ادامه کشمکش های بین المللی در سوریه و معطوف بودن نگاه ها به عین عیسی

ادامه کشمکش های بین المللی در سوریه و معطوف بودن نگاه ها به عین عیسی
سه شنبه 9 دی 1399 - 13:32

افزایش بحران ها و التهاب ها و حملات ارتش ترکیه و گروه های مسلح تابع آن، به غیر نظامیان در منطقه عین عیسی واقع درریف الرقه و روستاهای مشرف بر آن، برای نشان دادن گستردگی ابعاد درگیری ملتهب قسد و ترک ها و قربانی شدن غیر نظامیان بی دفاع بی گناه،  نیازی به تلاش زیاد یا دلیل ندارد.

العالمتحلیل روز

همین مساله نیروهای روسیه واداشته تا در اوج شرایط بحرانی و افزایش درگیری ها میان قسد و گروه های هوادار، شمار بیشتری از پلیس نظامی در شهر عین عیسی واقع در شمال سوریه به منظور تقویت تلاش ها برای تحکیم ثبات منطقه عین عیسی مستقر کند که خود بیانگر بی ثباتی وضعیت این منطقه است.

همه این مسائل نیز ناشی از نوسان نتایج مذاکرات روسیه و قسد سوریه در این منطقه است که موجب شد کنت مکنزی فرماندهی مرکزی آمریکا به مناطق شمال شرقی سوریه بیاید و با مظلوم عبدی فرمانده قسد در الحسکه دیدار کند. بر اساس برخی منابع اطلاع رسانی این مذاکرات متمرکز بر منطقه عین عیسی سوریه و تحویل ندادن آنبه دولت سوریه بود اما این دیدار نیز مانع از عملیات نظامی ترکیه نشد این در حالی است که برخی منابع اطلاع رسانی نزدیک به قسد اعلام داشتند مکنزی بر عدم موافقت واشنگتن با تحویل منطقه به ارتش سوریه و استقرار پلیس نظامی روسیه تاکید کرده است.

جریانات و حوادث عین عیسی به دقت حجم تناقض برنامه ها و منافع گروههای فعال در آن منطقه و اهمیت استراتژیک آن را نشان می دهد زیرا این منطقه در مسیر بین المللی حد فاصل الحسکه و حلب و در مرکز مناطق حضور نیروهای قسد در ریف حلب ، رقه و الحسکه قرار دارد و همین مساله ترکیه را به ورود به این شهر واداشته و همچنین بیانگر اهدافی برای دستپاچه کردن قسد و جداسازی جغرافیایی آن از عمق چندین استان است. در سطح میدانی نیز ورود ارتش ترکیه ، جدایی روستاها و مناطق تحت تسلط قسد و دور کردن این مناطق از یکدیگر و ایجاد مناطقی برای مرکز فرماندهی قسد مانند عین عرب یا شهر منبج را به دنبال دارد. از همین رو قسد نیزدر راستای ادامه بحران ترکیه در این منطقه که ترکیه اصراری برای پوشاندن آن ندارد، لجاجت می کند.

بر اساس این تحلیل، بحران ترکیه بخشی از یک طرح است که سه سطح دارد اول مستلزم بازسازی حضور ترکیه و دوم تغییر موقعیت عملکرد گروه های مسلح وابسته به ارتش ترکیه و سومین مورد نیز که مهم ترین است مربوط به تحولات سیاسی و میدانی سوریه و مانع تراشی برای تحولات سیاسی ترکیه پس از اقدامات مهم کمیته بررسی قانون اساسی است که به شکلی راهبردی با طرح ترکیه در تضاد است و تلاش برای طولانی کردن زمان بحران و تعطیل کردن هر تلاش برای مبارزه با تروریسم در ریف ادلب ، بالا بردن سقف بحران برای حذف پرونده ادلب ، اجرای توافقات آستانه و سوچی ، فعال کردن مکانیزم جنگ در سوریه و ملتهب کردن جبهه های جدیدی مانند عین عیسی است.

نتایج مذاکرات؛ متوقف کردن عملیات ترکیه و عقب نشینی قسد است یا نتایج عملیات نظامی ترکیه تاکید دارد قواعد درگیری ثابت نیست بلکه متغیر بوده و به دلیل شمار زیاد بازیگران نتیجه گیری دشوار است و این منطقه تحت تاثیر عوامل فشار مختلفی است که موجب می شود برآوردهای متضادی ارائه شود و سیرصعودی داشته باشد اما وجه اشتراک همه عوامل فشاراین است که ترکیه به دنبال تحقق دستاوردهای سیاسی و نظامی برای بهبود موقعیت خود درتحرکات سیاسی است که فعلا از وقت و شرایط استفاده می کند و به ایرانی ها و روسیه، شرکای سیاسی خود در اتحاد سه گانه کمک دهنده موسوم به "ترویکا به عنوان کشورهای ضامن اهمیت نمی دهد.

اما قسد همچنان بر اساس همان تکنیک های آزمایشی بیهوده عمل می کند و این مساله باعث می شود که به هیچ توافقی پایبند نباشد و در تلاش های جدی روسیه و دولت سوریه برای پایان دادن و کاهش این بحران خلل به وجود بیاورد و هم چنان در ادامه دادن بحران کوچاندن غیر نظامیان شریک ترکیه باشد . حوادث اخیر نشان می دهد قسد به مسائل غیرنظامیان درست مانند عفرین ، منبج ، تل ابیض و عین عیسی توجهی ندارد ولجاجت قسد هشداری برای وقوع یک مساله ممنوع و ورود ترک ها به این منطقه و افزایش مشکلات ساکنان است.

اما پیام روشن دولت سوریه این است که فشارهای میدانی یکی از راههای بهبود جایگاههای سیاسی مذاکراتی ترک ها یا حتی قسد نبوده و آرمان های سوریه تحت تاثیر توهمات بیشتر ترک ها نخواهد بود بلکه باید این توهم زمانی که منطقه ای سوری در معرض حمله متجاوزان قرار می گیرد وبه اشغال تهدید می شود ،پایان یابد. همه اراضی سوریه بازخواهد گشت و انواع و اقسام تروریسم را از بین خواهیم برد و اشغالگران ترک، امریکایی و حتی رژیم صهیونیستی خواهند رفت .

حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها