دست آلوده وزیر پیشنهادی بایدن به خون یمنی‌ها!

دست آلوده وزیر پیشنهادی بایدن به خون یمنی‌ها!
پنج‌شنبه 4 دی 1399 - 13:51

رسانه آمریکایی گزارش داد، وزارت خارجه این کشور درصدد صدور مجوز به شرکت «ریتیون» به منظور فروش بمب‌های هدایت‌شونده به عربستان سعودی است.

العالم - آمریکا

یک رسانه آمریکایی از تدارک دولت این کشور برای فروش ۷۵۰۰ مهمات هدایت‌شونده و هوا به زمین به عربستان سعودی خبر داد.

دو منبع مطلع آمریکایی به شبکه «بلومبرگ» خبر دادند، وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور اطلاع داد که این وزارتخانه درصدد صدور مجوز فروش ۷۵۰۰ مهمات هدایت‌شونده و هوا به زمین به عربستان سعودی به ارزش ۴۷۸ میلیون دلار است.

طبق این گزارش، «شرکت فناوری‌های ریتیون» آمریکا که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و تسلیحات حوزه دفاعی و هوایی است، بعد از صدور این مجوز که احتمالا تا قبل از مراسم تحلیف جو بایدن در تاریخ ۲۰ ژانویه (اول بهمن) انجام می‌شود، می‌تواند مستقیما محصولاتش را به عربستان سعودی بفروشد.

منابع مطلع آمریکایی همچنین خبر دادند، جزئیات مربوط به فروش این مهمات و تسلیحات هدایت شونده به عربستان سعودی به طور غیر رسمی به اطلاع قانونگذاران رسید و انتقاد قانونگذاران دموکرات را در پی داشت.

بلومبرگ در گزارش خود نوشت: «(برخی) قانونگذاران (کنگره آمریکا) و گروه‌های حقوق بشر از استفاده ارتش سعودی از تسلیحات ایالات متحده در هدف قرار دادن غیرنظامیان در یمن انتقاد کرده‌اند؛ جنگی که سازمان ملل آن را فاجعه‌بارترین بحران انسانی جهان خوانده است اما رئیس‌جمهور دونالد ترامپ پادشاهی (عربستان سعودی) را محور استراتژی خود در قبال خاورمیانه قرار داده و نگرانی‌ها درباره موضوعات حقوقوب شری را با این استدلال که سعودی‌ها امکان صرف هزینه بودجه تسلیحاتی خود از جایی دیگر (خرید تسلیحات از کشورهایی غیر از آمریکا) را دارند، رد کرده است».

بنا بر گزارش این رسانه، وزارت خارجه آمریکا اواخر وقت روز سه شنبه به کنگره این کشور درباره قصدش برای صدور مجوز فروش مهمات و تسلیحات هدایت شوند شرکت ریتیون اطلاع داده است.

اقدام تازه دولت دونالد ترامپ در هموار کردن مسیر صدور فروش جدید تسلیحاتی آمریکا به عربستان سعودی در شرایطی انجام شده که جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب این کشور پیشتر در جریان کارزار انتخاباتی خود ضمن انتقاد از مواضع دولت ترامپ در قبال جنگ یمن گفته بود، دولت او در فروش تسلیحات به عربستان سعودی بازنگری خواهد کرد.

در ادامه گزارش بلومبرگ از عضویت گزینه جو بایدن برای منصب وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در هیات مدیره شرکت تسلیحاتی ریتیون خبر داد؛ شرکتی که درصدد فروش بمب‌های هدایت‌شونده به عربستان سعودی است.

بلومبرگ نوشت: «لوید آستین ژنرال بازنشسته و چهار ستاره که گزینه بایدن برای وزارت دفاع است، از سال ۲۰۱۶ (استعفایش از ارتش آمریکا) عضو هیات مدیره ریتیون بوده است».

جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا چندی قبل رسما لوید آستین را به عنوان گزینه خود برای وزارت دفاع اعلام کرد. وی فرماندهی تروریست‌های «سنتکام» را بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ برعهده داشت و بعد از آن بازنشسته شد.

انتشار خبرها درباره تدارک واشنگتن برای فروش تسلیحات هدایت‌شونده به ریاض در حالی صورت گرفته که رسانه‌های آمریکایی دوازدهم آذرماه خبر داده بودند، وزارت خارجه آمریکا موافقت خود را برای اجرای توافق ۳۵۰ میلیون دلاری ارائه خدمات امنیتی به ریاض اعلام کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها