ظریف: دوباره درباره برجام مذاکره نخواهیم کرد/ منتظریم اروپایی‌ها ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کنند

ظریف: دوباره درباره برجام مذاکره نخواهیم کرد/ منتظریم اروپایی‌ها ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کنند
پنج‌شنبه 13 آذر 1399 - 15:03

وزیر خارجه ایران گفت که ما درباره آنچه در توافق هسته‌ای به دست آوردیم دوباره مذاکره نخواهیم کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز پنجشنبه به صورت مجازی در نشست "گفتگوهای مدیترانه‌ای" حضور یافت.

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگو درباره اقدامات دولت آمریکا علیه برجام گفت: واشنگتن قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده و دولت ترامپ یک دولت سرکش است. واشنگتن باید نقض برجام را متوقف کند و ما درباره آنچه در توافق هسته‌ای به دست آوردیم دوباره مذاکره نخواهیم کرد.

وی افزود: اگر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به برجام عمل کنند، ما به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل خواهیم کرد.

ظریف همچنین درباره جنایات رژیم سعودی و متحدان عربی و غربی آن در یمن گفت: غرب برای حمایت از جنگ در یمن به کشورهای حوزه خلیج فارس سلاح می‌فروشد. آنها از ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی حمایت کردند و از تروریسم اسرائیلی حمایت می‌کنند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین درباره اقدام تروریستی در به شهادت رساندن دانشمند هسته‌ای کشورمان گفت: ترور دکتر فخری زاده یک تجاوز بین‌المللی است و ما هنوز منتظریم انگلیس، فرانسه و آلمان آن را محکوم کنند.

وی در خصوص وضعیت شیوع کرونا در جمهوری‌ اسلامی ایران گفت: «اوضاع در ایران بسیار بد است. موج سوم کرونا در پاییز ایران را هدف قرار داد زیرا با بروز ویروس‌های دیگری نیز همچون آنفولانزا همراه شد.کادر درمان ما به بهترین شکل در حال ایفای نقش هستند. ما کادر درمان بسیار قابل و باکفایتی داریم اما مسئولیت سنگینی برای مدت طولانی برعهده آنها بوده است.اوضاع بسیار طاقت‌فرسا شده است. متأسفانه ما با چیزی مواجه هستیم که دیگر نقاط جهان با آن مواجه نیستند و آن جنگ اقتصادی است که فراتر از محدودیت‌ها است».

ظریف

در خصوص اقدامات غیرانسانی ایالات متحده در ممانعت از دسترسی ایران به امکانات پزشکی گفت: «ایالات متحده حتی به ما اجازه نمی‌دهد که از پول‌های خودمان در کشورهای مختلف برای پرداخت واکسن کرونا استفاده کنیم. اگر چیزی غیر از این را بیان می‌کنند، دروغ می‌گویند. وزارت بهداشت ما، بانک مرکزی تلاش کردند که پولی که داریم را برای خرید واکسن کرونا به سازمان جهانی بهداشت انتقال بدهند اما موفقیت چندانی در این زمینه به دست نیاوردیم. این اقدامات تلاش‌های ما برای مبارزه با این ویروس را با مانع مواجه کرده است و این اقدامات جنایت علیه بشریت است که در روزهای پایانی دولت ترامپ در حال انجام است».

ظریف در خصوص اوضاع شیوع کرونا در یمن نیز تصریح کرد: «در یمن شاهد اوضاع بسیار وخیمی هستیم، اوضاع نه تنها در زمینه همه‌گیری کرونا بلکه در تمامی جنبه‌های انسانی وخیم است. آنها در زمینه غذا و دارو با مشکل مواجه هستند. یمن تحت یک محاصره دیگر است که مانع دسترسی مردم یمن به فراورده‌های غذایی و دارو می‌شود. همان گروههای خلافکاری که علیه ایران مرتکب جنایات بشری می‌شوند، همان گروه با جنایت بشری خود مانع دسترسی مردم یمن به غذا و دارو می‌شوند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره ابراز تمایل بایدن برای بازگشت به برجام گفت: «بگذارید به طور جداگانه به این مسئله بپردازیم. در خصوص بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام باید بگویم، آمریکا از برجام خارج شده است اما از سازمان ملل خارج نشده است و بعنوان عضوی از سازمان ملل و شورای امنیت تعهدات و وظایفی برعهده دارد و یک قطعنامه 2231 شورای امنیت وجود دارد که آمریکا باید به عنوان عضو دائم شورای امنیت به آن پایبند باشد. ایالات متحده به شدت این قطعنامه را نقض کرده است زیرا دولت ترامپ یک دولت سرکش است...قطعنامه 2231 شورای امنیت باید اجرا شود، آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد برای آن شرط بگذارد. ایالات متحده باید نقض قوانین بین‌المللی را متوقف کند. چنین چیزی اصلا نیاز به مذاکره ندارد».

وی در ارتباط با مسئله موشکی ایران که در برنامه هسته‌ای به آن اشاره‌ای نشده است، توضیح داد: «موضوع سوم این است که مسئله برنامه موشکی ایران و امنیت منطقه موضوعی بود که طرفین مذاکره به عمد انتخاب کردند به آن نپردازند و دلیل آن این نبود که می‌خواستند به ایران امتیاز دهند بلکه بخاطر آن بود که طرفین مقابل آمادگی نداشتند رفتارهای شرورانه خود را در این حوزه متوقف کنند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس به برخی از اقدامات شرورانه کشورهای غربی در منطقه خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: «نگاهی به مسئله تسلیحات بیاندازید. سال گذشته، سلاح‌هایی که غرب به منطقه خلیج‌فارس عرضه کرد، بیش از سلاح‌هایی بود که به دیگر نقاط جهان عرضه کردند. بیش از یکصد میلیارد دلار سلاح به این منطقه عرضه شد. آیا غرب آمادگی دارد این اقدامات شرورانه خود را کنار بگذارد؟».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس تصریح کرد: «آیا غرب آمادگی دارد اقدامات شرورانه خود را در منطقه متوقف کند؟ از آنجایی که آمادگی چنین چیزی را نداشتند ما این موضوعات (موشکی و امنیت منطقه) را کنار گذاشتیم. هر وقت آمادگی پیدا کردند به مسئله اقدامات شرورانه خود در منطقه رسیدگی کنند.....آنوقت می‌توانند درباره چیزهای دیگر وارد گفت‌وگو شوند. تازمانیکه چنین چیزهایی را کنار نگذاشته‌اند، خفه شوند».

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران به تلاش‌های برخی کشورهای منطقه خلیج‌فارس برای ایجاد مانع در مسیر توافق هسته‌ای ایران توضیح داد: «در دوره ریاست‌جمهوری قبلی آمریکا نیز شماری از بازیگران در داخل آمریکا و همچنین بازیگرانی از منطقه ما تلاش داشتند در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مانع‌تراشی کنند و حتی زمانی که ما در حال مذاکره بودیم به وین آمدند و از جان کری (وزیر خارجه سابق آمریکا) خواستند برای ملاقات به آنها به فرودگاه برود و مطمئنم که به این کار خود ادامه می‌دهند».

ظریف در سؤال بعدی در خصوص توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای خلیج‌فارس گفت: «سؤال من از همسایگان ایران این است که آیا آمادگی نبرد اسرائیل با ما را دارند؟ آیا می‌خواهند شاهد باشند که اسرائیل در اطراف شهرهای آنها با ایران نبرد می‌کند؟ ما همسایه آنها هستیم و با آنها در این منطقه خواهیم بود. فکر نمی‌کنم که همسایگانمان تمایل داشته باشند به اسرائیل اجازه دهند که نبرد (علیه ایران) را به نزدیکی مرزهای آنها بیاورد».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تعهد دولت به اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی ایران گفت: «در صورتیکه آنها (غرب و آمریکا) به تعهداتشان بازنگردند و در صورت تبدیل طرح مجلس به قانون، ما آن را اجرا خواهیم کرد و گزینه‌ای جز اجرای قانون نداریم».

ظریف در خصوص چشم‌انداز مذاکره دولت بایدن با ایران گفت: «ایالات متحده باید بدون پیش‌شرط به تعهداتش ذیل برجام همانطور که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است، عمل کند. این آمریکا بود که از برجام خارج شد بنابراین این کشور باید حسن نیت خود را نشان دهد. ما حسن نیت خود را نشان داده‌ایم بعد از آن ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازمی‌گردد....آمریکا مسئول تمامی خساراتی است که به جمهوری اسلامی وارد شده است».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی گفت‌وگوی خود در خصوص تبادل زندانیان ایران و کشورهای دیگر جهان گفت: «در حقیقت، ایران چندین پیشنهاد را در این زمینه روی میز گذاشته است. هر زمان که احتمال تبادل وجود داشته باشد، این کار انجام خواهد شد. ما در این فرایند مشارکت می‌‌کنیم. این به نفع همه خواهد بود. ما زندانیان ایرانی داریم که به صورت غیرقانونی در اروپا زندانی هستند. ما زندانیان ایرانی در آمریکا داریم که به صورت غیرقانونی بازداشت شده‌اند. زندانیانی در آفریقا داریم که دادگاه حکم آزادی آنها را صادر کرده اما تحت فشار آمریکا همچنان در بازداشت به سر می‌برند. ایران آمادگی تبادل دارد. می‌توانیم فردا اقدام به این کار کنیم و حتی می‌توانیم امروز چنین اقدامی را انجام دهیم».

پربیننده ترین خبرها