ویروس جهش یافته کرونا معاملات بورس مصر را متوقف کرد

ویروس جهش یافته کرونا معاملات بورس مصر را متوقف کرد
دوشنبه 1 دی 1399 - 17:11

انتشار اخبار مربوط به کشف گونه جهش یافته ویروس کرونا موجب شد تا شاخص بورس مصر در آغاز معاملات روز دوشنبه روند نزولی شدیدی به خود بگیرد تا حدی که پس از افت بیش از ۵ درصدی شاخص، معاملات ۹۴ شرکت لغو و فعالیت بورس متوقف شد.

العالم ـ مصر

منابع مصری روز دوشنبه با انتشار خبر سقوط نسبتا شدید شاخص های بورس این کشور از توقف نیم ساعته بازار بورس این کشور خبر دادند.

بورس اوراق بهادار مصر به دلیل افت شدید شاخص چندین معامله متأثر از ظهور نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس و نگرانی سرمایه گذاران در مورد بازارهای مالی تصمیم گرفت امروز دوشنبه جلسه معاملات را به مدت نیم ساعت متوقف کند.
شاخص های بورس سهام مصر در آغاز معاملات امروز روند نزولی شدیدی به خود گرفتند. بحدی که فقط پس از ۱۵ دقیقه، ۱۱.۷ میلیارد جنیه (پوند مصر) از سرمایه بازار از دست رفت.

درنهایت نیز بورس سهام مصر پس از گذشت یک ساعت و نیم از جلسه معاملات امروز، تعلیق معاملات سهام ۹۴ شرکت را اعلام کرد زیرا با افتی بیش از ۵ درصد مواجه شدند. بسیاری از معاملات بورس این کشور نیز افت بیش از ۲ درصد را به خود دیدند.

این اولین باری بود که بورس اوراق بهادار مصر از ماه مارس گذشته (اسفند ماه ۹۸)، یعنی زمانی که ویروس کرونا شروع به گسترش در سراسر جهان کرد، تجارت خود را برای دقایقی متوقف می کند.

همه اینها درحالیست که به تازگی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی پیش بینی رشد اقتصاد مصر علیرغم شیوع ویروس کرونا در روزهای پایانی سال جاری میلادی را داشتند. آنهم درست در زمانی که ۷ هفته از خبر کشف واکسن کرونا، جهان را مقداری امیدوار کرده بود.

درهمین راستا موج جدیدی از سقوط شاخص ها، بازارهای جهانی بخصوص منطقه را درنوردید. در این بین کشورهای عربستان، مصر، امارات، قطر و بحرین کشورهایی هستند که بیشترین زیان را تجربه کردند.

به دلیل انتشار سریع نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا که باعث بسته شدن بخش بزگری ازکشور انگلیس و منجر به تشدید محدودیت های سفر در اروپا شد؛ با ایجاد نگرانی در مورد چگونگی تقاضای سوخت، قیمت نفت بیش از ۳ درصد در جلسه معاملات امروز دوشنبه کاهش یافت.

همچنین در معاملات امروز مصر قیمت طلا در بازارهای محلی افزایش یافت و هر یک گرم طلا در مقایسه با دیروز ۵ پوند افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایرنا، پیش از این اخباری از جهش ویروس کرونا در آفریقای جنوبی که موج دوم همه گیری را در این کشور آغاز کرد، منتشر شده بود که براساس داده های پزشکی از نظر تغییرات ژنتیکی با ویروس کشف شده در انگلیس مشابه است.

تاکنون دانشمندان آفریقای جنوبی نتوانسته اند توصیف کامل و دقیقی از کلاس جدید ویروس کرونا ارائه دهند اما با اعلام اینکه "حالا ویروس خطرناک تر بوده و سرعت بیشتری در انتقال دارد" نسبت به شیوع گسترده و سریع در آفریقای جنوبی هشدار دادند.

دیروز یکشنبه پس از اعلام کشف نوع جهش یافته کرونا در انگلیس، بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی به دلیل تعداد بالای مبتلایان ناشی از موج دوم بیماری همه گیر کرونا و پیش بینی اخبار مربوط به جهش نوع جدید ویروس، تصمیم گرفتند ترافیک هوایی با انگلیس را متوقف کرده و مرزهای هوایی خود را براین کشور ببندند.

کشور اردن هم اعلام کرد که پروازهای خود به انگلیس را یک هفته تعلیق خواهد کرد.

سلطان نشین عمان هم در تصمیم مشابهی مرزهای خود را به مدت یک هفته بست و عربستان سعودی از تعلیق عمره زائران خارجی تا اطلاع بعدی خبر داد.

پربیننده ترین خبرها