قسد با 100 هزار بشکه نفت در روز چه می کند؟

قسد با 100 هزار بشکه نفت در روز چه می کند؟
دوشنبه 8 دی 1399 - 09:19

ذخایر نفتی در سوریه حدود 0.14 از میزان ذخایر نفتی جهان را تشکیل می دهد. تولید نفت سوریه تا قبل از سال 2011 حدود 300 هزار بشکه در روز بود ، اما این رقم به میزان زیادی کاهش یافت و با شروع بحران دراین کشور به حدود چهل هزار بشکه کاهش یافت.

العالم تحلیل روز

اکثر میدان های نفتی سوریه نزدیک مرزهای این کشور با عراق و ترکیه واقع شده است و مهم ترین آن میدان نفتی "العمر " هست که در دیرالزور واقع شده و تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (تحت حمایت آمریکا) است.

همچنین میدان نفتی التنک که دومین میدان نفتی بزرگ در دیرالزور به شمار می رود، در کنترل قسد قرار دارد.

همچنین ، میدان نفتی رمیلان در الحسکه که حدود 1300 چاه نفت و نیز 25 چاه گاز دارد، و نیز میدان های واقع نزدیک منطقه مرکده و تشرین کبیبیه در ریف غربی الحسکه نیز تحت کنترل قسد هستند.

به گفته ناظران، نیروهای سوریه دموکراتیک که این میدان ها را از قبضه داعش خارج کردند، ماهیانه چندین میلیون دلار از فروش نفت این میدان های نفتی به دست می آورند.قیمت هر بشکه نفت 30 دلار است و قسد، هم این نفت را به دولت سوریه و مناطق تحت سلطه معارضان و بخشی از آن را هم به کردستان عراق می فروشد.

به گفته "جیمز جفری" فرستاده سابق امریکا در سوریه، درآمدهای نفتی سوریه سالیانه، صدها میلیون دلار است و اغلب آن به نیروهای سوریه دموکراتیک و مراکز وابسته به مناطق خودگردان درشمال و شرق سوریه تحویل داده می شود.

جفری گفت : بدون حمایت آمریکا ، امکان ندارد که قسد بتواند انسجام خود را حفظ کند و کنترل داعش برای قسد دشوار است. چرا که قسد، فاقد نیروی هوایی بوده و در میان جوامع عربی اعتبار و جایگاه ندارد و به این مساله می توان صرفا به عنوان بهانه هایی نگاه کرد که آمریکا از آن برای توجیه حضور خود در سوریه که به منزله اشغال اراضی کشور دیگر محسوب می شود، استفاده می کند.

به ویژه اینکه ، اکنون همه می دانند که داعش با مسئولان امریکایی ارتباط دارد و همه به این امر واقف هستند که این مسئولان چگونه از داعش به عنوان ابزاری درجهت تامین منافع خود و توجیه دخالت خود در منطقه استفاده کردند.

افزون براینکه کردها درکل منطقه وبه ویژه در سوریه، از گروه های اصلی تشکیل دهنده بافت جامعه به حساب می آیند و هیچ گاه وجود آنان در منطقه به حضور یا حمایت امریکایی مرتبط نبوده است.

پربیننده ترین خبرها