دیدار نتانیاهو با بن سلمان و پمپئو و حمله اخیر به آرامکو

دیدار نتانیاهو با بن سلمان و پمپئو و حمله اخیر به آرامکو
سه شنبه 4 آذر 1399 - 19:40

دیدار نتانیاهو با بن سلمان و پمپئو در عربستان و حمله اخیر نیروهای یمنی به تاسیسات آرامکو در عربستان در راس اخبار مطبوعات و برنامه های خبری تحلیلی در دو روز گذشته قرار گرفتند.

العالم ـ نظرکده

گروهی از ناظران مسائل عربستان تاکید کردند که سفر پمپئو به منطقه و دیدارش با بن سلمان و نتانیاهو در راستای زمینه چینی پمپئو برای ستاد تبلیغاتی زودهنگامش است. زیرا به نظر می رسد که او می خواهد برای انتخابات ریاست جمهور آتی در آمریکا کاندید شود.

برخی از تحلیلگران نیز اظهار داشتند که پمپئو به روابط با عربستان و امارات حتی پس از کنار رفتن دولت ترامپ نیاز دارد؛ زیرا او به دریافت رشوه از عربستان و امارات برای بستن قراردادهای سلاح بدون تایید کنگره متهم است.

تحلیلگرانی که تصمیمات محمد بن سلمان از زمان ولایتعهدی تاکنون را دنبال کردند، می گویند که نظام عربستان با رفتن به آغوش صهیونیستها، می خواهد از حماسه آفرینی های ارتش یمن و کمیته های مردمی رها شود و تاب تحمل ملامت ها و سرزنشها به سبب راه اندازی جنگ یمن را ندارد.

آنها تاکید کردند که صهیونیست امروز می کوشد تا چهره نظام عربستان را نزد دولت جدید آمریکا ترمیم کند.

اما در مقابل برخی تحلیلگران دیگر تاکید می کنند که دیدارنتانیاهو با بن سلمان در عربستان یک شوکی برای ملت عرب و مسلمان و سعودی و فلسطینی و تمام آزادگان جهان درخصوص فروش فلسطین به شمار می آید، آنها می گویند که هدف این دیدار برپایی قراردادهای مالی و باجگیری از شیوخ عربستان و امارات است.

یک موشک یمنی موجودیت عربستان را تکان داد

تحلیلگران اما درباره هدف گرفتن تاسیسات آرامکو توسط نیروهای یمنی تصریح کردند که حمله تحاوزکارانه شیوخ سعودی و اماراتی به یمن با یک حمله نظامی موفقیت آمیز به تاسیسات آرامکو پاسخ داده شد. این حمله با ابعاد نظامی خود ضربه سهمگینی به روحیات ائتلاف وارد کرد. یک موشک یمنی تمام موجودیت عربستان و میلیاردهایش را تکان داد و برای همگان روشن شد که این تکنولوژی و همکاری با نتانیاهو و حمایت های پمپئو بی فایده است.

برخی دیگر از تحلیلگران تاکید کردند که نظام عربستان اینک گرفتار شده است و یمن امروز قدرتمند گشت و مواضعی در داخل خاک عربستان هدف قرار می دهد و یمن در معادلات جهانی و منطقه جایگاه بالایی کسب کرد.

ناظران دیگری اما می گویند که هدف گرفتن آرامکو از لحاظ سلاح های ویژه ای که در آن بکار رفت و نیز از لحاظ زمان انجام عملیات بسیار مهم بوده است، این حمله پس از نشست گروه 20 صورت گرفت که عربستان در این نشست تلاش کرد تا خود را کشوری با ثبات و امن جلوه دهد.

پربیننده ترین خبرها