آیا چهارمین دور نشست کمیته قانون اساسی سوریه موفق بوده است؟

آیا چهارمین دور نشست کمیته قانون اساسی سوریه موفق بوده است؟
يکشنبه 16 آذر 1399 - 14:40

در حالی که پرونده آوارگان و تشویق آنها به بازگشت، موضوع اصلی دور چهارم کمیته بررسی قانون اساسی سوریه است، نمایندگان دولت سوریه در این کمیته هم، نکات اساسی و مهمی را مطرح کرده اند.

العالم - تحلیل روز

از نکات مهم طرح شده از سوی نمایندگان دولت سوریه، می توان به «رد حضور اشغالگران ترک ،آمریکایی و صهیونیستی در خاک سوریه»، «پیگیری مبارزه با تروریسم»، «محکوم کردن تروریسم اقتصادی»، «محکوم کردن جنبش های جدایی خواه» و «پایبندی به هویت ملی و حمایت از تنوع فرهنگی در کشور» اشاره کرد که این موارد را می توان به عنوان سنگ بنای مناقشات این کمیته مد نظر قرار داد.

تیم مخالفان نیز در مقابل، مسائل متعددی را مطرح کرده اند از جمله: حقوق شهروندی برابر، تفکیک قوا، استقلال دستگاه قضایی و مسائل مربوط به آوارگان سوری و آوارگان در داخل کشور.

پس از پایان چهارمین دوره از نشست مناقشات قانون اساسی در روز جمعه گذشته در ژنو، عکس العمل هایی مختلفی در مقابل نتایج این نشست مشاهده شد؛ برخی این نشست را مثبت ارزیابی کرده و برخی آن را ناامید کننده دانستند.

"هادی البحره"، رئیس هیئت مخالفان، فضای حاکم بر برگزاری این دور از مناقشات را مثبت ارزیابی کرده و گفته است که دور پنجم این مناقشات در 25 ژانویه آینده برگزار می شود.

"میس کریدی"، عضو هیئت جامعه مدنی در کمیته کوچک هم به نوبه خود گفته است که واکنش های منفی هیئت مخالفان به هیئت نمایندگان دولت سوریه درباره پرونده آوارگان، ناشی از این است که هیئت مخالفان می کوشد این پرونده را سیاسی کند و کنفرانس آوارگان را که ماه گذشته در دمشق برگزار شد، دور بزند.

کریدی همچنین به موضوع اختلاف درباره پرونده مبارزه با تروریسم بین دو طرف اشاره کرده و گفته است که این اختلاف ناشی از برداشت ها و مفهوم دو طرف از تروریسم است؛ کما اینکه وی مواضع مخالفان درباره جنبش های جدایی طلبانه را مبهم توصیف کرده است.

با اینکه ظاهرا اظهارات کریدی، دقیق ترین و واقع بینانه ترین برآورد از وضعیت موجود است اما طرف های منطقه ای طبق معمول سعی می کنند این دور از نشست و مناقشات را ناامیدکننده بدانند که هیچ اشاره ای در آن به قانون اساسی نشده است.

حتی برخی از اینهم فراتر رفته و از حضور ایران و روسیه در سوریه انتقاد کرده اند و خواسته های نمایندگان دولت سوریه مبنی بر محکوم کردن تروریسم اقتصادی برخی کشورها علیه ملت سوریه را به باد تمسخر گرفته و تحریم های غیر انسانی کشورهای غربی علیه ملت سوریه و حضور اشغالگران آمریکایی و صهیونیستی را در خاک سوریه نادیده گرفته اند.

موفقیت کمیته قانون اساسی سوریه به کوتاه کردن دست عناصر خارجی و جلوگیری از اثرگذاری آنها بر طرف های شرکت کننده در این کمیته بستگی دارد و این امر مستلزم ایجاد پایه هایی برای حفظ وحدت ملت سوریه و حاکمیت آن بر تمامیت خاک این کشور و پایان دادن به سیاست ایجاد قحطی و گرسنگی و سپس تدوین قانون اساسی بر مبنای تضمین حقوق شهروندان و بازسازی کشوری است که طی 9 سال جنگ، بیش از 500 میلیارد دلار خسارت دیده است.

  • علاء الحلبی

پربیننده ترین خبرها