سفیر سعودی با نخست وزیر عراق دیدار کرد

سفیر سعودی با نخست وزیر عراق دیدار کرد
دوشنبه 24 آذر 1399 - 20:09

سفیر عربستان در بغداد با نخست وزیر این کشور درباره روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش رسانه های عراقی، دفتر اطلاع رسانی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در بیانیه کوتاهی اعلام کرد: «عبدالعزیز الشمری» سفیر عربستان در عراق امروز /دوشنبه/ با نخست وزیر عراق دیدار و درباره روابط دوجانبه و راههای تقویت همکاری مشترک بین بغداد و ریاض گفت وگو کرد.

این بیانیه بر "فعال سازی تبادل تجاری بین دو کشور در پرتو نشست های اخیر شورای هماهنگی عراق و عربستان تاکید کرد که از دل آن چند یادداشت تفاهم و همکاری در زمینه ها و بخش های مختلف بیرون آمد".

در این بیانیه به جزئیات بیشتری درباره این دیدار اشاره ای نشده است.

به گزارش ایرنا، تلاش سریع عربستان برای نزدیک شدن به عراق در طول سه ماهه اخیر و افزایش سفرهای مقامات این کشور به بغداد نگرانی برخی محافل داخلی این کشور را به همراه داشته است.

این محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق در هفته‌های اخیر انتقادهای گسترده‌ای به نوع رویکرد اقتصادی دولت الکاظمی مطرح کرده‌اند و درباره پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه‌گذاری در عراق و باز شدن پای سعودیها به این کشور با توجه به سابقه بد عربستان در برخورد با کشورشان هشدار می‌دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می‌دانند.

آنها نگران هستند که حضور عربستان در عراق باعث بروز دوباره ناامنی به سبک گذشته شود و حکومت سعودی در روابط خود با عراق احتمالا از نیاز این کشور به سرمایه‌گذاری، توسعه و بازسازی در سایه بحران اقتصادی و مالی سوء استفاده کرده و از آن به عنوان نقطه ضعفی برای فشار آوردن بر نظام سیاسی این کشور جهت امتیازگیری و مصادره تصمیم‌گیری مستقل عراقی‌ها بهره‌برداری و این کشور را عرصه‌ای برای رقابت‌های منطقه‌ای خود تبدیل کند؛ بویژه که دستیار وزیر خارجه آمریکا اخیرا فاش کرده است که حرکت شتابان ریاض برای نزدیک شدن به عراق در پوشش روابط تجاری، به دستور مقامات کاخ سفید و در راستای سیاست آمریکا درباره پرونده‌های منطقه‌ای صورت گرفته است.

پربیننده ترین خبرها