کمیته حقیقت‌یاب پارلمان عراق: کلیه فعالیت‌ها در فرودگاه کربلا غیرنظامی بود

کمیته حقیقت‌یاب پارلمان عراق: کلیه فعالیت‌ها در فرودگاه کربلا غیرنظامی بود
دوشنبه 1 دی 1399 - 14:41

کمیته حقیقت‌یاب پارلمان عراق از فرودگاه بین‌المللی کربلای معلی که به دست آمریکا بمباران شده بود، بازدید کرد و بر غیرنظامی بودن کلیه فعالیت‌های در این فرودگاه صحه گذاشت.

العالم _ عراق

«ولید السهلانی» رئیس کمیسیون خدمات و عمران پارلمان عراق، از بازدید کمیته حقیقت یاب پارلمان از فرودگاه بین‌المللی کربلاء به منظور برای بررسی اثرات حمله آمریکا به این فرودگاه خبر داد.

نیروهای آمریکایی ۲۳ اسفند ماه گذشته در واکنش به حمله افراد ناشناس به پایگاه التاجی که میزبان تروریست‌های نظامی آمریکا و برخی کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش در عراق است، به چند نقطه متعلق به سازمان الحشد الشعبی حمله کردند و در یکی از این حملات فرودگاه غیرنظامی و در دست ساخت کربلا را به بهانه اینکه از آنجا موشک شلیک شده است، هدف قرار دادند.

السهلانی یک‌شنبه (دیروز - ۲۰ دسامبر) در جریان بازدید از این فرودگاه در جمع خبرنگاران گفت: یک کمیته پارلمانی از اعضای دو کمیسیون‌ خدمات و عمران و امنیت و دفاع به درخواست «حامد الموسوی» یکی از نمایندگان پارلمان تشکیل شد که امروز از این فرودگاه به همراه رئیس هیأت سرمایه‌گذاری و شماری از نمایندگان پارلمان بازدید کرد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی گفت که هدف از این اقدام اطلاع از تصویر حقیقی آثار حمله آشکار آمریکا به تاسیسات و مراکز حیاتی بود.

السهلانی توضیح داد: این کمیته برای نخستین بار از فرودگاه کربلا به صورت میدانی بازدید کرد و در جریان میزان خسارات وارده در این حمله آمریکا قرار گرفت. حمله‌ای که موجب توقف پروژه تکمیل ساخت این فرودگاه شده است. ما همچنین ملاحظه کردیم که تمام فعالیت‌ها در این فرودگاه غیرنظامی بود و هیچ جای سوالی باقی نمانده است. اما حمله صورت گرفته موجب توقف اجرای این پروژه مهم استراتژیک شده است.

وی تاکید کرد که این کمیته به دیدار تولیت آستان مقدس حسینی (ع) نیز خواهد رفت تا یک گزارش مفصل درباره این حادثه تدوین و به پارلمان ارائه کند. این گزارش در نشست رسمی پارلمان قرائت خواهد شد تا همه از این حمله علیه پروژه‌های حیاتی کشور اطلاع یابند و راه‌هایی که از طریق آن عراق می‌تواند توضیح و غرامت از عاملان این حمله را مطالبه کند، بررسی شود.

در پی حمله اسفند گذشته آمریکا به فرودگاه در دست ساخت کربلای معلی، تولیت آستان امام حسین -علیه السلام- از قصد خود برای شکایت از آمریکا به دادگاه‌های بین‌المللی خبر داد به ویژه که این احتمال نیز داده شده که آمریکا در حمله به این فرودگاهاز سلاح بیولوژیک یا میکروبی یا شیمیایی استفاده کرده باشد.

«حسن رشید جواد العبایجی» معاون دبیر کل تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «مسئله مهمی وجود دارد و آن، اینکه، آمریکایی‌ها فقط زبان حقوق را می‌فهمند».

وی افزود که به همین دلیل، تولیت مذکور، «به یکی از وکلای آمریکایی» وکالت داده است تا در آمریکا درباره حمله به فرودگاه بین‌المللی کربلا شکایت کند.

وی با بیان اینکه «همه می‌دانند که آن، فرودگاه غیر نظامی است»، تصریح کرد: « تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) از چند کانال دست به کار شده و وزارت خارجه نیز به شورای امنیت و سازمان ملل، نامه فرستاده است. این تولیت همچنین یک ستاد مدیریت بحران تشکیل داده است و اعضای هیأت مدیره تولیت نیز، در حال آگاه‌سازی افکار عمومی نسبت به حمله به این فرودگاه هستند.»

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها