تلاش‌ آمریکا برای محاصره دیپلماتیک صنعا

تلاش‌ آمریکا برای محاصره دیپلماتیک صنعا
چهارشنبه 19 آذر 1399 - 21:54

نیروهای سیاسی و محافل یمنی اقدام اخیر آمریکا نسبت به تحریم مالی سفیر ایران در صنعا و ادعاهای وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه انتخاب "حسن آیرلو" به عنوان سفیر در صنعا نشان می‌دهد که تهران به حل و فصل بحران یمن علاقه‌مند نیست، با بدبینی و در عین حال با تعجب می‌نگرند.

العالم- کشکول

تصمیم آمریکا درخصوص سفیر آیرلو با تمسخر گسترده در صنعا همراه شده و بسیاری می‌گویند که این اقدام بیانگر این واقعیت است که واشنگتن و ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی از مواضع این سفیر و نیز جمهوری اسلامی ایران در خصوص قضیه یمن و مخالفت با جنگ و محاصره تحمیلی این کشور خشمگین هستند و لذا به نظر محافل یمنی، هیچ منطقی پشت تحریم حسن آیرلو قرار ندارد به‌ویژه که مواضع او در حمایت از ملت یمن و دیدارهایش با مسئولان در صنعا با استقبال و تقدیر گسترده همراه شده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل‌ها درباره پیوند این تصمیم آمریکا و تحولات یمن طی دوران جنگ و محاصره، معلوم می‌شود که دولت واشنگتن این تصمیم را در چارچوب مدیریت جنگ علیه یمن اتخاذ کرده است. برخی می‌گویند تلاش‌هایی در جهت محاصره دیپلماتیک صنعا و منزوی کردن آن و نیز سنگ‌اندازی در مسیر احیای روابطش با کشورهای دیگر صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد ایران که با انتخاب سفیر آیرلو این محاصره تحمیلی را شکسته، آمریکا و ائتلاف سعودی- اماراتی را آزرده است. برخی دیگر نیز می‌‌گویند هدف آمریکا از این تحریم تلاش برای دوشیدن سعودی و دیگر رژیم‌های عربی همپیمان آن است به‌ویژه که آمریکا همزمان با تحریم آیرلو، جنبش انصارالله را در رده "نهادهای دارای نگرانی ویژه" درج کرد که به نظر می‌رسد این اقدام نیز تلاشی برای سرپوش گذاشتن به شکست‌های این ائتلاف در جنگ علیه یمن و ارتکاب جنایات جنگی است.

چنین اقدامات و تصمیمات واشنگتن ماهیت نقش منفی آن در بحران یمن و نیز چهره واقعی نظام آمریکا و اقداماتش در یمن را برملا می‌سازند و به اعتقاد بسیاری، دلایل زیادی از همان آغاز جنگ دیده شده که تأکیدی بر ماهیت نقش آمریکاست از جمله حمایت چندجانبه آن از ائتلاف متجاوز و قراردادهای تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی و ارائه کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی به این ائتلاف و نیز مشارکت مستقیم در جنگ. طبق اظهارات اخیر مقامات در وزارت دفاع آمریکا، نیروهای این کشور در عملیات نظامی و تامین امنیت مرزهای عربستان سعودی نقش‌آفرینی می‌کنند.

علی الذهب

پربیننده ترین خبرها