پایان شمارش آرای گزینشگران در نشست کنگره/ بایدن رسماً رئیس‌جمهور آمریکا شد

پایان شمارش آرای گزینشگران در نشست کنگره/ بایدن رسماً رئیس‌جمهور آمریکا شد
پنج‌شنبه 18 دی 1399 - 08:56

جو بایدن به رغم تلاش های ترامپ برای اثبات تقلب در انتخابات و تحریک هواداران خود برای جلوگیری از اعلام پیروزی رقیب دموکراتش از سوی کنگره، با کسب ۳۰۶ رای گزینشگران به طور رسمی به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا تایید شد.

العالم ـ آمریکا

آخرین خبرهای منتشر شده از سوی رسانه ها حاکی از آن است که با تایید رأی ایالت ورمونت برای بایدن، نامزد دموکرات‌ها از ۲۷۰ رأی الکترال کالج عبور کرد و رسماً رئیس‌جمهور آمریکا شد.

پیش از این خبرهای رسیده حاکی از این بود که ۲۴۴ رای گزینشگران برای جو بایدن و کامالا هریس و ۱۵۷ رای گزینشگران برای دونالد ترامپ و مایک پنس مورد تایید قرار گرفته بود.

نمایندگان کنگره آمریکا شامل مجلس نمایندگان و مجلس سنا به ریاست مایک پنس معاون رئیس جمهوری، در حالی مشغول شمارش آرای گزینشگران (آرای الکترال) برای اعلام نهایی پیروزی احتمالی جو بایدن درانتخابات آمریکا بودند، که این نشست با شورش و حمله هواداران دونالد ترامپ برای چند ساعت تعطیل شده بود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سیزدهم آبان/سوم نوامبر/ برگزار شد و بایدن در حالی ۳۰۶ رای الکترال را به خود اختصاص داد که هر نامزد برای پیروزی در انتخابات فقط به ۲۷۰ رای الکترال نیاز داشت.

پس از این مرحله، بر اساس مقررات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چهارشنبه ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) موعد نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده برای شمارش آرای الکترال ارسالی از ایالت‌ها بود تا پس از آن نتیجه نهایی انتخابات بر اساس آرای تایید شده گزینشگران نهایی و اعلام شود.

این نشست که ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه به وقت محلی آغاز شد، با فراخوان دونالد ترامپ برای تجمع بزرگ در مقابل کاخ سفید همراه شد تا با پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات مخالفت کنند.

نشست روز چهارشنبه کنگره که به دنبال یورش طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره تعلیق شده بود، پس از حدود ۶ ساعت و بعد از اخراج شورشیان از سوی نیروهای ضد شورش، درگیری و کشته شدن برخی حمله کنندگان که شمار آنان تا کنون چهار نفر اعلام شده، از سرگرفته شد.

مایک پنس معاون ترامپ که ریاست جلسه کنگره را برعهده دارد در سخنان خود در شروع دوباره جلسه کنگره با محکوم کردن حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره گفت که خشونت هرگز برنده نخواهد شد.

وی خواستار قرائت آرای سنا و مجلس نمایندگان درباره اعتراض به آرای گزینشگران ایالت آریزونا شد.

پس از آنکه ۱۱ رای گزینشگران آریزونا به حساب بایدن و هریس منظور شد، ادامه شمارش آرا ادامه یافت.

سناتورهای جورجبا اعتراض خود نسبت به نتیجه انتخابات را پس گرفتند

نوبت که به ایالت جورجیا رسید، نمایندگان این ایالت نسبت به آرا اعتراض کردند اما از آنجا که طبق مقررات باید از سنا هم به این مساله اعتراض داشته باشند، پنس پرسید آیا از اعضای سنا هم با این اعتراض همراه هستند؟

عضو مجلس نمایندگان جورجیا اعلام کرد که سناتورها معترض بودند اما اکنون اعتراض خود را پس گرفته‌اند.

بنابر این، آرای جورجیا هم به حساب بایدن-هریس منظور شد.

عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت میشیگان هم نسبت به آرای گزینشگران این ایالت اعتراض کرد. اما از حمایت هیچ سناتوری برخوردار نشد و آرای مربوطه به حساب بایدن-هریس منظور شد.

55 عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نسبت به اعتبار آرای گزینشگران ایالت نوادا اعتراض کردند اما هیچ سناتوری حاضر نشد از آنها حمایت کند.

تا این زمان، ۲۴۴ رای گزینشگران برای جو بایدن و کامالا هریس و ۱۵۷ رای گزینشگران برای دونالد ترامپ و مایک پنس مورد تایید قرار گرفته است.

اعتراض جمهوری خواهان به آرای ایالت پنسیلوانیا

در همین حال اعتراض به آرای ایالت پنسیلوانیا که توسط اسکات پری نماینده جمهوری‌خواه این ایالت مطرح شد، مورد حمایت ۲ سناتور قرار گرفت و دو مجلس بار دیگر از هم جدا شدند تا به این اعتراض رسیدگی کنند.

در بررسی این اعتراض، در مجلس سنا پس از آنکه سناتور حامی اعتراض به ایراد سخن پرداخت، میچ مک‌کانل خواستار رای‌گیری شد که با مخالفت دموکرات‌ها هم مواجه نشد.

مجلس سنا آرای پنسیلوانیا را به نفع بایدن تایید کردند

سر انجام سناتورها با ۹۲ رای مخالف و هفت رای موافق، آرای گزینشگران ایالت پنسیلوانیا را به نفع جو بایدن و کامالا هریس تایید کردند.

مجلس نمایندگان نیز همچنان در حال بحث بر این اعتراض هستند که باید رای‌گیری به عمل آید و سپس در نشست مشترک، آرای موافق و مخالف این اعتراض قرائت و به طور رسمی این آرا در سبد بایدن قرار گیرد.

برای وارد دانستن اعتراض به آرای گزینشگران، هر دو مجلس باید رای مثبت بدهند و چنانچه یک مجلس با این اعتراض مخالفت کند؛ از دستور خارج خواهد شد.

مجلس نمایندگان هم به مخالفت با نتایج پنسیلوانیا رای منفی داد

به دنبال مجلس سنا، اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا نیز به مخالفت با نتایج انتخابات در ایالت پنسیلوانیا رای منفی داد.

میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان در کنگره، گفته انتظار نمی رود که در نشست کنونی مخالفت دیگری در نتیجه انتخابات در هیچ ایالتی به بحث گذاشته شود.

تلاش لویی گومرت برای اعتراض به آرای گزینشگران ایالت ویسکانسین هم از حمایت هیچ سناتوری برخوردار نبود و عقیم ماند.

با رأی ایالت «ورمونت» به بایدن، نامزد دموکرات‌ها از ۲۷۰ رأی الکترال کالج عبور کرد و رسماً رئیس‌جمهور آمریکا شد.

بنابر این گزارش به دنبال پایان شمارش آرای الکترال در کنگره آمریکا، بایدن ۳۰۶ رأی الکترال و ترامپ ۲۳۲ رأی الکترال را کسب کرده است.

با اعلام نهایی نتیجه انتخابات آمریکا از سوی کنگره، دونالد ترامپ نتوانست نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهد به طوری که حتی تحریک هواداران و حمله به ساختمان کنگره، اعتراضات خیابانی و اعلام وقوع تقلب گسترده در انتخابات کارساز نشد.

با اعلام رسمی نتیجه انتخابات از سوی کنگره، جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا از ۲۰ ژانویه قدرت را در دست خواهد گرفت.

اگر چه اعلام رسمی کنگره، به ماراتن کشمکش های ترامپ با بایدن درخصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پایان داد، اما این سوال که آیا بالاخره تقلب در انتخابات آمریکا صورت گرفته است یا نه؟ همچنان بی پاسخ مانده است.

پربیننده ترین خبرها