آشتی فلسطینی؛ پس از پیام هنیه به رئیس تشکیلات چه می شود؟

آشتی فلسطینی؛ پس از پیام هنیه به رئیس تشکیلات چه می شود؟
يکشنبه 14 دی 1399 - 21:33

بار دیگر پرونده آشتی فلسطینی با اعلام محمود عباس رئیس تشکیلات مبنی بر دریافت پیامی کتبی از اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به جریان افتاد که حاوی ابتکاری برای پایان دادن به اختلافات و بازسازی ساختار داخلی است.

العالم - درگوشی

رئیس تشکیلات پس از دریافت پیام روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، توصیه هایی به جبریل الرجوب دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح کرد تا به جنبش حماس ابلاغ کند و از محتوای پیام درباره پایان دادن به اختلافات و تحقق وحدت ملی با انتخابات دموکراتیک با شراکت کامل نمایندگان در انتخابات متوالی پارلمانی و ریاست تشکیلات و شورای ملی استقبال و بر پایبندی جنبش فتح به مشارکت و وحدت ملی تاکید گرد.

رئیس تشکیلات در بیانیه از تصمیم خود مبنی بر دعوت از حنا ناصر رئیس کمیته مرکزی انتخابات برای دیدار با وی جهت برای بررسی اقدامات لازم برای برگزاری مراسم ویژه م انتخابات بر اساس قانون خبر داد.

موضع جنبش فتح

"جهاد الحزازین " یکی از فرماندهان فتح به عنوان اولین نفر در توضیح اظهارات رئیس تشکیلات درباره آشتی گفت : موافقت با برگزاری انتخابات در راستای موضع استراتژیک برای تحقق آشتی است.

وی در اظهارات مطبوعاتی گفت : استقبال ابومازن از محتوای پیامی که جبریل الرجوب آورده مبنی بر موافقت جنبش حماس با برگزاری انتخابات و مشارکت ملی و وحدت ملی در راستای موضع استراتژیک و قاطع رئیس تشکیلات و جنبش فتح برای تحقق آشتی و پاسخ به همه تلاشهاست از این رو جنبش فتح نیز برای تحقق آشتی و همکاری با تلاش های برخی کشورهای عربی دوست و در راس آن مصر، اردن، قطر و برخی کشورهای دوست مانند روسیه آغوش خود را بازکرده است.

الحزازین گفت: این تلاش های بی وقفه به موافقت حماس و ارسال نامه به جنبش فتح و رئیس آن برای اعلام موافقت خود با برگزاری متوالی انتخابات پارلمانی، ریاست تشکیلات و شورای ملی منجر شد.

موضع جنبش حماس

"حازم قاسم " سخنگوی جنبش حماس نیز در اظهاراتی مطبوعاتی گفت : پیام فرماندهان حماس به محمود عباس رئیس تشکیلات در خصوص آشتی، ادامه تلاش های هدفمند این جنبش برای بازسازی ساختار داخلی فلسطین و بازسازی نظام سیاسی در سطح سازمان آزادی بخش و نهادهای تشکیلات بوده و ابتکار این جنبش برخواسته از درک ارزش استراتژیک برای تحقق آشتی ویژه است.

قاسم ابراز امیدواری کرد رهبران تشکیلات ، اقداماتی عملی و مثبت برای آشتی انجام دهند.وی گفت : نقش مصر در پی گیری فرایند آشتی جدی است.

هنیه پیامی کتبی از عباس دریافت کرد

جنبش حماس نیز در آخرین تحولات آَشتی فلسطین و پس از ارسال پیامی از حماس به محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطین در اظهاراتی مطبوعاتی و به نقل از طاهر النونو مشاور رسانه ای دفتر سیاسی جنبش حماس از اقدام عباس مبنی بر ارسال پیامی کتبی و استقبال از محتوای پیام چند روز پیش رئیس جنبش حماس خبر داد.

به گفته اعضای این جنبش، هنیه نامه عباس را زمینه همکاری مشترک برای ایجاد مشارکت و پایان اختلافات و تجسم وحدت مردم و فرماندهان دانست.

عباس در پیام خود بر پایبندی و تعهد جنبش فتح بر مشارکت و برقراری وحدت به عنوان هدفی استراتژیک تاکید کرد و گفت وگوی ملی را ابزار اجرایی آن دانست.

رئیس تشکیلات گفت: برای ایجاد فضایی مناسب و مثبت جهت ادامه تفاهمات و توافقها از جمله دیدار دبیران کل تلاش خواهد کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در پیام پیشین خود به عباس بر برگزاری انتخابات شورای ملی و پارلمانی و ریاست تشکیلات در مدتی کمتر از 6 ماه تاکید کرده بود.

هنیه در پیام خود نسبت به نقش کشورهای دوست برای ایجاد آشتی و تضمین اجرایی شدن توافق ها و تفاهم های ملی به ویژه مصر، قطر، ترکیه و روسیه تاکید کرد.

رئیس جنبش توصیه های خود درباره تکمیل مذاکره را از کانال مورد اعتماد خود یعنی شیخ صالح العاروری رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و برادرانش برای ادامه تماس با جنبش فتح و گروههای فلسطینی برای اجرای تفاهم های ملی و وحدت فلسطینی اعلام کرد.

النونو افزود: رهبر حماس امروز همه جزئیات مربوط به تحولات تحقق وحدت ملی را اعلام خواهد کرد.

تلاش برای پایان دادن به اختلافات

با اعلام قطع رابطه تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی در مه گذشته به دلیل اعلام طرح الحاق در ان زمان، چشم انداز نزدیک شدن گروه های فلسطینی ظاهر و در سوم سپتامبر با ویدئو کنفرانس دبیران کل گروههای فلسطینی رام الله و بیروت کلید خورد.

پس از ان نیز دیدارهایی میان فتح و حماس شکل گرفت که به توافق برسر برگزاری انتخابات انجامید.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پیش از این از وجود تلاش های جدیدی برای از سرگیری مذاکره ملی برای اشتی و تحقق وحدت ملی فلسطین خبر داد و گفت : آشتی سنگ زیربنا و رکن اصلی مقابله با اشغالگران و طرح ها برای حذف مساله فلسطین و پایمال کردن حقوق ما در این سرزمین و مقدسات و حق بازگشت است

وی افزود:جنبش حماس برای به ثمر نشاندن این تلاش ها و مذاکره با اعضای جنبش آزادی بخش فلسطین و گروههای ملی و اسلامی با گروههای داخلی و خارجی تماس هایی داشته است.

در سایه تفاهمات اخیر میان دو جنبش حماس و فتح در شهر استانبول ترکیه

فضای مثبتی بر فلسطین حاکم شده و فلسطینی ها مشتاق پایان سالها اختلافاتی هستند که مردم فلسطین پشت سر گذاشته اند و بحران هایی را برای نوار غزه در کنار محاصره ظالمانه نوار غزه توسط اسرائیل به دنبال داشته است.

پربیننده ترین خبرها