تصویب قطعنامه «حق حاکمیت دائمی ملت فلسطین» در سازمان ملل

تصویب قطعنامه «حق حاکمیت دائمی ملت فلسطین» در سازمان ملل
سه شنبه 2 دی 1399 - 23:16

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه حاکمیت دائمی مردم فلسطین در سرزمین اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی را به رغم کارشکنی آمریکا تصویب کرد.

العالم _ فلسطین اشغالی

یک بار دیگر فلسطین در سازمان ملل پیروز شد و اکثریت آرا را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نفع «قطعنامه حاکمیت دائمی مردم فلسطین در سرزمین اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی به رغم کارشکنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به دست آورد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ۱۵۳ کشور به این قطعنامه رأی مثبت و پنج کشور کانادا، جزایر مارشال، میکرونزی، جمهوری نائورو، آمریکا علاوه بر رژیم صهیونیستی به آن رای منفی دادند و ۱۷ کشور هم رای ممتنع دادند.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان در این خصوص گفت:«رأی مثبت به این قطعنامه، حق مردم فلسطین را بر منابع طبیعی خود از جمله زمین منابع انرژی و آب را تایید می‌کند، بدون اینکه حقوق آنها در دریا و حق غرامت آنها در نتیجه سوء استفاده رژیم اشغالگر اسرائیل از منابع طبیعی آن نادیده بگیرد.»

او رای مثبت مجمع عمومی به قطعنامه مذکور را به معنای تایید بین الملی به حق قطعی و مسلم ملت فلسطین و رد حملات شهرک نشینان تروریست به خاک فلسطین و صاحبان آن توصیف کرد و گفت: «جامعه بین المللی باید به اجرای قطعنامه‌های بین المللی پایبند باشد و آزادی استفاده ملت فلسطین از خاک، حفوف و منابع خود را تضمین کند و جلوی هر گونه سوء استفاده اشغالگران از آن و به سرقت بردن آن را بگیرد.»

القدس العربی نوشت: «مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیست و هفتم آذر ماه گذشته نیز قطعنامه حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت را تصویب کرد. مجمع عمومی پیش از این‌ها نیز شش قطعنامه دیگر به نفع فلسطین تصویب کرده است، اما دولت آمریکا با سوء استفاده از قدرت خود در شورای امنیت مانع مجازات رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جرایم بزرگ در نقض قانون بین المللی می‌شود.»

روز دوشنبه شورای امنیت جلسه‌ای درباره خطر شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی برگزار کرد. پس از آن «ریاض المنصور» نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل تاکید کرد که این دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکاست که مانع اجرای قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت می‌شود.

او گفت که «نیکولای ملادینوف» هماهنگ کننده ویژه روند صلح در خاورمیانه در این نشست گفت که برنامه‌های شهرک سازی‌های اخیر اسرائیل در خاک فلسطین اشغالی منجر به قطع ارتباط بین شمال کرانه باختری و جنوب آن و همچنین بین قدس شرقی و بیت لحم می‌شود و راه حل دو دولتی را از بین می‌برد.

در این قطعنامه که سال ۲۰۱۶ صادر شده از رژیم صهیونیستی خواسته شده است شهرک سازی‌ها در کرانه باختری از جمله قدس شرقی را متوقف کند و آن را قانونی نداند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها