افشاگری پسر العوده علیه آل سعود: پدرم به تدریج در زندانهای سعودی کشته می شود

افشاگری پسر العوده علیه آل سعود: پدرم به تدریج در زندانهای سعودی کشته می شود
پنج‌شنبه 11 دی 1399 - 18:46

پس از اینکه مشخص شد شیخ سلمان العوده،مبلغ عربستانی، در زندان های آل سعود تحت تعرض و رفتارهای شنیع قرار گرفته و از شرایط فاجعه آمیز و اسف بار رنج برده، ماجرای دستگیری وی از طرف مقامات ریاض بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفت.

العالم- درگوشی

العوده از زندانیان سیاسی عربستان است که بخاطر شعارها و فعالیت های مسالمت آمیزش مدت سه سال است که در حبس به سر می برد و پس از طرح 37 اتهام علیه وی، به اعدام محکوم شده است.

عبدالله العوده استاد دانشگاه عربستانی و فرزند سلمان، در حساب کاربری خود در توییتر اظهاراتی را منتشر کرد که واکنش های گسترده ای به همراه داشت. از جمله این توییت:"به امت عربی و اسلامی جهان اعلام می کنم که پدرم سلمان العوده به دلیل وخامت شدید وضعیت جسمانی و اهمال کادر پزشکی، درحال به قتل رسیدن تدریجی در زندان ریاض است. ما مقامات را مسئول هرآنچه برای پدرمان اتفاق بیفتد می دانیم.

فرزند العوده پیش از این حکومت آل سعود را مورد حمله قرار داده و دوره حکومت آن را ننگین خواند و این رژیم را بدترین حکومت تاریخ عربستان و خاورمیانه توصیف کرد. العوده در توئیتر نوشت:" تاریخ، این دوره ننگین در عربستان را به یاد خواهد آورد: دوره معامله قدس، قتل روزنامه نگارانی مثل جمال خاشقچی و صالح الشیحی، درخواست اعدام علمایی مثل سلمان العوده، آزار و اذیت فعالان مثل لجین الهذلول، قتل کودکان یمن، تخریب موسسات دولتی، کوچاندن اجباری اقوام و هدر دادن بودجه با وجود اخذ مالیات". و افزود:" لعنت تاریخ و نسل ها همواره به دنبال این قاتلان خواهد بود".

سارا لی ویتسون مدیر اجرایی گروه "دموکراسی برای جهان عرب اکنون" گفت: "مقامات عربستان سلمان العوده را به مدت سه سال بدون صدور هیچ حکم قضایی بازداشت کرده اند زیرا از نظرات مشهور وی که خواستار اصلاحات منطقی قانون اساسی بود، هراس دارند".

وی افزود:" با همه هیاهوها درباره به اصطلاح پیشرفتهای صورت گرفته در عربستان در دوران بن سلمان، تنها تغییری که ولیعهد به هیچ وجه نمی خواهد این است که شهروندان سعودی در نحوه اداره کشور خود حرفی برای گفتن داشته باشند".

سازمان بین المللی داون هم اظهار داشت:" لازم است که جامعه جهانی مسئولین عربستانی را مسئول نقض حقوق بشر در حق سلمان العوده بداند و اقدامات مناسب را برای مجازات آنها ترتیب دهد".

عربستان سعودی در چند قدمی کسب کرسی غیر دائم در شورای حقوق بشر سازمان ملل بود. اما هنگام رای گیری در 13 جولای 2020 آرای لازم را کسب نکرد، درحالی‌که چین و روسیه برای مدت سه سال انتخاب شدند. سازمان های حقوق بشری نیز از عدم موفقیت ریاض در کسب کرسی در این نهاد سازمان ملل استقبال کردند.

سلمان العوده از بارزترین چهره های جریان "الصحوه"(بیداری) بود که در اواسط دسامبر 2017 طی دستگیری هایی که به فرمان آل سعود علیه فعالان ضد امنیت پادشاهی انجام شد، بازداشت گردید.

به عقیده یکی از افراد خانواده، علت دستگیری شیخ، خودداری وی از اجرای دستور مقامات مبنی بر انتشار توییتی با مضمون حمایت از محاصره قطر بود که به رهبری ریاض انجام شده بود.

احزاب و شخصیت های اسلامی دستگیری العوده و تعداد دیگری از علما را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری آنها شدند.

جنایت های اعدامی که آل سعود وهابی مرتکب آن می شود، بخاطر زشتی و شرارت آن همواره در اذهان جهانیان باقی است. همان کاری که با اره و اسید با روزنامه نگار عربستانی جمال خاشقچی کردند یا اعدام آیت الله مبارز شیخ نمر که به عنوان لکه ننگی بر پیشانی نظام سعودی خودنمایی می کند. رژیمی که از زمان دستیابی به قدرت در حجاز، همچنان به کشتار و ذبح شهروندان آزاده و شریف در عربستان ادامه داده و خون بی گناهان را در کشورهای اسلامی ریخته است.

پربیننده ترین خبرها