طعنه چین به‌ آمریکا در واکنش به قربانیان اعتراضات انتخاباتی/ حوادث هنگ‌کنگ بدون کشته و شدیدتر از شورش واشنگتن

طعنه چین به‌ آمریکا در واکنش به قربانیان اعتراضات انتخاباتی/ حوادث هنگ‌کنگ بدون کشته و شدیدتر از شورش واشنگتن
پنج‌شنبه 18 دی 1399 - 14:41

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با مقایسه حوادث سال ۲۱۰۹ هنگ کنگ با شورش های دیشب آمریکا که براساس آخرین آمار چهار کشته برجای گذاشت، گفت که حوادث هنگ کنگ شدیدتر از واشنگتن بود، اما کسی در این حوادث کشته نشد.

العالم ـ آسیا

خانم «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری، همچنین آرزو کرد که مردم ایالات متحده بتوانند در اسرع وقت از صلح، ثبات و امنیت برخوردار شوند.

در اعتراضات ضد دولتی هنگ کنگ که در سال ۲۰۱۹ به مدت چند ماه برگزار شد، فقط یک نفر کشته شد که آن هم به پس از سقوط از توقفگاه خودروها جان خود را از دست داد، اما پلیس واشنگتن اعلام کرد که در شورشهای این شهر در مقابل ساختمان کنگره چهار نفر کشته و ۵۲ نفر دستگیر شده‌اند.

هوآ همچنین سخنان وزیر خارجه ایالات متحده را محکوم کرد که گفته بود، واشنگتن ممکن است افرادی را که در دستگیری بیش از ۵۰ نفر در هنگ کنگ دخالت داشته‌اند، تحریم کند.

شمار زیادی از هواداران ترامپ دیشب (چهارشنبه شب) در واشنگتن گردهم آمدند تا به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اعتراض کنند. این تجمع در حالی برگزار شد که مجلس نمایندگان آمریکا و سنا جلسه مشترکی تشکیل دادند تا پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب را به طور رسمی مورد تائید قرار دهند.

به گزارش ایرنا، ترامپ در جمع معترضان حاضر شد و برای حاضران سخنرانی کرد. وی در جریان سخنرانی‌اش، ادعای دزدیده شدن آراء انتخاباتی را به واسطه تقلب گسترده در انتخابات مطرح کرد. هواداران ترامپ پس از سخنرانی وی، با تخریب حصارهای امنیتی اطراف ساختمان کنگره، به این مکان حمله کردند.

با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به ساختمانی که در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام درهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی در برابر شورشیان صف کشیدند.

به رغم ایستادگی نیروهای امنیتی، شورشگران با شعارهایی برای لغو انتخابات ۲۰۲۰ به یکباره از پله‌های ساختمان کنگره بالا رفته و با شکستن درها، وارد ساختمان شدند.

در تیراندازی پلیس و نیروهای ضد شورش به سوی شورشیان، یک زن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد و سه نفر دیگر نیز جان باختند. دهها نفر هم در این شورش زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست‌کم ۵۳ نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند.

با ورود حامیان ترامپ به ساختمان کنگره و متوقف شدن نشست مشترک کنگره، بایدن طی سخنانی با تاکید بر اینکه هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، شورش است نه اعتراض گفت که مردم دنیا و حتی فرزندان ما که این صحنه‌های دردناک و نمایش افتضاح را در پایتخت آمریکا می‌بینند، چه می‌گویند. وی خطاب به ترامپ گفت که دیگر بس است.

پربیننده ترین خبرها