ادامه واکنش ها به مصاحبه مشاور الکاظمی

ادامه واکنش ها به مصاحبه مشاور الکاظمی
چهارشنبه 17 دی 1399 - 09:54

پس از اظهارات مشاور نخست وزیر عراق درباره شهید قاسم سلیمانی در گفتگوی تلویزیونی اش با شبکه بی بی سی، هشتگ "سردار به مشاور شرف دارد" در عراق ترند شد.

العالم-داغ های مجازی

هشام داوود معاون نخست وزیر عراق با وجود عذرخواهی از اظهاراتش مبنی بر این‌که "قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، خود را نه یک هماهنگ‌کننده امور در ارتباط با عراق، بلکه مسئول داخلی عراق می‌دانست و هروقت که می خواست به عراق رفت و آمد می کرد و قوانین عراق از اولویت های او نبود"، با موجی از هجوم فعالان عراقی در فضای مجازی روبرو شد.

وی در بیانیه دومی که عصر دیروز سه شنبه منتشر کرد تأکید کرد که همچنان واکنش ها به اظهارات اخیر وی در مصاحبه با بی بی سی ادامه دارد و افزود که واکنش های خشم آلود را درک می کند اما لازم می داند که بار دیگر تأکید کند که آنچه در این گزارش نشان داده شده بخش کوتاهی از یک فیلم ضبط شده طولانی است که هنوز پخش نشده است.

او افزود که هرکس اظهارات سابق وی را دنبال کرده باشد می داند که وی هرگز سخنی نگفته که موجب کاستن از ارزش و مقام فرماندهانی که نامشان در آن مصاحبه آمده شود.

داوود افزود که اظهارات وی به حق برای کسانی مشکل ایجاد کرده و برای همین "امیدوارم که این توضیحات در حکم عذرخواهی از آنان پذیرفته شود.

سخنان این مشاور که از شبکه فتنه انگیز و آتش افروز بی بی سی پخش شده، به منزله توجیهی برای جنایت تروریستی آمریکا علیه دو شهید بزرگوار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است.

او صبح دیروز نیز در بیانیه ای تأکید کرد که این فیلم دو ماه پیش ضبط شده و او نه در مقام مشاور نخست وزیر عراق که به عنوان یک چهره آکادمیک نظر شخصی اش را بیان کرده است.اما از آنجایی که سخنان وی به عنوان "مشاور نخست وزیر عراق" –از بالاترین مقام های سیاسی عراق- از شبکه بی بی سی پخش شده، این توجیه وی قابل قبول نیست.

اولین پاسخ به اظهارات این مشاور از سمت مهدی الآمرلی عضو کمیسیون امنیت و دفاع بود که طی مصاحبه اش با "السومریه" خواستار استعفای فوری داوود شد و گفت:" هشام داوود مشاور نخست‌وزیر تا کنون چندین بار به شهیدانی که عراق را آزاد کردند، تعرض کرده است. آخرین مورد، تعرض او به میهمان عراق، شهید قاسم سلیمانی بود که آیت الله سیستانی از وی به عنوان یکی از فرماندهان پیروزی در عراق یاد کرد".

وی افزود: "می‌خواهم به داوود بگویم که وقتی تروریسم عراق را در می‌نوردید، تو در عشرتکده‌های اروپا لَم داده بودی و سلیمانی با ما در خاکریزهای شرافت و عزت و جهاد در منطقه آمرلی بود و عراق را ترک نکرد و همه عملیات آزادسازی شرکت کرد و در خاک این کشور به شهادت رسید."

احمد الاسدی، رئیس فراکسیون سند ملی در پارلمان عراق نیز در توییتر گفت: حاج قاسم مسئول ارزشمند و معنوی در کشور خود و همه کشورهای میزبان بود و در عراق نیز برای انجام ماموریت خود در کمک به دولت و مردم عراق برای دفاع از خود و دستاوردهایش، هوشیارانه عمل می کرد.

کاربری به نام "بنت المهندس" در توییرت خود نوشت:" قاسم سلیمانی از خیلی ها عراقی تر بود. غیرت عربی خواهان انتقام حاج قاسم است. آن رهبر شجاع و مظلوم گفته: مهمانتان را در خانه تان کشتند".

کاربر دیگری با نام "مصطفی حسن" نوشت:" ننگ بر مشاور الکاظمی گستاخ و هرآنکس که امثال او که شناسنامه عراقی دارند و با ما زیر یک آسمان زندگی می کنند. این ننگ تا مرگ همراه آنها است که سرزمین و آبرو و وطنشان را برای داعش رها کردند و قاسم سلیمانی بزرگ آمد تا آبروی این وطن و ملتش را حفظ کند".

کاربر دیگری که خود را طرفدار حشد الشعبی معرفی کرده، نوشت:"کسی که از بنده تشکر نکند از خدا تشکر نکرده است. سردار در آزادسازی نقش داشته و کسی که همیشه در میکده ها بوده آمده تا نقش او را بی ارزش کند".

پربیننده ترین خبرها