دست آورد آمریکا و هم‌پیمانانش در یمن؛ ذلت و ناکامی

دست آورد آمریکا و هم‌پیمانانش در یمن؛ ذلت و ناکامی
پنج‌شنبه 20 آذر 1399 - 14:47

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای با تأکید بر نقش محوری سفیر آمریکا در یمن در راهبری جنگ خانمان‌سوز و کشتار مردم بی‌گناه و مظلوم یمن، از قرار گرفتن نام وی در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

العالمدرگوشی

این اولین گام برای برهم زدن خواب آمریکا در پرونده یمن نبود بلکه انتخاب حسن ایرلو به عنوان سفیر ایران در صنعا و دادن استوارنامه وی به وزیر امور خارجه دولت نجات ملی در صنعا در 27 اکتبر در راستای شکستن محاصره دیپلماتیک آمریکا بر این کشور و اولین اقدامی بود که طغیانگری و سلطه جویی آمریکا و نوچه هایش در عربستان، امارات و رژیم اشغالگر صهیونیستی را زیر سوال برد.

سفیر فوق العاده یعنی:

ایران با انتخاب حسن ایرلو به عنوان سفیر فوق العاده، سمت رسمی بالاتر از سفیر عادی در عرف دیپلماتیک؛ اولین کشوری است که سفیری برای خود در صنعای یمن انتخاب می کند این در حالی است که سطح نمایندگی دیپلماتیک ایران در سالهای 2013 تا 2020 فقط در حد کاردار بود. انتخاب حسن ایرلو اشاره روشنی به اهمیت حیاتی یمن در منطقه دارد به ویژه اگر از بهره مندی سفیر از اختیارات گسترده و ماموریت های مهم وی اطلاع داشته باشیم .

ایران—اقدامی جدی و تکان دهنده طرح های آمریکا

به این ترتیب تعیین سفیر ایرانی جدید و فوق العاده برای صنعا و دارای اختیارات مطلق از سوی جمهوری اسلامی ایران؛ اقدامی جدی و ناکام گذارنده طرح صهیونیستی امریکایی در منطقه بود. که موجب شد امریکا نیز دو اقدام ناکام بدون ارزش استراتژیک بگیرد اول اینکه جنبش انصارالله را در گروه های نگرانی ویژه درج کرد و دوم اینکه حسن ایرلو سفیر ایران در یمن را در فهرست تحریم های خود قرار داد که در نوع مداخله اشکاری در مسائل یمن بوده و بیانگر نقش اصلی رئیس جمهوری آمریکا در تصمیم گیری های عربستان و امارات برای جنگ با یمن است.

تجربه تکرار می شود—فقط طعم ناکامی و خواری را چشیدند

بر کسی پوشیده نیست که جنگ عربستان و امارات با یمن و اولین حمله محمد بن سلمان و نظارت وی بر ائتلاف متجاوز و تخریب زیر ساخت های یمن و کشتار هزاران فرد غیر نظامی تصمیم صهیونیستی آمریکایی بود که بسیار به تصمیم صدام در سال 1980 در حمله به ایران شباهت دارد تا ایران را نیز به اطاعت امریکا وادارد اما علریغم حمایت همه دنیا از آنها به سختی ناکام ماند ..امروز نیز همان تجربه در حال تکرار است و بن سلمان علیرغم محاصره غیر اخلاقی امریکا و نوچه هایش در منطقه به یمن حمله می کند.

سفیر امریکا ... اصلی ترین مشوق به تجاوز و تجزیه یمن

بیانیه چهارشنبه شب وزارت امور خارجه ایران بر نقش اصلی کریستوفر هنزل سفیر آمریکا در ایجاد بحران انسانی در یمن تاکید دارد و نام وی را در فهرست تحریم های ایران قرار داده این بیانیه هم چنین بر نقش این سفیر در جنگ و کشتار غیرنظامیان بی گناه و حمایت تسلیحاتی و مالی و سیاسی از ائتلاف متجاوز و ادامه تحریم ظالمانه غیر انسانی مردم و ایفای نقش در سناریوی شوم تجزیه یمن و هم چنین اقدامات مانه یافتن راهکارهای سیاسی برای بحران یمن و ادامه فاجعه انسانی به عنوان بزرگترین فاجعه قرن تاکید دارد.

ضربه متقابل ...

وزارت خارجه ایران در بیانیه اش تاکید کرد سفیر امریکا در یمن از روز چهارشنبه مشمول تبعات و الازمات وارده در قانون مبارزه با نقض حقوق بشر و اقدامات گستاخانه و تروریستی امریکا در منطقه است و نهادهای ذی ربط اقدامات مطلوبی بر اساس قانون در این خصوص اتخاذ خواهند کرد.

ضربه کاری دیگر را نیز حسن ایرلو سفیر ایران دریمن خود بر دهان دونالد ترامپ رئیس جمهوری که دوره ریاستش به پایان رسیده زد:" از ترامپ قمار باز تشکر می کنم که با تحریم یک سفیر چهره واقعی دولت خود و عدم پایبندی خود به اصول و قوانین بین المللی را نشان داد ما نه از تحریم و نه از شهادت باکی نداریم ."

پربیننده ترین خبرها