روسیه: شرایط آمریکا برای تمدید پیمان استارت-۲ غیرقابل قبول است

روسیه: شرایط آمریکا برای تمدید پیمان استارت-۲ غیرقابل قبول است
جمعه 28 آذر 1399 - 13:10

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که شرایط پیشنهادی آمریکا برای تمدید پیمان استارت-۲ غیرقابل قبول است.

العالم - اروپا

ریابکوف امروز (جمعه) به رسانه های محلی گفت: تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-۲ در مدت زمان کوتاه درصورتی که آمریکا شرایط اضافی مطرح نکند، امکانپذیر است.

معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به اظهارات «مارشال بیلینگزلی» فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور کنترل سلاح که گفته بود روسیه از دیدار برای گفت و گو درخصوص تمدید پیمان استارت-۲ خودداری می کند، گفت: شرکای ما در واشنگتن می گویند که آنها ۵ بار به ما پیشنهاد دیدار برای کسب توافق در مورد پیمان استارت-۲ داده اند.

مقام روس ادامه داد: ما به طرف آمریکایی می گوییم که ۲۵ بار پیشنهاد دادیم که درباره طرح پیشنهادی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت و گو کنیم و پیشنهاد خود را به صورت کتبی به آنها ارائه کردیم.

وی خاطرنشان کرد که طرف آمریکایی برای دیدار به منظور تمدید پیمان استارت-۲ شرایط غیرقابل قبول برای روسیه مطرح می کند. برگزاری دیدارهای جدید در این مورد تا زمانی که طرف آمریکایی درخصوص شرایط اضافی خود درک درستی داشته باشد، بی معنی است.

راستی آزمایی و کنترل تسلیحات روسیه را از شروط آمریکا برای پذیرش تمدید استارت ۲ است.

پیشتر ریابکوف گفته بود که مسکو پیشنهاد واشنگتن برای راستی آزمایی در چارچوب پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی یا پیمان استارت-۲ نخواهد پذیرفت و در واقع این خواسته آمریکا برقراری کنترل خارجی بر اجزای حساس تامین امنیت ملی ما است.

ریابکوف با بیان اینکه این یکی از خواسته های طرف آمریکایی است که آنها از آن صرف نظر نمی کنند، اظهار داشت: ما چنین برداشت می کنیم که آمریکا نیازی به توافق ندارد و در واقع فقط می خواهند راستی آزمایی کنند و راستی آزمایی آنطور که آنها پیشنهاد می کنند در حقیقت اعمال کنترل خارجی بر حساس ترین اجزای تامین امنیت ملی ما است که آن را غیرقابل قبول می دانیم.

دیپلمات ارشد روس تصریح کرد که روسیه چنین پیشنهادی را به دلایلی که اشاره کردم نمی تواند قبول کند. آمریکا از سودجویی از موضوع تمدید پیمان استارت-۲ سعی دارد روسیه را دربند تعهدهای غیرموجه در راستی آزمایی کند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه دو سند حاوی پیشنهاداتی در عرصه کنترل تسلیحات به آمریکا ارائه کرد.

به گزارش ایرنا از مسکو، ریابکوف روز سه شنبه خاطرنشان کرد که این دو سند ماهیت غیررسمی داشته و گزبنه هایی برای توافقنامه جدید نیست.

وی افزود: یکی از این دو سند، بسیار حجیم و به اصطلاح چارچوب برای توافقنامه جدید در عرصه کنترل تسلیحات بود که در آن اجزای دستورکار کنونی که باید برای افزایش شانس دسترسی به توافق دوجانبه مورد بررسی قرار گیرد را قید کردیم.

ریابکوف گفت: سند دوم که کم حجم تر بود مربوط به تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-۲ می شد.

وی ادامه داد: ما به این ترتیب در یکی از اسناد به آمریکا پیشنهاد دادیم تا بدون پیش شرط قبلی با تمدید استارت-۲ موافقت کند و در سند دیگر دیدگاه خود را که چگونه باید در عرصه کنترل تسلیحات پیش برویم، مطرح کردیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خاطرنشان کرد که روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره پیمان استارت-۲ آماده است و ما شاهد روحیه مثبت جو بایدن در این مورد هستیم.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز به تازگی با اشاره به علاقه مندی مسکو به تمدید پیمان استارت-۲ بدون پیش شرط اظهار داشت: ما ترجیح می دهیم آمادگی آمریکا برای تمدید پیمان استارت-۲ را بشنویم.

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دوجانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

اعتبار پیمان استارت-۲ روز ۵ ماه فوریه سال ۲۰۲۱میلادی به پایان می رسد و روسیه به آمریکا پیشنهاد تمدید این توافقنامه برای پنج سال دیگر را پیشنهاد کرده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها