

شارل میشل، رئیس پارلمان اروپا نیز گفته است که باید ائتلاف قدرتمندی بین آمریکا و اروپا ایجاد شود. وی در تماس تلفنی با بایدن او را به شرکت در نشست ویژه برکسل در سال آینده دعوت کرد.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها