شناسایی گونه جدید و جهش یافته از بیماری کووید-۱۹ ؛

آمریکای لاتین پروازهای انگلیس را لغو کرد

آمریکای لاتین پروازهای انگلیس را لغو کرد
دوشنبه 1 دی 1399 - 11:48

پس از کشف گونه جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس و افزایش نگرانی‌ها از شیوع شدیدتر این بیماری درسایر نقاط جهان، برخی کشورهای آمریکای لاتین از جمله آرژانتین، کلمبیا، شیلی و پرو پروازهای ورودی و بالعکس از انگلیس را به حالت تعلیق درآوردند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری افه، انتشار خبر شناسایی گونه جدید و جهش یافته از بیماری کووید-۱۹ و افزایش آمار مبتلایان در انگلیس که در روزهای اخیر از شمار دو میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا عبور کرده است به اندازه ای موجب تشدید نگرانی‌های کشورهای مختلفِ درگیر با موج دوم این بیماری از جمله منطقه آمریکای لاتین شده است که بسیاری از کشورها به منظور نخستین اقدام مقابله ای، سفرها به انگلیس و بالعکس را متوقف کردند. با این حال تا کنون برزیل و مکزیک هیچ گونه تدابیری برای جوگیری از شیوع این گونه جهش یافته از کووید-۱۹ اعمال نکرده اند.

کانادا، هلند، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ایران، کویت، عربستان و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که پیش از این پروازهای ورودی از انگلیس را ممنوع کرده اند.

«فرانسیسکو ساگاستی» رئیس‌جمهوری پرو اعلام کرد سفرها به انگلیس که از ۱۵ دسامبر از سرگرفته شده بود، مجدد متوقف خواهد شد. دولت پرو از ماه مارس (اسفند- فروردین) مرزهای هوایی خود به خطوط بین المللی ۹ کشور اروپایی از جمله انگلیس را بسته بود.

وزارت حمل و نقل و ارتباطات پرو نیز در صفحه توییترش نوشت: به عنوان اقدامی پیشگیرانه پروازهای مستقیم و همچنین پروازهای دارای توقف تا اطلاع ثانوی متوقف می‌شود.

«ایوان دوکه» رئیس‌جمهوری کلمبیا نیز از توقف پروازها به انگلیس و بالعکس از امروز (دوشنبه) خبر داد. وی همچنین گفت به منظور تشدید اقدامات مقابله ای، قرنطینه چهارده روزه برای هر مسافری که در هفته‌های اخیر در انگلیس اقامت داشته و به کلمبیا برسد، در نظر گرفته شده است.

رئیس دولت کلمبیا در بیان هدف از این تصمیم گیری گفت: این اقدامات نه برای ایجاد هراس و نه هرگونه نگرانی در مردم است بلکه تدابیری پیگشیرانه در راستای کنترل اپیدمیولوژیک بیماری به شمار می‌رود.

«سباستین پینیِرا» رئیس‌جمهوری شیلی نیز ضمن اعلام لغو پروازهای وروردی و خروجی به مقصد انگلیس گفت، ورود هرگونه مسافر خارجی که در ۱۴ روز اخیر در این کشور اروپایی اقامت داشته ممنوع است.

آرژانتین که از لحاظ شمار مبتلایان و جان باختگان پس از برزیل در جایگاه دومین کشور درگیر به کووید-۱۹ در آمریکای لاتین قرار دارد، پیشتاز کشورهای منطقه در اعمال محدودیت و لغو پروازهای ورودی و بالعکس از انگلیس بود.

دولت انگلیس در پی شناسایی گونه جهش یافته ویروس کرونا، محدودیت‌ها در این کشور را تشدید کرده است. سرعت بالای شیوع این ویروس باعث شد تا نخست وزیر انگلیس پس از جلسه اضطراری با اعضای دولت، سطح محدودیت های کرونایی در جنوب شرق این کشور را به مرحله‌ جدیدی که فقط عنوان قرنطینه را یدک نمی‌کشد، افزایش دهد.

وزیر بهداشت انگلیس با بیان اینکه مهار گونه جدید کرونا بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است، نسبت به رعایت اصول بهداشتی توسط آحاد مردم تأکید کرد و گفت: این یک ویروس مرگبار است و باید آن را تحت کنترل در آورد. این کار به ویژه پس از شناسایی گونه جدید دشوارتر شده است.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که با مقامات و نهادهای ذیربط انگلیس در خصوص شیوع این ویروس جدید در تماس است. این سازمان در توئیتی تصریح کرد که به محض دست یافتن به جزئیات و اطلاعات تازه درباره این ویروس، آن را با سایر کشورها در میان خواهد گذاشت.

براساس تارنمای آماری «وردو میترز» که به صورت لحظه ای شمار موارد ابتلا و فوتی در جهان را به روز رسانی می‌کند، تا کنون بیش از ۱۴ میلیون و ۶۹۶ هزار نفر در آمریکای لاتین و کارائیب به ویروس کرونا مبتلا شده و افزون بر ۴۸۵ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. به این ترتیب برزیل، آرژانتین، کلمبیا، مکزیک و پرو به ترتیب با ثبت بیش از هفت میلیون و ۲۳۸ هزار، یک میلیون و ۵۴۱ هزار، یک میلیون و ۵۰۷ هزار، یک میلیون و ۳۲۰ هزار و ۹۹۷ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه سومین، دهمین، دوازدهمین، سیزدهمین و شانزدهمین کشورهای درگیر در فهرست جهانی قرار دارند.

پربیننده ترین خبرها