صدر خواهان تدوین منشور سیاسی بین گروه‌های شیعه شد

صدر خواهان تدوین منشور سیاسی بین گروه‌های شیعه شد
چهارشنبه 12 آذر 1399 - 21:49

رهبر جریان صدر عراق خواهان تدوین ۲ منشور عقیدتی و سیاسی بین گروه‌ها و جریان‌های شیعه این کشور شد.

العالم - عراق

«مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق چهارشنبه شب در توییت خود خواهان نگارش ۲ منشور شرافت عقیدتی و سیاسی با هدف "ترمیم بیت شیعی" در این کشور شده است.

در توییت رهبر جریان صدر آمده است: "در کوران تعدی آشکار و وقیحانه به خداوند و دین و رسول و اولیائش از سوی گروهی جوانک ناآگاه و غیر وارسته که تلاش می‌کنند با حمایت قدرت‌های شرور خارجی و برخی شخصیت‌ها در داخل به وجهه انقلابیون و اصلاح گرایان و دین و مذهب خدشه وارد کنند، مصلحت فوری را در تسریع در ترمیم بیت شیعی از طریق نشست‌های فشرده برای نگارش یک منشور شرافت عقیدتی و یک منشور شرافت سیاسی می‌بینیم. "

صدر جمعه گذشته از هواداران خود خواست که اکثریت کرسی‌های پارلمان را در انتخابات زودهنگام پارلمانی آینده از آن خود کنند.

وی در پیامی که در جمع هواداران جریان صدر در خطبه نماز جمعه هفته گذشته در میدان «التحریر» بغداد خوانده شد، گفت: ما چشم طمع به قدرت نداریم اما متعهد به دفاع از عراق با کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان هستیم تا برای اصلاح جانفشانی کنیم زیرا خواهان پست نخست وزیری هستیم تا عراق را از سلطه احزاب فاسد حفاظت کنیم.

صدر تصریح کرد: ما به طور کاملا مسالمت آمیز و به دور از خشونت از عراق در برابر مفسدان دفاع خواهیم کرد زیرا طرح اصلاحات امانتی بر گردن ما است.

در پایان این تجمع در بغداد و تجمع‌های مشابه در سایر استان‌ها به استثنای کربلای معلی و نجف اشرف، منشوری قرائت شد که در آن بر پافشاری هواداران جریان صدر برای مشارکت گسترده در انتخابات پارلمانی در ششم ماه ژوئن آینده و کسب آرای لازم برای تشکیل دولت بعدی تاکید شد.

صدر ۱۱ روز پیش نیز در توییتی، حمایت از این جریان برای ورود به انتخابات پارلمانی زودهنگام آینده عراق را در گرو امکان دستیابی آن به پست نخست وزیری دانسته بود.

وی در توییت خود درباره انتخابات پارلمانی زود هنگام آینده عراق آورده بود: اگر زنده بودم و دنیایی باقی بود رویدادها را از نزدیک به دقت دنبال خواهم کرد و اگر دیدیم که انتخابات به یک اکثریت (صدری) در پارلمان منجر شد، آنها به پست نخست وزیری دست خواهند یافت و در نتیجه خواهم توانست آنها را یاری کنم و همانطور که با یکدیگر برای تکمیل پروژه اصلاحات از داخل پیمان بستیم، تصمیم به ورود شما به انتخابات خواهم گرفت.

رهبر جریان صدر افزوده بود: علتی که باعث سوگندم برای عدم ورود به انتخابات شد، مرتفع شده است. این فقط برای آن است که عراق را از فساد و دنباله روی و انحراف رهایی دهیم.

این در حالی است که «علی اللامی» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف سائرون نیز پیش‌تر گفته بود که جریان صدر از جایگاه بالایی در میان مردم برای انتخابات پارلمانی زود هنگام برخودار است و پیش بینی کرده بود که در پارلمان بعدی بیش از ۵۴ کرسی را کسب خواهد کرد.

وی افزوده بود که احتمال دارد که یک نخست وزیر از جریان صدر ببینیم؛ به شرط آنکه بتواند اکثریت آرای پارلمان را به دست آورد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق قرار است ششم ژوئن ۲۰۲۱ (نیمه خرداد ۱۴۰۰) برگزار شود. رییس جمهوری عراق ۱۵ آبانماه گذشته قانون جدید انتخابات این کشور را پس از تصویب در پارلمان، تایید کرد.

رایزنی‌ها و گام‌های زودهنگام احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف عراق و تغییر آرایش نیروهای سیاسی بیش از یک ماه پیش برای ورود به این انتخابات آغاز شده است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها