فضاحت ولیعهد سعودی؛ ماله کشی دیرهنگام ترکی الفیصل

فضاحت ولیعهد سعودی؛ ماله کشی دیرهنگام ترکی الفیصل
جمعه 14 آذر 1399 - 14:08

رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی در واکنشی دیرهنگام ضمن انکار خبر دیدار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو را دروغگو خواند.

العالم ـ گزارش

ترکی الفیصل رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، در حالی پس از گذشت یک هفته، در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان به صرافت افتاده که دیدار محمد بن سلمان با بنیامین نتانیاهو و تقلای ریاض برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی را تکذیب کند که پیش از این روزنامه "جروزالم‌پست" در ژستی پیروزمندانه فاش کرد که بنیامین نتانیاهو در شهر "نئوم" عربستان واقع در سواحل دریای سرخ با "محمد بن‌سلمان" دیدار کرده و حتی به جزییات افراد شرکت کننده در این دیدار و مسایل مطرح شده در آن جلسه نیز پرداخته و گفته در آن دیدار "آوی بلوث" دستیار نظامی نتانیاهو، "یوسی کوهن" رئیس موساد و "مایک پمپئو: وزیر خارجه آمریکا نیز حضور داشتند.

این روزنامه صهیونیستی همچنین خاطرنشان کرد که فروش تسلیحات از جمله جنگنده‌های اف-35 از شروط این عادی‌سازی مطرح شده است.

حالا ترکی الفیصل درخصوص اخبار منتشره درباره دیدار اخیر نتانیاهو و بن سلمان در خاک عربستان سعودی، جرات به خرج داده و احتمالا با کسب اجازه از بزرگ ترهای خود در اقدامی دیر هنگام و بی اثر، نتانیاهو را دروغگو قلمداد کرده و گفته "وی در سرزمین خود، متهم به دروغگویی به مردم در مسائل بسیاری است؛ پس چگونه صحبت‌های یک فرد دروغگو را باور می‌کنند اما صحبت‌های طرف مقابل { مقامات عربستان} که در تمامی سخنان پیشین خود صادق بوده را باور نمی‌کنند."

این درحالی است که بنیامین نتانیاهو پیش از این با سکوت خود در واقع سخنان وزیر کابینه اش را برای انجام این دیدار تایید کرده است. پس از این دیدار مخفیانه، رسانه‌های صهیونیستی بلافاصله فاش کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یکشنبه گذشته برای یک دیدار محرمانه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در شهر نئوم به این کشور پروازکرده است اگر چه وزیر خارجه عربستان سعودی این موضوع را تکذیب کرد ولی وزیر آموزش رژیم صهیونیستی آن را تایید و نتانیاهو نیز در این خصوص سیاست "سکوت تایید آمیز" پیشه کرد.

الفیصل که گویا تازه از خواب بیدار شده درخصوص عادی سازی میان عربستان و رژیم صهیونیستی گفته که تمهیداتی در این مورد وجود ندارد؛ عربستان موضعش را در سخنرانی پادشاه در مجلس شورا اعلام و تاکید کرد که مساله فلسطین، مساله نخست عربستان است و ریاض به طرح صلح عربی پایبند است.

موضع گیری روز جمعه 14 آذر ماه 1399 ترکی الفیصل و انکار تقلای کشورش برای عاددی سازی روابط با رژیم صهیونیستی درحالی است که پیش از این «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی شنبه‌ شب اول آذر ماه 1399، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز انگلیس گفته بود که این کشور از عادی‌سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

البته وزیر خارجه سعودی برای خالی نبودن عریضه و موجه جلوه دادن چنین حماقتی گفته که باید قبل از عادی سازی، توافق صلح دائمی که ایجاد کشور فلسطین را تضمین کند، محقق شود.

متحد ولیعهد سعودی؛ به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

آغوش باز عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که اکنون از فعالیت های پشت پرده و پنهانی ریاض خارج و علنی شده، در حالی است که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و متحد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، پیش از این در اقدامی مغایر با قطعنامه های سازمان ملل و مواضع جامعه جهانی، در لوای طرح معاله قرن قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته است علاوه بر این طرح رژیم صهیونیستی در خصوص الحاق کرانه باختری نیز که مورد مخالفت جامعه جهانی، کشورهای مسلمان و اتحادیه اروپا قرار گرفته، نیز قرار است با اتکا به طرح معامله قرن ترامپ اجرایی شود.

ترامپ متحد ولیعهد سعودی، در حالی 6 دسامبر 2017، به ‌طور رسمی به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط واشنگتن را اعلام کرد که این اقدام برخلاف نزدیک به هفت دهه سیاست خارجی آمریکا و برنامه‌ریزی برای جابجایی سفارت این کشور در اسرائیل از تل آویو به بیت‌المقدس صورت گرفت.

اگر چه این اقدام مورد انتقاد اکثر کشورهای اسلامی و رهبران بین‌المللی از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفت، اما مراسم انتقال سفارت در تاریخ 14 مه 2018 برگزار شد که همراه با خشونت شدیدی در نوار غزه بود و منجر به شهادت دستکم 60 فلسطینی و زخمی شدن 3 هزار نفر از تظاهرکنندگان به دست نیروهای صهیونیستی شد.

الحاق کرانه باختری

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد در صورت پیروزی، دره اردن و شرق «بحر المیت» را به فلسطین اشغالی الحاق می‌کند؛ مناطقی که حدود 30 درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد و این رسمیت بخشی به اشغال مناطق یاد شده در راستای طرح آمریکا موسوم به «معامله قرن» صورت می‌گیرد.

کرانه باختری 5655 کیلومتر مربع مساحت دارد که برابر با 21 درصد از مساحت تاریخی کل فلسطین است و مساحت منطقه موسوم به «ج یا c» برابر با 3450 کیلومتر مربع است که 61 درصد مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد و هم اکنون تحت کنترل رژیم صهیونیستی قرار دارد.

تقسیم کرانه باختری رود اردن به سه منطقه «الف، ب و ج» در پیمان اسلو، در سال 1993 انجام شد؛ منطقه الف از نظر اداری و امنیتی توسط تشکیلات خودگردان، منطقه ب از نظر اداری توسط تشکیلات خودگردان و از نظر امنیتی توسط رژیم صهیونیستی و منطقه ج از نظر امنیتی و اداری توسط رژیم صهیونیستی اداره می‌شود.

شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در منطقه ج متمرکز است به نحوی که تعداد شهرک‌ها در این منطقه به 160 مورد می‌رسد که 700 هزار شهرک‎نشین در آن زندگی می‌کنند. نکته قابل توجه آن است که شهرک‌ها در چهار محور اصلی در شرق کرانه باختری معروف به دره رود اردن به عنوان خزانه آبی فلسطین، مرکز کرانه باختری، غرب کرانه باختری و در قدس متمرکز است.

با اجرای طرح الحاق عملاً سرزمینی برای تشکیل دولت فلسطین باقی نمی‌ماند و آنچه که قرار بود از درون قطعنامه‌های شورای امنیت و پیمان اسلو به وجود آید، یعنی تشکیل کشور فلسطین عملاً تحقق نمی‌یابد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد داشت از روز چهارشنبه 11 تیرماه 1399، طرح جنجالی الحاق مناطق کرانه باختری به اراضی اشغالی را با وجود موج فزاینده مخالفت‌ها و انتقادات بین‌المللی اجرایی کند اما هشدارهای بیش از 200 مقام سابق موساد و مقام های پیشین صهیونیست در خصوص خطر اجرای این طرح و تشدید جدی تنش‌ها، هشدار کشورهای اسلامی، همچنین هشدار آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و وقایع میدانی ناشی از اعتراضات فلسطینیان، نتانیاهو را بر آن داشت تا اجرای این طرح را به تعویق بیندازد.

مروری بر اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت این رژیم از سوی واشنگتن و حمایت آمریکا از لحاق کرانه باختری و بلندی های جولان سوریه، در سایه سکوت و همراهی آشکار و پنهان عربستان سعودی و برخی حکام عربی منطقه با تل آویو و واشنگتن درحالی است که همواره کشورهای اسلامی، جامعه جهانی و اتحادیه اروپا به صراحت اینگونه اقدامات مغایر با قطعنامه های سازمان ملل را محکوم و مخالفت خود را نسبت به آن اعلام کرده اند.

با این اوصاف به روشنی مشخص است که چرا ماله کشی دیر هنگام ترکی الفیصل درخصوص تکذیب دیدار ولیعهد سعودی با نتانیاهو و تکذیب اقدام ریاض برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی دیگر هیچ گوش شنوایی ندارد زیرا مقامات سعودی در طول زمامداری ترامپ همه پل های پشت سر خود را خراب کرده و سرسپردگی خویش را در برابر آمریکا و رژیم صهیونیسی به اثبات رسانده اند. به همین دلیل است که رسانه های جهان دیگر تکذیبیه های مقامات سعودی را باور نمی کنند و بر عکس به انتشار روایت های رسانه های صهیونیستی در این زمینه مبادرت می کنند.

نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها