آخرین تقلاهای ترامپ برای شروع جنگ در منطقه

آخرین تقلاهای ترامپ برای شروع جنگ در منطقه
جمعه 12 دی 1399 - 14:03

کارشناسان مسائل استراتژیک می گویند آمریکا در آستانه نخستین سالگرد شهادت قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و از بیم اقدام تلافی جویانه ایران پس از ترور شهید محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایرانی، حضور نظامی خود را در منطقه تقویت کرده است.

العالم - نظرکده

کارشناسان بر این عقیده اند که دولت آمریکا در واپسین روزهای زمامداری دونالد ترامپ در این کشور، روزهای بسیار پر تنش و پر استرسی را پشت سر می گذراند که ناظران از این حالت به عنوان "ایران هراسی" یاد می کنند. به عبارت دیگر آنها به شدت نگران هر گونه عملیات نظامی ایران علیه آمریکایی ها در منطقه هستند.

آنها خاطرنشان می کنند که ترامپ ماجراجو بارها به فکر عملیات نظامی محدود علیه ایران افتاده است اما مشاوران وی در پنتاگون و عقلای کاخ سفید به او فهمانده اند که شاید بتواند در زمانی مشخص جنگ را شروع کند اما هیچ کس نمی داند واکنش ایران چگونه خواهد بود؛ آیا در جنوب لبنان به "اسرائیل" حمله می کند یا نظامیان آمریکایی مستقر در کشورهای همسایه را هدف قرار خواهد داد. آنها مطمئن هستند که ایران واکنش نشان خواهد داد و این واکنش با در نظر گرفتن حجم انتقام های انباشته شده، بسیار شدید خواهد بود.

ناظران معتقدند که بعید به نظر می رسد که آمریکا دست به تجاوز گسترده به منطقه بزند و حضور گسترده نظامیان این کشور در منطقه صرفا جنگ روانی و تلاشی برای جلوگیری از وقوع جنگ است. ترامپ می داند که حمله به ایران، فاجعه بار خواهد بود و فقط جان 50 هزار نظامی آمریکایی در منطقه را به خطر می اندازد.

آنها همچنین با اشاره به وجود اختلاف بین تندروهای پنتاگون درباره امکان وقوع جنگ وپیامدهای فاجعه بار آن برای آمریکایی ها، تأکید می کنند که در چنین شرایط پر تنشی هیچ کس نتوانسته است تا کنون تصمیم قاطعی بگیرد و همواره بیم آن می رود که به دلایل بی اهمیت، منطقه طعمه آتش جنگ شود.

ناظران معتقدند که ترامپ به آسانی قدرت را واگذار نخواهد کرد بلکه می کوشد پرتنش ترین و پیچیده ترین پرونده ها را برای جو بایدن به ارث بگذارد.

از سوی دیگر سیاست مداران عراقی هم معتقدند که ترامپ با تشدید حضور نظامی آمریکا در منطقه، می کوشد از آخرین فرصت استفاده کند و لابی صهیونیسم و اطرافیان وی نیز می کوشند تا جایی که ممکن است از اندک زمان باقی مانده از زمامداری ترامپ، از خدمات وی به ماسونیسم صهیونیسم استفاده کنند.

آنها معتقدند که ترامپ اختیاری برای شروع جنگ ندارد. او می داند که با حمله به ایران، شرایط را برای ابقای خود در کاخ سفید تا پایان جنگ فراهم می کند با این حال می داند که توانمندی های نظامی ایران به قدری بالاست که آمریکا یارای حمله به این کشور را ندارد. و شاید این جنگ به جنگ جهانی سوم بینجامد که دیگر منحصر به ایران و محور مقاومت نخواهد بود.

آنها بر این باورند که آمریکا برای نابودی مقاومت در عراق از گزینه دیگری استفاده می کنند و سعی می کنند با اعمال فشار، آن را از پای درآورند. همچنین به دنبال بهانه ای برای افروختن جنگ داخلی در عراق خواهند بود و تخلیه دیپلمات ها و عناصر آمریکایی از برخی پایگاه ها در مناطق خاص، گواهی بر این مدعاست. این کشور به شدت به دنبال بهانه برای حمله به حشد الشعبی عراق و ایران است.

پربیننده ترین خبرها