بادیه سوریه و نقشه جدید آمریکا برای احیای داعش

بادیه سوریه و نقشه جدید آمریکا برای احیای داعش
پنج‌شنبه 18 دی 1399 - 12:54

شواهد میدانی حکایت از آن دارند که بادیه سوریه در آستانه آغاز جنگ است. گروه تروریستی داعش که زیر ضربات محور مقاومت در سوریه و عراق نابود شد را نمی توان با تنفس مصنوعی زنده کرد. و تروریسم آخرین نفس های خود را می کشد و تمام عناصر تروریستی که آمریکا از زندان های قسد بیرون آورده و به این منطقه منتقل کرده است نابود می شوند.

العالم - تحلیل روز

حوادث جاری در بادیه سوریه پرده از ماهیت واقعی ادعاهای دروغین آمریکا مبنی بر مبارزه با گروه تروریستی داعش برمی دارد و دوگانگی در رفتار این کشور را رسوا می کنند. این کشور از یک سو به تروریستی داعشی اجازه داده است تا آزادانه از عراق وارد سوریه شوند و امکان نفوذ صدها داعشی به بادیه سوریه را فراهم کرده تا مثل گرگ های تنها به جان سوریه بیفتند. منطقه بیابانی تا مرز عراق امتداد یافته است، شاهد احیای گروه تروریستی داعش توسط آمریکاست. این گروه که پیش از این در عملیات ارتش سوریه و هم پیمانانش و در عملیات آزادسازی دیر الزور شکست خورده و منهدم شده بود امروز دوباره در این مناطق جان گرفته است و با فرار شماری از عناصر مسلح از نبرد الباغوز که در مارس 2019 به پایان رسید و تعدادی از عناصر مسلحی که از مناطق تحت اشغال ترکیه در خاک سوریه گریخته اند، دوباره شکل گرفته اند.

همه می دانند که هسته های از هم گسیخته داعش در بیابان سوریه از منطقه جبل ابو رجمین در شمال شرق تدمر گرفته تا بادیه دیر الزور و حومه غربی آن، پراکنده اند شماری از آنها هم در بادیه السخنه در شمال مرزهای اداری استان سویدا موضع موضع گرفته اند و خود را به طور کامل از خط مقدم جنگ با ارتش سوریه و هم پیمانانش دور کرده و گهگاهی در مناطق مختلف، دست به شبیخون های پراکنده علیه ارتش و نیروهای مسلح می زنند؛ نظیر حمله هایی که در مناطقی مثل باجب در دیر الزور یا وادی العذیب در حومه حماه صورت گرفته است. این حمله ها توسط گروه های اندکی از تروریست ها در مساحتی گسترده شامل منطقه 55 کیلومتر در منطقه التنف و صورت می گیرد. پایگاه آمریکایی هایی که این گروه تروریستی را دوباره سازماندهی کرده است در این منطقه واقع شده است. آمریکایی ها این گروه ها را از نظر نظامی طوری بازسازی کرده اند که به راحتی قابل کنترل بوده و در مناطق مشخصی در بادیه در اطراف غارها و دره ها و مناطق باز و بدون پوشش مورد استفاده قرار می گیرند. آمریکایی ها از این گروه ها برای اعمال فشار هر چه بیشتر بر دولت سوریه استفاده می کنند. این گروه ها با حمله به جاده های اصلی، مانع انتقال کالا و تجهیزات و سوخت به استان های در معرض خطر می شوند. این عملیات ها با نظارت مستقیم آمریکا و همدستانش صورت می گیرند تا هر گونه تلاش دولت سوریه برای کمک به معیشت مردم در مناطق محاصره شده را خنثی کنند. در این مرحله، تروریست های داعشی که برخی با کمک آمریکا از مناطق تحت سیطره قسد یا شمال حلب به این منطقه منتقل شده و برخی هم از ادلب گریخته اند، حملات خود را در مثلث رقه، حلب و ادلب متمرکز کرده و اقدام به قطع جاده های ارتباطی می کنند.

هدف آمریکا از احیای داعش در بیابان سوریه، بسط سیطره خود بر مناطقی خارج از کیلومتر 55 و سیطره بر استان های اطراف است. زیرا منطقه بادیه از استان حماه و حمص تا دیر الزور و رقه و از جنوب تا حومه دمشق و السویدا امتداد یافته و سرشار از منابع طبیعی شامل نفت و گاز و فسفات است. لازم به ذکر است که تروریست های داعشی که در این منطقه به نیابت از آمریکا می جنگند از قابلیت بالایی در جنگ و گریز و مخفی شدن برخورداند و ارتش سوریه و هم پیمانانش این حقیقت را به خوبی می دانند و بر همین مبنا خود را برای مرحله جنگ فرسایشی آماده کرده اند.

رویارویی امروز با داعش آمریکایی در بادیه سوریه، مبنای نبردی خواهد بود که به پایان جنگ فرسایشی آمریکا در بیابان شام تا مرزهای عراق خواهد انجامید.

  • حسام زیدان

پربیننده ترین خبرها