منابع مطلع: قطر بر سر پایگاه ترکیه با هیچ کشور عربی معامله نمی‌کند

منابع مطلع: قطر بر سر پایگاه ترکیه با هیچ کشور عربی معامله نمی‌کند
شنبه 29 آذر 1399 - 12:58

همزمان با ابراز خوش‌بینی برخی مقامات عربی به آشتی قطر و چهار کشور عربی، منابع آگاه گزارش دادند که امیر قطر بر ابقای پایگاه نظامی ترکیه در خاک این کشور اصرار دارد.

العالم - ترکیه

منابع آگاه گزارش دادند که «تمیم بن حمد» امیر قطر تأکید کرده که هرگز بر سر پایگاه نظامی ترکیه با هیچ کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس معامله نخواهد کرد.

به گفته این منابع، از دیدگاه امیر قطر پایگاه نظامی ترکیه بخشی از روابط نظامی راهبردی بین قطر و ترکیه است و دوحه درباره آن با پنتاگون توافق کرده است.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج‌الجدید»، امیر قطر همچنین گفته است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تا زمانی که پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه نیست، هرگز برچیده شدن این پایگاه را درخواست نخواهد کرد.

با وجود اینکه برخی گزارش‌های غربی حاکی از آن است که عربستان، امارات و بحرین برچیده شدن پایگاه ترکیه در قطر را شرط آشتی با دوحه قرار داده‌اند اما منابع مذکور گفته‌اند که سرنوشت این پایگاه در مذاکرات مربوط به حل بحران قطر مطرح نشده است.

به گفته امیر قطر این پایگاه ترکیه همانند پایگاه‌های نظامی آمریکایی، فرانسوی انگلیسی در منطقه است و اخیرا نیز درباره امکان توسعه آن با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت‌وگو کرده است.

چهار کشور عربی (عربستان، مصر، امارات، بحرین) از خرداد سال ۱۳۹۶ به بهانه حمایت قطر از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی این کشور بسته‌اند.

کشورهای مذکور فهرستی از شروط سیزده‌گانه خود را برای آشتی با قطر اعلام کرده‌اند که از جمله آن قطع روابط با ایران، توقف حمایت از گروه‌ اخوان‌المسلمین و حماس و تعطیلی شبکه الجزیره است.

فارس

پربیننده ترین خبرها