ماجرای نامه رییس جمهور به مقام معظم رهبری چیست؟

ماجرای نامه رییس جمهور به مقام معظم رهبری چیست؟
چهارشنبه 26 آذر 1399 - 09:50

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهور، صرفا با برداشت از صندوق توسعه ملی تا سقف یک میلیون بشکه نفت موافقت کرده اند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در تشریح شروط رهبر انقلاب در پاسخ به درخواست دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: بر اساس قوانین دولت باید ۳۸ درصد از منابع حاصل از صادرات نفت گاز و میعانات گازی را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کند.
وی افزود: دولت برای برداشت مازاد از این ۳۸ درصد نیاز به اذن رهبری دارد که این کار هرساله از سوی رئیس جمهور یا رئیس مجلس انجام می‌گیرد.

زنگنه با اشاره به نامه چند روز گذشته رئیس‌جمهور به رهبر انقلاب برای برداشت از این صندوق تصریح کرد: ایشان با برداشت از سهم صندوق توسعه ملی تا سقف یک میلیون بشکه نفت در روز موافقت کردند و به عبارتی به دولت اجازه دادند تا ۱۸ درصد از ۳۸ درصد از سهم صندوق را تا سقف یک میلیون بشکه در روز برداشت کند، اما با برداشت مازاد بر آن موافقت نکردند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: این به آن معناست که دولت علاوه بر سهم خود در لایحه بودجه، حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان نیز از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است.
وی افزود: با این دستور رهبری برداشت تا سقف یک میلیون بشکه نفت در روز مانعی ندارد، اما، چون دولت فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در لایحه دیده است عملاً برای ۱۳۰۰ بشکه نفت اضافی امکان برداشت وجود ندارد و دولت تقریبا در حوزه منابع با کسری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شود.
زنگنه که با خبرگزاری صدا و سیما گفت وگو کرده، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب هر گونه برداشت از مابقی ذخایر صندوق توسعه ملی را برای تامین مصارف بودجه ممنوع کرده‌اند لذا بند (ه) تبصره ۴ شامل بیش از ۲ میلیارد دلار تسهیلات، عملاً باطل می‌شود و با کسری ۱۵ هزار میلیارد تومانی در ماده واحده و حدود دو میلیارد دلار هم در تبصره‌ها مواجه می‌شود که باید مجدداً برای آن تامین اعتبار کند.
وی گفت: دولت باید در چنین شرایطی یا لایحه و یا جداول آن را اصلاح کند و بار دیگر به مجلس ارائه دهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: تدبیر رهبر انقلاب در این باره بسیار هوشمندانه بوده است؛ بر اساس برداشت‌هایی که دولت در لایحه داشته است، لایحه بودجه ۱۴۰۰ به شدت به نفت وابسته است.
وی افزود: نامه رهبر انقلاب عملا باعث می‌شود؛ میزان وابستگی به نفت کم شود و اعداد موهومی مثل دلار ۱۱ هزار و پانصد تومانی و صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز هم اصلاح شود تا ما شاهد بودجه‌ای واقعی برای ۱۴۰۰ باشیم.

پربیننده ترین خبرها