خودروهای زرهی سعودی در عدن برای تأمین امنیت «کاخ معاشیق»

 خودروهای زرهی سعودی در عدن برای تأمین امنیت «کاخ معاشیق»
سه شنبه 9 دی 1399 - 13:02

برخی منابع خبری از ورود خودروهای زرهی سعودی به عدن پایتخت موقت دولت «عبدربه منصور هادی» و کاخ معاشیق (مقر استقرار دولت غیرقانونی هادی) خبر دادند.

العالم - یمن

برخی منابع گزارش دادند که خودروهای زرهی و نظامی سعودی به بهانه تأمین امنیت کاخ معاشیق وارد شهر عدن شدند.

کاخ معاشیق در عدن (جنوب یمن) مقر استقرار عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور غیرقانونی یمن و اعضای دولت مستعفی اوست.

طبق گزارش شبکه الجزیره، کمیته نظامی عربستان سعودی مأمور اجرای بخش نظامی و امنیتی توافقنامه ریاض امضا شده بین دولت مستعفی یمن به ریاست منصور هادی و گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب - متحد امارات) است.

خودروهای زرهی و نظامی سعودی پس از آن وارد عدن شدند که یگان ویژه حراست کاخ معاشیق (اللواء الأول/تیپ اول) با موانعی برای بازگشت به عدن مواجه شد و دلیل آن عدم خروج نیروهای شورای انتقالی از این یگان بر خلاف مفاد توافق ریاض است.

کابینه جدید اما غیرقانونی منصور هادی روز شنبه در ریاض (پایتخت عربستان سعودی) سوگند یاد کرد و پس از آن هادی خواستار تکمیل عملیات خروج نیروها و جمع‌آوری سلاح بر اساس توافق ریاض شد.

هادی همچنین بر ضرورت تخلیه عدن از یگان‌های نظامی (وابسته به امارات) و برگزاری نخستین نشست رسمی کابینه در این شهر تأکید کرده بود.

برخی منابع خبری نیز گزارش دادند که اعضای کابینه جدید بزودی به عدن منتقل می‌شوند.

دولت هادی (مورد حمایت عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) از ابتدای تابستان سال ۱۳۹۸ وارد یک دور درگیری و جنگ شدند که در نتیجه آن، شورای انتقالی شهر عدن، پایتخت موقت دولت هادی و پس از آن استان‌های« شبوه» و «ابین» و ماه پیش نیز استان «سُقُطری» را به اشغال خود درآورد. علت درگیری جنگ قدرت و بسط سیطره خود بر جنوب یمن است.

امارات و عربستان سعودی که از ۱۳۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی به یمن لشکرکشی کرده بودند برای فرار از اتهام ها علیه خود، آبان ماه سال ۹۸ طرفین درگیر را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ توافقی شکننده که نتوانست جلوی درگیری‌ها در جنوب یمن را که تحت کنترل شورای انتقالی و دولت مستعفی بود بگیرد تا جایی که شورای انتقالی در هفتم اردیبهشت سال جاری در استان‌های جنوبی اعلام خودمختاری کرد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض، «استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت ۷ هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصار الله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه» بوده است.

منصور هادی در حالی فرمان تشکیل کابینه را صادر کرد که او از سال ۲۰۱۵ فراری و ریاض‌نشین شده است و دولت نجات ملی که جنش انصار الله یمن در آن مشارکت دارد، شمال غربی و غرب یمن را که از نظر ژئوپولیتیکی و تعداد جمعیت حائز اهمیت است، تحت کنترل دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها