بروز نخستین نشانه‌های عملیات نظامی جدید ترکیه در سوریه

بروز نخستین نشانه‌های عملیات نظامی جدید ترکیه در سوریه
شنبه 29 آذر 1399 - 12:47

با آغاز درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای تحت امر ترکیه و شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت آمریکا (قسد) در شمال سوریه، منابع آگاه از بروز نخستین نشانه‌های عملیات جدید ترکیه در سوریه خبر می‌دهند.

العالم - ترکیه

درگیری‌های شدید میان نیروهای تحت امر ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) (تحت حمایت آمریکا) در منطقه «عین عیسی» واقع در شمال شرقی استان الرقه سوریه که تاکنون چندین کشته به همراه داشته، همچنان ادامه دارد.

وبسایت خبری استپ نیوز (وابسته به مخالفان دولت سوریه) نیز گزارش داد که گروهک «احرار الشرقیه» که زیر نظر گروهک‌های تحت امر ترکیه فعالیت می‌کند، مدعی شده است، روستاهای «الجهبل» و المشرفیه» را در سمت شرق شهر عین عیسی بعد از درگیری‌های شدید با نیروهای قسد به کنترل خود در آورده است.

منطقه عین‌عیسی در امتداد بزرگراه «M4» قرار دارد که شهرهای اصلی سوریه را به یکدیگر متصل می‌کند و اغلب گشت‌زنی‌های مشترک ترکیه و روسیه در آن صورت می‌گیرد.

در جریان درگیری روز گذشته میان قسد و نظامیان تحت امر ترکیه در این منطقه، دست‌کم یازده نفر از طرفین درگیر کشته شدند و فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی از تداوم درگیری‌ها و تبادل اتهامات میان دو طرف خبر می‌دهند و برخی از قصد ترکیه برای دخالت مستقیم در این امر خبر می‌دهند.

برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که «الجبهه الشامیه» وابسته به ترکیه تمامی نیروهای خود را در اطراف عین‌عیسی به حالت آماده‌باش درآورده و این اقدام مقدمه آغاز حمله به این منطقه است.

برخی منابع نیز مدعی هستند که این درگیری‌ها پس از عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از برخی مناطق محاصره شده در عمق اراضی تحت کنترل نظام «بشار اسد» از یک سو و عقب‌نشینی نیروهای روسیه از عین‌عیسی از سوی دیگر آغاز شده است. قسد روسیه را مسئول حملات اخیر ترکیه علیه عین‌عیسی می‌داند.

«محمد مستو» از گزارشگران اخبار سوریه در خبرگزاری آناتولی می‌گوید که این درگیری‌ها آغاز مرحله نخست عملیات مشترک ترکیه و معارضان سوری علیه عین‌عیسی است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی 21» گفت: «درگیری‌ها در اطراف عین‌عیسی در چارچوب عملیات نظامی طولانی‌مدت و چند مرحله‌ای برای تاجتناب از درگیری با طرف روسی است. این عملیات با هدف دور کردن گروه تروریستی «YPG» [یگان‌های مدافع خلق ] از بزرگراه M4 و مناطق آزادشده در شمال به ویژه تل‌أبیض و رأس‌العین صورت می‌گیرد.»

یگان‌های مدافع خلق کُردی که ترکیه آن را یک سازمان تروریستی می‌داند، ستون فقرات نظامی ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) به شمار می‌رود و آنکارا این گروه تحت حمایت آمریکا را نسخه سوری حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که آن را نیز یک سازمان تروریستی اعلام کرده، می‌داند.

مستو مدعی شد: «مسکو اخیرا سه نقطه مشترک در عین‌عیسی ایجاد کرده که نیروهای روسی و سوری (وابسته به اسد) و شماری از افراد مسلح (YPG) با پوشش نیروهای نظامی اسد در آن مستقر هستند. مذاکرات میان روسیه و قسد برای تسلیم عین عیسی به نظام سوریه و دور کردن آن از حمله ترکیه آغاز شد اما این مذاکرات تاکنون بدون توافق مانده است. مسکو نیز برای اعمال فشار در این‌باره، بخشی از نیروهای خود را از این منطقه خارج کرده است. بعید است که توافقی در این‌ زمینه حاصل شود زیرا YPG این نگرانی را دارد که مبادا این سناریو در سایر مناطق تحت کنترلش نیز تکرار شود.»

در مقابل یکی از فرماندهان قسد در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی کُرد گفت که این حملات معارضان به بخش‌هایی از عین عیسی آسیب وارد کرده اما نیروهای قسد موفق شده‌اند که این حمله را خنثی کنند. مامستو می‌گوید که این بمباران‌ها چند هفته‌ای است که آغاز شده و مقدمه پیشروی زمینی در این منطقه است.

سخنگوی نیروهای قسد در پاسخ به سوال «عربی 21» درباره احتمال آغاز عملیات نظامی جدید در عین عیسی، آن را تایید یا رد نکرد. آنکارا و معارضان مسلح سوری، این نیروهای مسلح کرد را مسئول اصلی انفجارها در مناطق مختلف که به کشته شدن شماری از شهروندان و سربازان تُرک منجر شده، می‌دانند.

آنکارا می‌گوید که عین‌عیسی و تل‌تمر دو نقطه اصلی آغاز حملات علیه مناطق تحت کنترل معارضان سوری طی ماه‌های گذشته است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها