واکنش خانواده لجین به تقاضای دادستانی کل عربستان

واکنش خانواده لجین به تقاضای دادستانی کل عربستان
شنبه 29 آذر 1399 - 21:33

خانواده لجین الهذلول تقاضای دادستانی کل عربستان علیه لجین را محکوم کردند.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، چاپ لندن، دادستانی کل عربستان تقاضای حداکثر مدت زندان را که به 20 سال می رسد، کرده است.

این روزنامه به نقل از لینا، خواهر کوچکتر لجین نوشت: "خواهرم هر چه زودتر باید آزاد شود و از او به عنوان یک قهرمان تمجید شود". وی افزود: اما به جای قدردانی و تمجید او را به زندان می اندازند و شکنجه می کنند. و او طی دو سال که در زندان به سر می برد مورد شکنجه و تعرض و زندانی در سلول انفرادی قرار گرفته و دست به اعتصاب غذا زده است.

وی گفت: تنها جرم خواهرم این است که خواستار رفتار محترمانه و آزادی برای زنان شده است و به همین دلیل حکومت عربستان برای او تقاضای حداکثر مدت زندان یعنی 20 سال کرده است.

در همین راستا "هبه مرایف"، مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل هم گفته است: چنین تقاضایی نشانه خشونت بیش از حد مقامات سعودی است.

لوسی رای، سخنگوی مؤسسه خیریه حقوق بشر "گرانت لیبرتی" هم گفت: رژیمی که فعالیت یک زن را تروریسم می داند، به شدت شکست خورده است. وی گفت: این محاکمه، صوری است و ادامه بازداشت لجین لکه ننگی بر وجدان جهانی است.

لجین الهذلول از مهمترین فعالان در زمینه حقوق زنان و از مدافعان حقوق بشر در عربستان است که در مه 2018 به اتهام جاسوسی برای کشورهای دیگر در چهارچوب نمایش قدرت اخیر بن سلمان و موج جدید بازداشت ها، دستگیر و زندانی شد.

لجین الهذلول در مارس 2019 در دادگاه جرایم عادی محاکمه شد اما مقامات سعودی پرونده وی را به دادگاه ویژه جرایم تروریستی – که به محاکمه زندانیان اندیشه و فعالان حقوق بشر اختصاص دارد – ارجاع دادند.

سازمان "عدالت برای حقوق بشر" پیش از این فاش کرده بود که سعود القحطانی، مشاور بن سلمان بارها در اتاق های شکنجه زنان زندانی دیده شده و یکی از آنها را – که احتمال می رود لجین الهذلول بوده است - تهدید کرده بود که پیکر وی را ذوب می کند و به دستشویی می ریزد.

پربیننده ترین خبرها