بحران سیاسی جدید در رژیم صهیونیستی و ریزش در احزاب سنتی

بحران سیاسی جدید در رژیم صهیونیستی و ریزش در احزاب سنتی
پنج‌شنبه 11 دی 1399 - 13:16

بازیگری جدید وارد میدان سیاست اسرائیل شده است آن هم در زمانی‌که تل‌آویو برای پایان دادن به بحران سیاسی دو ساله تقلا می‌کند. برخی پیش‌بینی می‌کنند "رون هولدای" شهردار تل‌آویو ریاست حزب "کار" را برعهده بگیرد و به این حزب که در حال کشیدن آخرین نفس‌هایش است، جانی دوباره ببخشد.

العالم- تحلیل روز

این شخص به این نتیجه رسیده است که تاسیس حزب جدید شانس او را در انتخابات آتی تقویت خواهد کرد به‌ویژه اینکه حزب "کار" از مقبولیت چندانی در جامعه اسرائیلی و حتی در میان محافلی که به او اعتماد دارند، برخوردار نیست.

به احتمال زیاد، با ملحق شدن بسیاری از سیاستمداران کهنه‌کار و برخی نظامیان به حزب جدید هولدای، موقعیت آن را تقویت کنند به‌ویژه آنکه هدف هولدای، پایان دادن به وضعیت وخیم رژیم صهیونیستی و حکومت فاسد "بنیامین نتانیاهو" است.

هولدای در سخنرانی‌اش حین معرفی حزب جدید، در توصیف وضعیت حاکم بر رژیم اسرائیل، گفت که اسرائیل شاهد توطئه، دروغ، فساد و نیرنگ است که البته منظور او کابینه نتانیاهو بوده است.

وی تأکید کرد که هرگز نمی‌پذیرد که اسرائیل که در این واقعیت دردناک قرار بگیرد. کسانی‌که هولدای و نحوه مدیریت وی در شهرداری تل‌آویو را می‌شناسند، می‌دانند که او از صلاحیت اداری برخوردار است و می‌تواند وضعیت این رژیم را دچار دگرگونی کند.

ولی در مقابل، این مرد به رهبران سیاسی مجربی نیاز دارد که از او و حزبش حمایت سیاسی کنند و از او در نبرد سیاسی با نتانیاهو، که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری این رژیم را دارد، پشتیبانی کنند.

هر چند هولدای می‌آید تا چراغ بخت نتانیاهو و حزب راستگرای را خاموش کند ولی نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که نمی‌تواند آرای راست‌گراها را از آنِ خود کند و فقط میانه‌روها و راست‌گراها به او رای می‌دهند. طبق یک نظرسنجی، حزب هولدای فقط آرای چپ‌گراها و میانه‌روها را به دست خواهد آورد. نظرسجنی دیگری نیز می‌گوید که کرسی‌هایی که حزب هولدای تصاحب می‌کند بخشی از آنها متعلق به حزب "آبی سفید"- به ریاست گانتز" و حزب "کار" است.

مشکل دیگری که وجود دارد این است که ائتلاف با نتانیاهو مشکل خواهد شد لذا هولدای شخصیت‌های برجسته سیاسی را به بازگشت به صحنه سیاسی و تشکیل ائتلافی با شعار "خلاصی از نتانیاهو" تشویق می‌کند که این شخصیت‌ها از میان میانه‌روها و چپ‌گراهایی هستند که معتقدند ادامه وضعیت فعلی، اسرائیل را به سمت پرتگاهی سوق خواهد داد.

همچنین برخی ژنرال‌ها بر این باورند که تغییر در جبهه داخلی ضروری است. سخن آخر اینکه، ساعات آینده در رژیم اشغالگر بسیار سرنوشت‌ساز است و نتانیاهو بار دیگر برای مردم سخنرانی خواهد کرد تا بگوید که او صاحب دستاوردهایی بزرگ و به‌ویژه در زمینه امنیت و ثبات در این رژیم بوده است. در مقابل، رقیبان نتانیاهو نیز طی سخنرانی‌ای، بر ضرورت مبارزه با فساد و بازگرداندن اعتبار دستگاه قضایی و نیز احترام به دموکراسی تأکید خواهند کرد.

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها