پمپئو بداند؛ نه ناو هواپیمابر و نه بمب افکن حماقتش را نمی پوشاند

پمپئو بداند؛ نه ناو هواپیمابر و نه بمب افکن حماقتش را نمی پوشاند
شنبه 22 آذر 1399 - 14:50

به نظر می رسد وزیر خارجه آمریکا انتظار داشت پس از دو سال اعمال سیاست فشار حداکثری بر ملت ایران که حتی تجهیزات پزشکی و داروهای کرونا و مواد غذایی را هم شامل شد، ایران پرچم سفید را بالا ببرد وگر نه دلیلی نداشت که دیروز با چنان خشمی از کاهش تعهدات ایران به برجام و مصوبه مجلس شورای اسلامی - که در واکنش به ادامه تحریم های غرب علیه ایران به رغم پایبندی تهران به تعهدات برجامی به تصویب رسید -، سخن بگوید.

العالم - در گوشی

پمپئو با همان لحن ناقص و نامفهوم همیشگی خود – آنهم وقتی که درباره ایران حرف می زند – سعی کرد با متهم کردن ایران، درباره نگرانی ها و خطرات خیالی برجام هشدار بدهد؛ او درباره مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر بالا بردن سطح غنی سازی اورانیوم و کاهش سطح همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی حرف زد بدون اینکه کوچکترین اشاره ای به علل تصویب چنین مصوبه ای در پارلمان ایران کند. مجلس در این مصوبه دولت را مکلف کرده است که تا تحریم ظالمانه علیه ملت ایران پایان نیابد، به تعهدات برجامی برنگردد.

نکته قابل توجه در اظهارات پمپئو اینجا بود که گفت: "جامعه بین الملل به وضوح تأکید کرده است که ایران باید بلافاصله همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی را آغاز کند. در غیر این صورت جامعه بین الملل باید به فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک خود برای انزوای ایران ادامه دهد".

بسیاری از ناظران و تحلیلگران در آمریکا و کشورهای دیگر، پمپئو را بدترین وزیر خارجه آمریکا می دانند حتی برخی او را احمق ترین وزیر خارجه تاریخ آمریکا توصیف کرده اند. برخی دیگر به زبان دیپلماتیک تر حرف می زنند و معتقدند که این مرد احمق نیست بلکه خود را به حماقت می زند اما فاجعه دیپلماتیک برای آمریکا زمانی رقم خورد که در سایه ریاست این جاسوس شکست خورده و ناموفق بر وزارت خارجه آمریکا، این کشور دستمایه تمسخر و تحقیر شد و حتی نزدیکترین متحدان اروپایی اش هم از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان، جلوی چشم جهانیان این کشور را در شورای امنیت بین الملل – به دنبال تلاش های واشنگتن برای تمدید تحریم های ایران از جمله تحریم تسلیحاتی - منزوی کردند.

همه می دانند که وقتی پمپئو از سیاست های شکست خورده علیه ایران حرف می زند، حرف هایش مثل حرف های ترامپ درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری، به هذیان شباهت بیشتری دارد. جامعه بین الملل نیازی نمی بیند که ایران را برای پایبندی به تعهدات برجامی تحت فشار قرار دهد زیرا 15 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گواهی غیر قابل انکار بر این حقیقت است که ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است و حتی اقداماتی فراتر از تعهدات خود در توافقنامه انجام داده است. اما چیزی اوضاع را رو به وخامت می برد سوء استفاده صهیونیسم بین الملل از حماقت دونالد ترامپ است که وی را مجبور کرد که به خاطر جلب رضایت نتانیاهو از برجام خارج شود. همچنین با بهره برداری از حماقت پمپئو و شدت کینه توزی او علیه ایران، او را واداشت که 12 شرط احمقانه و خنده دار علیه ایران وضع کند و از این کشور بخواهد در مقابل ترامپ و پمپئو احمق و معلم آنها نتانیاهو سر تسلیم فرود بیاورد.

امروز و در حالی که ترامپ و پمپئو تنها چند روز دیگر به پایان کار می رسند، می کوشند با رفتارهای احمقانه و کودکانه بر سیاست های ابلهانه خود در مقابل ایران سرپوش بگذراند لذا شروع به اعزام ناو هواپیمابر و ناوچه های جنگی و بمب افکن های ب 52 به خلیج فارس کرده اند حال آنکه این رفتارها به جای اینکه بر حماقت آنها سرپوش بگذارد، گواهی غیر قابل انکار بر ضعف آنهاست. آنها هنوز تصور می کنند کشوری مثل ایران به صرف اینکه دو تا بمب افکن ب 52 در آسمان منطقه به پرواز درآید، از منافع و حقوق قانونی خود چشم پوشی می کند. یا به محض اینکه ناو هواپیمابر نیمیتز در آبهای بین المللی به حرکت درآید، ایران تسلیم می شود. اما در مقابل پاسخ قاطعانه فرمانده نیروی دریایی سپاه، سردار علی رضا تنگسیری را شاهد هستیم که گفت نیروهای ایرانی منتظر آمریکایی ها هستند و رو در روی آنها می ایستند. اینجا که پمپئوی احمق و ارباب نادان او می فهمند ایران واقعا کیست.

پربیننده ترین خبرها