ترکیه: از حقوق خود در مدیترانه دست نمی‌کشیم!

ترکیه: از حقوق خود در مدیترانه دست نمی‌کشیم!
سه شنبه 25 آذر 1399 - 06:24

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که مواجه شدن با تحریم‌ها یا انتقادات اتحادیه اروپا باعث نمی‌شود این کشور فعالیت‌های دریایی خود در شرق مدیترانه را متوقف کند.

العالم - ترکیه

در ادامه تنش‌های آنکارا با کشورهای اروپایی بر سر حفاری‌های اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به احتمال تحریم شدن از سوی اتحادیه اروپا واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، چاووش‌اوغلو شامگاه شنبه طی جلسه گزارش‌دهی به پارلمان ترکیه در جلسه بودجه سالانه، تاکید کرد که این کشور به فعالیت‌های دریایی خود در شرق مدیترانه ادامه می‌دهد.

وی در این باره توضیح داد: «به هیچ وجه امکان ندارد که به‌دلیل مواجه شدن با تحریم یا انتقادات اتحادیه اروپا، از حقوق و منافع خود در شرق دریای مدیترانه دست بکشیم».

پیش از این، روزنامه یونانی «کاثیمِرینی» گزارش داده بود که سران اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود تصمیم‌گیری درباره درخواست‌های یونان و قبرس برای اعمال تحریم‌هایی علیه ترکیه را به ماه مارس یعنی بعد از روی کار آمدن دولت احتمالی «جو بایدن» در آمریکا موکول کردند.

با این حال سران اتحادیه اروپا به ترکیه شدیداََ هشدار دادند در صورتی که دست از «حفاری‌های غیرقانونی» در شرق مدیترانه برندارد، با تحریم‌های سختی مواجه خواهد شد.

در واکنش به این هشدارها، وزارت خارجه ترکیه نیز با متهم کردن اتحادیه اروپا به داشتن موضع جانب‌دارانه در تنش‌های شرق مدیترانه، گفته بود از نظر آنکارا این تحریم‌ها غیرقانونی هستند.

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها