وزیر خارجه قطر: در روابط با ایران تغییری ایجاد نخواهد شد

وزیر خارجه قطر: در روابط با ایران تغییری ایجاد نخواهد شد
پنج‌شنبه 18 دی 1399 - 13:38

وزارت امور خارجه قطر گفت، توافق این کشور با عربستان سعودی و متحدانش، تأثیری بر روابط با دیگر کشورها از جمله ایران نخواهد داشت.

العالم - جهان اسلام

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر روز پنجشنبه گفت، توافق با کشروهای عربی، در روابط دوحه و تهران تغییری ایجاد نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز» گفت، کشورش با عربستان و سه کشور دیگر درخصوص مبارزه با تروریسم و همکاری‌های امنیتی چند ملیتی به توافق رسیده است اما «روابط دوجانبه [قطر] بر اساس تصمیمات مستقل و منافع ملی این کشور اتخاذ می‌شود».

او در ادامه گفت: «بنابراین [این توافقات] بر روابط ما با هیچ کشوری تأثیر نخواهد داشت».

محمد آل ثانی گفت در این توافقات، همه کشورها برنده بودند اما بازگشت به روابط دوستانه زمان‌بر خواهد بود و امیدوار است که دیگر کشورهای منطقه نیز اختلافات خود را حل و فصل کند.

او در ادامه گفت از آنجا که هر کشور اختلافات مختص به خود را با قطر دارند، مذاکراتی دوجانبه با آن‌ها صورت خواهد گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر درخصوص سرمایه‌گذاری‌های مالی در عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه گفت: «از فرصت‌هایی که در آینده شاهد هستیم و تداوم عزم سیاسی کشورها برای دخیل شدن در این مسئله استقبال می‌کنیم».

محمد آل ثانی که ریاست سازمان سرمایه گذاری قطر را بر عهده دارد افزود:‌ «این سازمان یک صندوق سرمایه گذاری است که تصمیمات خود را بر اساس مبنایی تجاری و قابل دستیابی بودن پروژه‌ها می‌گیرد و اطمینان دارم طرح‌های بلند پروازانه‌ای را سعودی‌ها شاهد هستیم و اگر فرصت‌هایی را در این حوزه پیدا کنیم، سازمان سرمایه‌ گذاری قطر [مشارکت در] آن را در نظر می‌گیرد».

وی افزود، دوحه پذیرفته است که پرونده‌های قضایی علیه عربستان سعودی و متحدانش، از جمله شکایت به سازمان تجارت جهانی و دیوان بین‌المللی دادگستری را به حالت تعلیق درآورد و این پرونده‌ها «در زمان مناسب خود، باید بسته شوند».

وزیر خارجه قطر روز گذشته (چهارشنبه) در گفت‌وگو با شبکه الجزیره ضمن پاسخ به سوال‌هایی در خصوص بیانیه العُلا که دیروز میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به امضا رسید، تاکید کرد که قطر خواهان راه حل‌هایی برای کاستن از تنش‌ها در منطقه است.

«محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» درباره تنش‌زایی آمریکا در منطقه گفت: «ما تشدید تنش میان آمریکا و ایران را زیر نظر داریم و پیام ما به دو طرف این است که ما خواهان هیچ تنش یا اقدام نظامی نیستیم».

وزیر خارجه قطر بحران تیرگی چند ساله روابط کشورش با چهار کشور دیگر حوزه خلیج فارس به علاوه مصر را به یک وضعیت استثنایی خواند و گفت:« حل این بحران یک پیروزی برای شورای همکاری خلیج (فارس) بود».

او درباره این توافق آشتی گفت: «ما بر سر اصول اساسی غلبه بر اختلاف فعلی و قوانین حاکم بر روابط کشورها در آینده توافق کردیم».

شهر العُلا عربستان سعودی روز سه‌شنبه میزبان چهل‌ویکمین دور اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز پس از قریب به چهار سال قطع روابط با عربستان سعودی در این اجلاس شرکت و توافقنامه آشتی با این کشور را امضا کرد.

اجلاس سران کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در حالی در شهر العلا برگزار شد که شاه سعودی، سلطان عمان، ولی‌عهد ابوظبی و شاه بحرین در این اجلاس حضور نداشتند.

از بندهای سیزده گانه حصول این توافق، قطع روابط قطر با ایران ترکیه و تعطیلی شبکه تلویزیونی «الجزیره» بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها