با پایان ضرب الاجل ۷۲ ساعته؛

نخست وزیر اتیوپی فرمان حمله ارتش به تیگرای را صادر کرد

نخست وزیر اتیوپی فرمان حمله ارتش به تیگرای را صادر کرد
پنج‌شنبه 6 آذر 1399 - 13:52

نخست وزیر اتیوپی روز پنجشنبه پایان ضرب الاجل به شبه نظامیان «جبهه مردمی آزادیبخش تیگرای» را اعلام و دستور حمله ارتش به مرکز ایالت تیگرای واقع در شمال این کشور را صادر کرد.

العالم - آفریقا

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، «آبی احمد» پیشتر به رهبران ایالت خودمختار تیگرای هشدار داده بود که اگر ظرف ۷۲ ساعت تسلیم نشوند، با حمله بزرگی مواجه خواهند شد.

این ضرب الاجل، روز چهارشنبه پایان یافت و رهبران تیگرای نه تنها تمایلی برای تسلیم شدن از خود نشان دادند بلکه گفتند که آماده مرگ هستند.

به نظر می رسد تلاش های محافل آفریقایی و بین المللی برای کاهش بحران فزاینده در این ایالت که از اول نوامبر آغاز شده، شکست خورده است.

آدیس آبابا تلاش های میانجیگرانه آفریقایی را رد و تاکید کرده است که قصدی برای ورود به مذاکرات با جبهه آزادیبخش تیگرای که آن را حکومت جدایی طلب می داند، ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اعلام کرده که ابی احمد به ارتش برای حرکت به سمت شهر مکله مرکز ایالت تیگرای چراغ سبز نشان داده و از مردم خواسته است برای حفظ جان خود، در خانه های شان بمانند.

در ۴ نوامبر (۱۴ آبان) سال جاری، برخوردهای مسلحانه بین ارتش اتیوپی و جبهه آزادی بخش مردمی تیگرای در منطقه آغاز شد.

این جبهه حدود ۳ دهه ، قبل از روی کار آمدن آبی احمد نخست وزیر فعلی این کشور در ۲۰۱۸، بر اوضاع سیاسی اتیوپی مسلط بود تا اینکه احمد اولین نخست وزیر از قومیت «اورمو» انتخاب شد.

اورمو بزرگترین قومیت در اتیوپی را با ۳۴.۹ درصد از جمعیت، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر تشکیل می دهد در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین نژاد در این کشور محسوب می شود.

جبهه آزادی بخش مردمی تیگرای با شکایت از به حاشیه رفتن از ائتلاف حاکم جدا شد و با غیرقانونی خواندن دولت آبی احمد او را با توجه به تصمیم فدرال برای به تعویق انداختن انتخابات به دلیل همه گیری کرونا، به چالش کشید.

آبی احمد نخست‌وزیر اتیوپی در صدر دولت ائتلافی این کشور ۱۴ آبان (۴ نوامبر) با صدور دستور حمله به شبه نظامیان جبهه آزادیبخش تیگرای مستقر در ایالت شمالی تیگرای، عملا وارد جنگی داخلی در این کشور شده است.

نهادهای امدادرسانی و بشر دوستانه سازمان ملل متحد ضمن درخواست برای برقراری آتش‌بس موقت و فوری در اتیوپی، خواستار ارسال کمک‌های فوری به مردم آسیب دیده از جنگ در این کشور شدند.

اتیوپی میانجیگری اتحادیه آفریقا برای انجام گفت وگوهای زودهنگام در ارتباط با درگیری های نظامی جاری در ایالت تیگرای را نیز رد کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها