سفر نتانیاهو به قاهره، چرا و به چه علت؟

سفر نتانیاهو به قاهره، چرا و به چه علت؟
شنبه 15 آذر 1399 - 19:49

روزنامه "معاریو" چاپ رژیم صهیونیستی نوشت که قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در هفته های آینده برای دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر راهی قاهره شود.

العالم فلسطین اشغالی

عده ای معتقدند که هدف از این سفر، بررسی همکاری های اقتصادی دو جانبه و راهکارهای گسترش آن، موضوع نزدیکی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با مصر و خشم افکار عمومی از دیدار اخیر محمد رمضان بازیگر مصری با شماری از صهیونیست ها در دبی است اما برخی دیگر نظری متفاوت دارند.

محمد حامد مدیر انجمن پژوهشهای سیاسی خاورمیانه در مصر در این باره گفت: این سفر ظاهرا برای بررسی روابط مصر و اسرائیل است اما در اصل برای بررسی پرونده فلسطین و احیای گفت وگوهای سازش فلسطینی اسرائیلی زیر نظر مصر، اردن و امارات و ایجاد نوعی دیدگاه واحد در برابر دولت جدید آمریکا درباره این پرونده است.

وی در گفت وگو با الجزیره نت افزود که هدف دیگر این سفر تاکید بر اهمیت و استراتژیک بودن روابط مصر و اسرائیل به ویژه در سایه پیمان صلح میان دو طرف و این موضوع است که سیاستهای آمریکا نباید عاملی برای تیره شدن رابطه میان قاهره و تل آویو باشد.

محمد حامد درباره پیامدهای نزدیکی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد که قاهره نه تنها از این نزدیکی نگران نیست بلکه از آن استقبال کرده و آن را عامل تحقق صلح در منطقه می داند به همین دلیل سفر نتانیاهو به قاهره برای اطمینان دادن به السیسی درباره عدم تاثیر منفی عادی سازی رابطه اسرائیل با امارات، بحرین و سودان بر امنیت ملی مصر و اقتصاد این کشور نیست.

اما جواد الحمد تحلیلگر سیاسی اردنی و رئیس مرکز پژوهش های خاورمیانه امان به الجزیره گفت بر خلاف محمد حامد، معتقد است که این سفر به خاطر اطمینان دادن به مصر در سایه نگرانی فزاینده قاهره نسبت به نتایج منفی عادی سازی شتابان رابطه میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اسرائیل بر اقتصاد، امنیتی ملی و نقش منطقه ای و عربی مصر است.

وی افزود: از جنبه اقتصادی، آغاز نقل و انتقال مستقیم کالا و مسافر از مبداء اسرائیل به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باعث می شود که کانال سوئز اهمیت خود را از دست داده و مصر مهمترین منبع درآمد ملی خود را از دست بدهد که این موضوع باعث نگرانی قاهره شده است.

الحمد تصریح کرد که از سوی دیگر، نزدیکی اسرائیل به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، تهدیدی برای نقش پیشرو مصر در منطقه و جهان عرب به ویژه در پرونده فلسطین است که به همین دلیل، نتانیاهو می خواهد در این زمینه به السیسی اطمینان دهد که نقش مصر کمرنگ نخواهد شد اما واقعیت آن است که نتانیاهو در چنته خود چیز زیادی ندارد که بخواهد در این دو زمینه به مصر اطمینان خاطر دهد.

وی افزود که نتانیاهو در این سفر از مصر خواهد خواست که به فلسطینیان فشار آورد تا مذاکرات را با درخواستهایی مانند توقف شهرک سازی اسرائیلی و مشخص کردن وضع قدس پیچیده نکنند چرا که به نظر اسرائیل، چنین خواسته هایی در قرارداد قرن جایی ندارد.

پربیننده ترین خبرها