ربیعی: وزارت بهداشت، مسئول توزیع و واکسیناسیون کروناست

ربیعی: وزارت بهداشت، مسئول توزیع و واکسیناسیون کروناست
سه شنبه 9 دی 1399 - 13:13

سخنگوی دولت گفت: مسئولیت اولویت بندی، توزیع و واکسیناسیون برعهده وزارت بهداشت است و ترتیبی اتخاذ خواهد شد که این اقدام صرفا در مراکز تحت کنترل و مدیریت این وزارتخانه صورت گیرد.

العالم - ایران/سیاسی

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اقای علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در خصوص واکسن کرونا و اینکه چه تدبیری برای جلوگیری از شکل گیری بازار سیاه این واکسن اندیشیده شده گفت: به طور قطع مسئولیت اولویت بندی، توزیع و واکسیناسیون برعهده وزارت بهداشت است و ترتیبی اتخاذ خواهد شد که این اقدام صرفا در مراکز تحت کنترل و مدیریت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صورت گیرد.
وی افزود: در دولت و جلسه روسای کمیته‌ها هم در این خصوص بحث و مقرر شد به نحوی اقدام شود که یک دوز واکسن هم شناسنامه دار باشد. قطعا قرارگاه با ارکان استانداری‌ها فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها در این زمینه همراهی و کمک به وزارت بهداشت خواهند داشت.
اقای ربیعی گفت: دولت خود را درگیر و گرفتار قطب سازی‌های کاذب خرید و تولید نخواهد کرد. سلامت شهروندان اولویت شماره یک دولت است و قابل دوگانه انگاری برای تامین واکسن نیست و ما از اولین فرصتی که برای دستیابی به واکسن به وجود آید استفاده خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: مگر در زمان جنگ ایستادیم اول خودمان تسلیحات و تجهیزات جنگی را درست کنیم و بعد به جنگ بپردازیم؟ ما در طول جنگ در تولید سلاح‌ها به خودکفایی رسیدیم. اما دوراندیشی و تدبیر حکم می‌کند که در کنار اقدام به خرید فوری، تولید داخل را با اولویت و سرمایه گذاری لازمه پیش ببریم. خوشحالم که اعلام کنم که ما در هر دو عرصه گام‌های موثر و موفقی را برداشته ایم.
سخنگوی دولت گفت: حیات و سلامت شهروندان جای تحلیل، تفسیر و داستان سرایی نیست. ما معتقدیم واکسن کرونا آزمونی بزرگ برای همه دولت‌ها است. آزمون کارآمدی دولت‌ها هست.
وی اضافه کرد: از کانال‌های متعددی خرید را دنبال می‌کنیم. در حال حاضر یکی از خرید‌های ما از کواکس سازمان بهداشت جهانی است که همانگونه که اعلام شد در گام اول ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده است
حدود ۵.۵ میلیون دوز را هم در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی‌های صاحب نام دنبال می‌کنیم و خرید حدود ۲۰ میلیون دوز دیگر هم از کمپانی دیگری در حال پیگیری است.
اقای ربیعی گفت: تولید واکسن داخلی هم در موسساتی مثل موسسه رازی و شرکت‌های دانش بنیان که بعضی‌ها به مرحله آزمایش انسانی رسیده اند در حال پیگیری است و حتی بحث تولید مشترک هم در برخی کشور‌ها در جریان است و وزیر بهداشت زمان بندی توزیع واکسن را اعلام خواهد کرد.
وی اضافه کرد: واردات واکسن حتی در بخش خصوصی هم با مجوز سازمان غذا و دارو صورت خواهد گرفت و حتی نظام توزیع آن نیز توسط وزارت بهداشت خواهد بود. با تمهیداتی که اندیشیده شده و در ستاد ملی کرونا نیز مطرح شد شفافیت و عدالت در اولویت بندی تزریق واکسن از اصول کاری دولت خواهد بود که توسط وزارت بهداشت اعمال خواهد شد.
سخنگوی دولت گفت: این شفافیت به نحوی خواهد بود که در معرض نظارت همگان قرار گیرد و براساس اولویت بندی وزارت بهداشت افراد دریافت کننده با کد ملی، واکسن را دریافت خواهند کرد. در گام اول به میزان ورود واکسن با اولویت سنی سالمندان، بیماران در معرض آسیب و کادر پزشکی که در خط مقدم قرار دارند، توزیع انجام خواهد شد.
وی افزود: با تاکید معاون اول رئیس جمهور نیز براساس مباحث صورت گرفته بر این امر که هیچ مقام دولتی و خانواده هایشان خارج از اولویت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، اجازه استفاده از واکسن را نخواهند داشت و این امر قطعا انجام خواهد شد.
اقای ربیعی اضافه کرد: کرونا و واکسن کرونا یک مسئله ملی است که با روح، روان و جان همه جامعه در ارتباط است و خدشه به آن به اعتماد ملی ما لطمه خواهد زد. دولت همه اهتمام خود را با عدالت و شفافیت به کار خواهد بست و از همگان می‌خواهیم از قطب سازی‌های داخل و خارج و مسائلی که به حل مساله کمک نمی‌کند، خودداری کنند.
سخنگوی دولت در خصوص این سوال که اعضای شورای شهر تهران مدعی شده اند که برای ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران به صورت محرمانه از وزرای مربوطه امضا گرفته شده و ابلاغ آن هم محرمانه بوده است، این موضوع صحت دارد یا خیر؟ گفت:با وزیر راه و شهرسازی صحبت کردم و محکم این موضوع را تکذیب کردند.
وی افزود: اساسا شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دارای ضوابط و شیوه‌های تعریف شده‌ای می‌باشد و بطور ثابت نسبت به تهیه، بررسی و تصویب طرح‌های عمران و توسعه شهری اقدام می‌کند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رسانه‌های روسی روز چهارم دیماه گزارش داده‌اند که حدود یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از ایران که به صورت بسته‌بندی در دو کیف به روسیه ارسال شده بود، به سرقت رفته است؛ آیا این خبر را تائید می‌کنید؟ آیا پیش از این هم چنین مواردی اتفاق افتاده؟ آیا عدم پیوستن به FATF منجر به ادامه این روند خواهد شد؟ گفت:خبر مذکور مربوط می‌شود به تشکیل پرونده جنائی مربوط به اختلاس یکی از کارمندان وزارت امور خارجه روسیه، که مراحل دادرسی آن در دادگاه‌های روسیه از سال گذشته در جریان است. وی افزود: این امر موضوعی در چارچوب قوانین روسیه است و ارتباطی با ایران و روابط دو کشور ندارد. این پول مربوط به ایران هم نبوده است؛ لذا موارد مربوط به پرونده با ایران مرتبط نیست، تنها ارتباط آن با ایران، این است که این وجوه مورد اشاره از محل درآمد‌های کنسولی سفارت روسیه در تهران بوده است؛ لذا نه اموال متعلق به ایران است و نه متهم ایرانی است.
اقای ربیعی تصریح کرد:، اما درباره بحث FATF باید مجددا تاکید کنم که FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد. در پی حرفِ مشخص من درباره واکسن کرونا که هفته قبل گفتم "تحریم و FATF " بر مبادلات تجاری ما اثر دارند. برخی مخالفین همیشگی دولت، هجمه‌ای عجیب به راه انداختند. این در حالی بود که من بطور روشن و به شکل ترکیبی از تاثیر تحریم و FATF به طور توامان، صحبت کردم، اما عده‌ای سعی در تجرید این موضوع داشته و دارند.
وی افزود: مایل نیستم اسامی افراد را در سخنگویی اعلام کنم. خود برایان هوک که رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، صراحتا تاکید کرد که حضور ایران در لیست سیاه FATF چطور توانسته به اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند.
سخنگوی دولت گفت: به طور مشخص هوک در ابتدا به دروغ مدعی می‌شود که امریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است. اما او در پاسخ به این که چرا برخلاف ادعای امریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است پاسخ می‌دهد، این مشکل مربوط به آمریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانک‌های جهان بر می‌گردد. این‌ها که دائمادروغ می‌گویند و نمی‌خواهم به ان‌ها استناد کنم، اما بطور واضح از FATF بهانه‌ای برای اهداف غیرانسانی خود می‌سازند. یعنی از هر دو ابزار تحریم و FATF توامان سوءاستفاده می‌کنند.
وی تصریح کرد: لذا من به طور مشخص به بهانه‌ها و سوء بهره جویی آمریکا اشاره کردم که هم متوسل به حربه تحریم می‌شود و هم در مواردی که حربه تحریم کارآیی ندارد به یک حربه مکمل به نام FATF متوسل می‌شود. من مشخصا لفظ " بهانه " را به کار برده و گفته بودم: "در لیست سیاه بودن آثار خود را در مراودات مالی نشان داده است و این مساله بهانه‌ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است. "
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: مرجع " بهانه " مشخص است که کیست. اگر منتقدین محترم سخن من، کمترین تردیدی در توسل امریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند می‌توانند به بیانات مامورین و بازیگران امریکایی تحریمها، مراجعه کنند و ببینند که امریکایی‌ها چگونه آنجا وقتی که در توجیه تحریم‌ها کم می‌آورند به حربه FATF متوسل می‌شوند.
وی افزود: در نهایت آنچه هفته گذشته گفتم نظر دولت بود، البته اعضای محترم مجمع هم دلسوزانه تصمیم می‌گیرند و انشاالله آنچه مصلحت نظام و منافع ملی هست تصمیم گرفته شود.

پربیننده ترین خبرها